2008-10-10, 03:18
Medlem
Zwerchstands avatar
Ny tråd En författares schema fogad till gammal Jag vill bli författare med påminnelse om 0.04.

/Moderator
Citera
2008-10-10, 11:38
Medlem
Äsch, inspiration. Behöver man valsång, drömfångare och kristallmassage också? Det är bara att skriva, skriva, skriva tills fingrarna slitits till blods mot murar. Om det blir "litteratur" är sekundärt; när de våta inspirationen kittlar till ska skrivvanan sitta som gjuten. Se på Janne G - han har inte skrivit en litterär text i sitt liv, ändå har han producerat 40 böcker på pur skriviver. Rik som ett troll är han också.
Citera
2008-10-10, 13:29
Medlem
Att skriva på schema är nog en bra idé. Skriv på för- och eftermiddagarna varje vardag, som en vanlig arbetsdag (för du jobbade väl inte har jag för mig?). Läsandet däremot är det bättre om du bara kör lite som du känner för när du är "ledig", alltså på kvällarna. Att ha olika dagar för skrivande och läsande är en dålig idé, undantaget helgerna då det kan vara bra att ta paus i skrivandet. Orden lär du dig medan du läser. Lycka till!

Och får man fråga vad du läser och inspireras av just nu?
Citera
2008-10-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen
Och får man fråga vad du läser och inspireras av just nu?
För det mesta läser jag facklitteratur som till exempel mytologi och historia, när det gäller att läsa skönlitteratur är jag inte lika förjust i men jag tycker det är intressant att skriva skönlitterärt men har mest skrivit facklitterärt.
Citera
2008-10-11, 00:25
Medlem
Så du är inte intresserad av att läsa men tänker skriva skönlitteratur? Lycka till...
Citera
2008-10-11, 01:44
Medlem
Poängen är att ju mer man skriver, ju lättare hittar man sin inspiration och kommer in i sin kreativa fas.

Jag har en uppsjö av idéer (vissa mer konkreta än andra) på lager som jag inte hinner arbeta med eftersom det är för mycket. Någon gång har idéerna fötts och jag har känt inspiration, ibland har jag börjat skriva direkt, ibland har jag bara skrivit en minneslapp och vissa idéer resulterar i dikter.

Det jag har förmågan att göra nu efter 1,5 år av dagligt skrivande, är att snabbt nå in i fantasin och låta mig stimuleras av den.

Jag rekommenderar dig starkt att ha ett schema för hur mycket du minst ska skriva och arbeta utifrån det. Börja med en idé, det kan vara vilken slags fantasi eller situation som helst. Om du tycker att idén är intressant kommer saker och ting sättas i rullning vilket är en helt fantastisk känsla. Huvudpoängen är att man kanske måste göra ett aktivt val för att slå hål på isen.
Citera
2008-10-11, 02:21
Medlem
Quad69s avatar
Det låter ju väldigt konstigt att du ska följa något exakt schema...
Nu är jag inte en författare eller något liknande men att tvinga sig själv skriva borde väll sänka kvaliten av boken...

Om jag någonsin skulle skriva en bok skulle jag bara skriva då jag har lyckats klura fram en bra ide... Sen om det tar för lång tid innan man kommer fram till en ide får man väll tänka igenom alla alternativ man ha kommit fram till sen välja något av dom... att "Tvångs skriva" låter ju lika dumt som... som de låter ?
Citera
2008-10-11, 02:44
Medlem
Han ska skriva när han har en bra idé. Men när han inte har en bra idé ska han bara fantisera fritt och testa för att hitta skaparglädjen, han kan placera karaktärerna i en ny situation och bara leka, exempelvis. Att det kan bli dåligt är ju självklart smällar man får ta. Man har alltid saker inom sig, det gäller bara att hitta dem, och hitta dem kan man göra genom att bara leka lite. Exempelvis Stig Larsson säger sig skriva förutsättningslöst, om jag har tolkat det rätt. Han säger han inte vet alls bestämt vad som ska hända när han skriver och att han alltid börjar med att bara skriva massor tills han hittar ett tilltal.

Och ett exakt schema inrutat schema är ju inte nödvändigt. Han ska bara försöka skriva varje dag. Att inte skriva alls är aldrig rätt, åtminstone enligt mig.
Senast redigerad av Burritomannen 2008-10-11 kl. 02:56.
Citera
2008-10-11, 20:27
Medlem
Kan bara inte hålla med vissa av er kära medanvändare, för utan något schema är det lätt hänt att man "skolkar" bort sin tid. Det är säkert så att alla författare har ett schema, som reglerar deras läsande och skrivande , men inte nedskrivet på papper.
Citera
2008-10-11, 21:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Kan bara inte hålla med vissa av er kära medanvändare, för utan något schema är det lätt hänt att man "skolkar" bort sin tid. Det är säkert så att alla författare har ett schema, som reglerar deras läsande och skrivande , men inte nedskrivet på papper.

Tja, det är väl högst subjektivt hur man behöver schemalägga sin motivation för att orka med att skriva eller läsa, det är som sagt väldigt olika ifrån person till person. Men om du nu känner för att skriva och publicera en bok är det kanske en god för din egen utveckling som författare då att följa ett strikt schema så du inte slarvar, men risken finns väl att du fokuserar mer på hur mycket du hinner att skriva och inte hur pass god kvalité texten egentligen innehåller. Det viktigaste är att du har ett mål med ditt skrivande, god inlevelseförmåga i att arbeta ut innehåll och texter till en kvalitativ form såväl att ta den tid du behöver.
Citera
2008-10-11, 21:46
Medlem
Jag har en författare som familjemedlem och kan väl tillägga det att denne sitter nästan konstant och skriver. Jag tror att när du väl fått en idé kommer inte ett schema behövas för att du kommer "slukas" så av din idé att tid och rum slutar existera, annars tror jag inte att han skulle orka sitta så länge som han gör.
Citera
2008-10-11, 22:32
Medlem
Jag skall följa mitt schema och mitt exempel med förhoppning att bli hyfsat allmänbildad och med det avlämna storslagna avtryck på det skönlitterära skrivandet.

Det är bara vettigt att spendera halva till att läsa, halva tiden till att skriva och en bråkdel till att förstärka mitt vokabulära förmåga, eftersom det är viktigt med en variation.

Jag ska försöka att sova i endast 8 timmar för att ha mera tid till att läsa och skriva, eftersom tid är en värdefull resurs.
Senast redigerad av Albaniensson 2008-10-11 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in