2009-11-04, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Notera att jag inte orkar läsa dina usla uppdateringar, utan sörjer Albaniensson.

Edit: Tänkte sudda ut mitt dryga svar och skriva någonting nytt, men nej, jag läste dina poster igen och kom fram till att du antingen uttrycker dig som en jävla kratta eller inte förstod vad diskussionen handlade om. Du sitter inte i någon position att dryga dig och försöka framstå som smart.
Jag kan fortsätta skriva samma sak, men jag antar att du inte får in det, så jag utvecklar det så att du med din läsförståelse också kan förstå: Jag skrev "för att bli en författare" därför att jag inte ville skriva "för att bli en stor författare". Det är skillnad, och sedan så handlade diskussionen inte alls om det, för det finns både bra författare och dåliga, men det är helt och hållet subjektivt.
Citera
2009-11-04, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Kan meddela att jag gett upp författardrömmarna för ett annat syfte eftersom det är inte mitt egentliga brinnande intresse i livet.
Nej!
Ännu en som ger upp sin dröm. Nu blev jag lite ledsen. Kan du inte sänka ribban lite bara?
Citera
2009-11-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Du borde åtminstone ge oss en sista dikt, försvinna med en smäll istället för i tystnad.
Eftersom det kommit till min kännedom att du av någon anledning tycker om korta dikter så lär detta bli det sista av mitt skönlitterära författarskap:
Citat:
Minns Ni min kära, den sköna dagen?
Den dagen Du höll mig i din milda barm för första gången.
Minns Du ännu, min kära, den mörka natten?
Då Vi vandrade i smaragda nejden och Vi kysste varandra ömt.
Kom nu ihåg, eviga minnen med din eldiga lidelse!
När natten skymmer åter, är minnen blott en dröm!
Citera
2009-11-04, 22:41
Medlem
Citronpajs avatar
Citat:
Trots mina unga ålder har jag stora ambitioner om att bli författare. Finns det några tips vilka böcker jag bör läsa och vilka författare är intressanta? Jag är mest intresserad av skönlitteratur då jag vill bli roman- och novellförfattare. Jag vill börja läsa på allvar när jag blir 25, om tre år och ett halvt. Jag har redan lagt en välgenomtänkt schema som ska reglera mitt läsande och skrivande, och förstås föröka mitt ordförådd.

Nu är jag verkligen ingen författare men tänker ändå ge ett tips Läs bara några böcker om grammatik och kör sen igång. De bästa böckerna enligt mig brukar vara de som är skrivna av författare som utvecklat sitt egna karaktäristiska skrivsätt. Att läsa massa andra böcker för att bli bra tror jag bara kommer försvåra att utveckla denna egenskap.
Citera
2009-11-05, 06:47
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoeticJustice
Jag kan fortsätta skriva samma sak, men jag antar att du inte får in det, så jag utvecklar det så att du med din läsförståelse också kan förstå: Jag skrev "för att bli en författare" därför att jag inte ville skriva "för att bli en stor författare". Det är skillnad, och sedan så handlade diskussionen inte alls om det, för det finns både bra författare och dåliga, men det är helt och hållet subjektivt.
Diskussionen huruvida man kan träna upp sig till Shakespeare-nivå. Alltså: inte ifall en "vanlig människa" kan bli en "vanlig författare", utan ifall man kan träna sig till att bli ett geni som förändrar sättet omvärlden ser på litteratur.
Jag försöker förklara för dig. Du skriver:
Citat:
Notera att jag sade "för att bli en författare", jag sade just "en författare" av en anledning.
och tror att du är så där anti-socialt cool som den där killen i Sin City.
Att du inte förstod vad jag menade (och ännu värre - att du knappt fattade vad diskussionen handlade om) är ett tecken på dålig läsförståelse. Att jag försöker förklara det för dig är inte ett tecken på dålig läsförståelse.

Jag känner igen ditt usla sätt att resonera. Är du kanske en pokerberoende aspbergare som skrivit jag-är-gud-noveller och återvänt från sin källarvåning?

---

Albaniensson:

Jag känner mig hedrad av din sista dikt (och ber om ursäkt för all off-topic i tråden.)
Citera
2009-11-05, 13:17
Medlem
hallå allihop jag tänkte hoppa in i tråden med att säga att jag på senaste tiden också har funderat på att bli författare, det är inte exakt någon livslång dröm som jag har haft utan bara en spontan sak jag har tänkt på ett tag nu som verkar skoj . Är det någon som vill komma med lite förslag om vad som skulle vara en bra start. Naturligtvis att börja skiva detfattar jag med :P men kanske några tips om hur man strukturerar en historia och sånna grund grejer som alla författare bör veta???
Citera
2009-11-07, 00:34
Medlem
racerkatts avatar
Jag tycker fortfarande att TS ska gå tillbaka till sin ursprungliga plan att bli en norsk-svensk naturskildrare.
Citera
2009-11-07, 02:05
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinchi
hallå allihop jag tänkte hoppa in i tråden med att säga att jag på senaste tiden också har funderat på att bli författare, det är inte exakt någon livslång dröm som jag har haft utan bara en spontan sak jag har tänkt på ett tag nu som verkar skoj . Är det någon som vill komma med lite förslag om vad som skulle vara en bra start. Naturligtvis att börja skiva detfattar jag med :P men kanske några tips om hur man strukturerar en historia och sånna grund grejer som alla författare bör veta???

Gör vad vi i litteraturkretsar kallar en "Omvänd Albaniensson". Ja, ta tag i ditt skrivande och sätt orden på papperet helt enkelt. Stil och struktur finner du av dig själv när du skrivit en början och börjar tänka på vad som bör vara nästa logiska pusselbit att lägga.
Citera
2009-11-07, 10:38
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Kan meddela att jag gett upp författardrömmarna för ett annat syfte eftersom det är inte mitt egentliga brinnande intresse i livet.

Det får inte vara sant! Albaniensson, litteraturen behöver dig. Känn dig kallad av musan.
Citera
2009-11-07, 11:41
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Givetvis inte! Du ger inte upp författardrömmarna fören efter du är berömd författare, alternativt uppger att du varit med i spioneriskandaler, då kommer dina verk sälja som vatten i öknen!
Citera
2009-11-07, 11:43
Medlem
Kenpos avatar
Det var en gång en ung dam som ville publicera sig i den poetiska genren. Hon lämnade in en bunt dikter på ett välkänt förlag. Utlåtandet hon småningom fick löd i princip: "Tyvärr är dina dikter bara inte tillräckligt bra". Hon svarade: "Men måste de vara så väldigt bra då?".

Se där en fråga.
Citera
2009-11-07, 11:45
Medlem
Mad monks avatar
Man blir inte en författare, man är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in