2009-03-05, 22:20
Medlem
julmusttomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Trots mina unga ålder har jag stora ambitioner om att bli författare.
Enligt min åsikt så kan man inte bli författare. Antingen är man det eller inte. Det krävs talang. På samma sätt som man inte plötsligt bestämmer sig för att bli fotbollsproffs eller lindansare.
Citera
2009-03-06, 00:42
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julmusttomten
Enligt min åsikt så kan man inte bli författare. Antingen är man det eller inte. Det krävs talang. På samma sätt som man inte plötsligt bestämmer sig för att bli fotbollsproffs eller lindansare.

Galet löjligt. Det är klart man måste ha talang. men utan tränning blir man ingen författare, således kan man med träning bli författare, om man har talang.

Men du kanske menar att bli författare är bara en fråga om genetik?

Patetisk
Citera
2009-03-06, 00:55
Medlem
K9Devils avatar
Citat:

Det där var inte särskilt genomtänkt. Man föds alltså mer eller mindre till författare? Fan. Jag skulle ha blivit född som kritiker, det verkar roligt. Att vara författare är ett hantverksyrke som alla andra. Man blir bättre och bättre på sitt hantverk ju mer man utövar det. Sen kommer kruxet, när man snickrat ihop sitt verk måste man bli utgiven (och det är ett nästan ett fulltidsarbete i sig självt), först efter utgivningen ÄR man författare. Enligt författarförbundet inte ens då, utan det krävs två utgivna verk. Ytterligare en populär gränsdragning går vid TRE utgivna verk...

Jag tycker inte att man är författare för att man filar på ett manus; så länge man inte blivit utgiven så håller man helt enkelt på att skriva en bok.

Knepigt det där.
Citera
2009-03-06, 12:45
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Typiskt argument från människor som inte är villiga att anstränga sig för att bli bättre på något...
Citera
2009-03-06, 13:03
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Typiskt argument från människor som inte är villiga att anstränga sig för att bli bättre på något...

Bull's eye, Marxama!
Citera
2009-03-06, 16:23
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Så där kan du ju inte tänka. Visst underlättar det om man har ett sinne för ämnet men inte en nödvändighet, du behöver fortfarande träna och arbeta hårt för att uppnå storhet.

Finns nog tusentals med människor som hade blivit exceptionella författare men gör de inget åt saken blir det heller inget resultat.
Citera
2009-03-06, 16:41
Medlem
Citat:

Hur många av de stora författarna bara var författare direkt och blev utgivna direkt och vars verk var klockrena från början?
Citera
2009-03-06, 17:14
Medlem
Ahruons avatar
Självklart kan man bli författare. Man kan lära sig skriva en bra historia och använda ett vackert språk. Sen kanske man inte kan bli Proust med bara hårdträning, utan då krävs att man föds med extrem talang. Sen tror jag det också beror på typ av böcker man skriver.

Har man orken, noggrannheten och kunskapen så tror jag många efter hårt arbete skulle kunna skriva en intressant och bra historiebok.
Citera
2009-03-06, 22:56
Medlem
Skriv, läs, skriv, läs, skriv, läs.

Läs vad andra skrivit och skriv själv, ofta och så mycket du orkar, försök hitta din egen ordröst.

Ordet "författare" är lite magiskt, lite farligt och ganska stort.

Själv har jag aldrig kallat mig författare trots att jag fått några böcker utgivna. Jag vet inte varför, egentligen, kanske har jag för stor respekt för ordet.

Carl
Citera
2009-03-07, 11:46
Medlem
oskarjs avatar
Citat:
Tror jag inte en sekund på. Fotboll har med motorik och fysik att göra. Litteratur och skrivande har endast med sinnet att göra.

Och man behöver inte vara übersmart för att kunna skriva.

Att skriva kan handla om att berätta egna erfarenheter. Många författare jag har läst, och jag har då inte läst särskilt många böcker eller författare. Är inte stora banbrytande författare som Kafka och Hesse utan helt vanliga dödliga som helt enkelt har någonting viktigt att berätta.

Att skriva vackert eller uppseéndeväckande, stilistiskt är inte per se god litteratur. När allt kommer omkring är historien absolut viktigast.
Citera
2009-03-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Det är möjligt att för närvarande mitt svenska inte är tillräckligt för att skriva skönlitterärt men kanske om cirka femton år om jag lyckas läsa tillräckligt mycket och skriver sporadiskt så kanske ser situationen annorlunda och bättre.

Du bör inte försöka skriva skönlitteratur (eller någon annan litteratur heller för den delen) på något annat språk än ditt modersmål. Det är min erfarenhet. Även om man kan språket bra, till och med flytande, så har man ändå inte samma naturliga känsla för ett andraspråk som för sitt modersmål. Varken vad gäller grammatik, ordförråd och idiomatiska uttryck. Det är lätt att man gör små misstag som man inte skulle gjort i sitt modersmål, och som tolkas som dumhet/okunskap av de som läser.
Senast redigerad av The_Superbug 2009-03-07 kl. 17:14.
Citera
2009-03-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Superbug
Du bör inte försöka skriva sknlitteratur (eller någon annan litteratur heller för den delen) på något annat språk än ditt modersmål. Det är min erfarenhet. Även om man kan språket bra, till och med flytande, så har man ändå inte samma naturliga känsla för ett andraspråk som för sitt modersmål. Varken vad gäller grammatik, ordförråd och idiomatiska uttryck. Det är lätt att man gör små misstag som man inte skulle gjort i sitt modersmål, och som tolkas som dumhet/okunskap av de som läser.
okej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in