2009-11-03, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bestof
Med i viss mån menade jag mycket men inte så man blir förläst, man ska ju använda sin fantasi också.

Jag vet att man kan födes med vissa "abnormaliteter" som gör att man har väldigt lätt för t ex matte eller fysik, men jag tror inte detta krävs för att bli författare. För att bli en BRA författare krävs det inte någon medfödd speciell talang eller intelligens. Vi snackar inte om att ta oss till Mars utan att skriva en bok.

Intresse tror jag huvudsakligen formas efter vad man gör som liten och hur ens föräldrar uppfostrar en. Det finns undantag såklart. JAg tror inte undantaget krävs för att bli en bra författare.

Övning är inte medfött, det tycker jag inte vi diskuterar.
Man behöver inte vara abnormal för att bli en författare, men man måste ha lätt för språk, eller om man har svårt ha mycket tålamod till övning osv. Och angående övning så anser jag att det är medfött, eller det är ett faktum snarare, med tanke på att du måste ha tålamod nog att öva. Det har inte alla.

Citat:
Ursprungligen postat av bestof
Nej det finns undantag. Men jag tror inte det finns en autistisk sjukdom som gör att man blir en extra bra författare. Och även om den finns så är det ju solklart att den inte krävs för att bli en bra författare.
Det här är subjektivt. Vad som är bra för dig är dåligt för mig, och vice versa. Personligen så sätter jag stor vikt vid att författaren ska ha ett bra språk, och det krävs övning för det, och förmågan att öva, har som jag redan har sagt, inte alla.
Citera
2009-11-03, 17:13
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoeticJustice
Man behöver inte vara abnormal för att bli en författare, men man måste ha lätt för språk, eller om man har svårt ha mycket tålamod till övning osv. Och angående övning så anser jag att det är medfött, eller det är ett faktum snarare, med tanke på att du måste ha tålamod nog att öva. Det har inte alla.
För att bli en stor författare måste man nog vara lite abnorm. Att vara en stor författare handlar ju just om att använda språket på ett sånt sätt som man inte gjort förr, eller kanske ta upp frågor som sällan berörs, förändra sättet omvärlden tänker på (vissa har faktiskt lyckats). Och vilken helt normal människa tänker i abnorma banor? Normala människor tänker i normala banor.

Citat:
Det här är subjektivt. Vad som är bra för dig är dåligt för mig, och vice versa. Personligen så sätter jag stor vikt vid att författaren ska ha ett bra språk, och det krävs övning för det, och förmågan att öva, har som jag redan har sagt, inte alla.
Håller med dig om att språket är viktigt, men det är förmodligen inte det som är den svåraste delen. Det svåraste blir nog att sätta samman en hel roman och få den att kännas som en helhet, snarare än ihoplimmade brottstycken. Och en bok med bra språk är inte så mycket utan en intressant story, på samma sätt som en intressant story inte är särskilt mycket utan ett bra språk. Tillsammans kan de dock bli någonting helt underbart.
Citera
2009-11-03, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
För att bli en stor författare måste man nog vara lite abnorm. Att vara en stor författare handlar ju just om att använda språket på ett sånt sätt som man inte gjort förr, eller kanske ta upp frågor som sällan berörs, förändra sättet omvärlden tänker på (vissa har faktiskt lyckats). Och vilken helt normal människa tänker i abnorma banor? Normala människor tänker i normala banor.

Håller med dig om att språket är viktigt, men det är förmodligen inte det som är den svåraste delen. Det svåraste blir nog att sätta samman en hel roman och få den att kännas som en helhet, snarare än ihoplimmade brottstycken. Och en bok med bra språk är inte så mycket utan en intressant story, på samma sätt som en intressant story inte är särskilt mycket utan ett bra språk. Tillsammans kan de dock bli någonting helt underbart.
Notera att jag sade "för att bli en författare", jag sade just "en författare" av en anledning.

Men jag håller med dig.
Citera
2009-11-03, 18:06
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Notera att jag sade "för att bli en författare", jag sade just "en författare" av en anledning.

Men jag håller med dig.
Notera att diskussionen handlade om författare på Shakespeare-nivå, inte bottenskrapet inom deckargenren.
Citera
2009-11-03, 21:37
Medlem
Kan meddela att jag gett upp författardrömmarna för ett annat syfte eftersom det är inte mitt egentliga brinnande intresse i livet.
Citera
2009-11-03, 21:39
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Kan meddela att jag gett upp författardrömmarna för ett annat syfte eftersom det är inte mitt egentliga brinnande intresse i livet.
Tänk om Albaniensson! Jag kommer sakna din poesi!

Du borde åtminstone ge oss en sista dikt, försvinna med en smäll istället för i tystnad.
Citera
2009-11-03, 21:45
Medlem
Citat:
Tänk om Albaniensson! Jag kommer sakna din poesi!

Du borde åtminstone ge oss en sista dikt, försvinna med en smäll istället för i tystnad.
Jag tror sjukdomen spelat spratt och gett mig overkliga megalomaniska drömmar. Mitt psyke orkar inte längre jaga efter illusioner.
Citera
2009-11-03, 23:13
Medlem
Weejays avatar
Citat:

Nej
Du borde sammanställa det du har skrivit!
Citera
2009-11-04, 07:14
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Jag tror sjukdomen spelat spratt och gett mig overkliga megalomaniska drömmar. Mitt psyke orkar inte längre jaga efter illusioner.
Men varför inte bara skriva, utan att pressa dig själv till att bli albansk nationalskald?

Håller för övrigt med Weejay om att du borde göra en Best of Albaniensson-tråd.
Citera
2009-11-04, 12:06
Medlem
styrlunds avatar
...

Jag tycker du ska be FB skriva ut hela den här tråden så ger vi ut en bok. Finns säkert folk som skulle finna den både komisk och intressant rent sjukdomsmässigt.
Jag tycker den ger en skön insikt hur det är att vara just en författare. En konstant balansgång på friskhetens sopade tross.
Vill även passa på och tacka TS för insikten han gett oss i hans värld. Hoppas du får bukt med dina spöken...
Senast redigerad av styrlund 2009-11-04 kl. 12:08.
Citera
2009-11-04, 15:21
Bannlyst
Citat:
Notera att diskussionen handlade om författare på Shakespeare-nivå, inte bottenskrapet inom deckargenren.
Citera
2009-11-04, 17:02
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Notera att jag inte orkar läsa dina usla uppdateringar, utan sörjer Albaniensson.

Edit: Tänkte sudda ut mitt dryga svar och skriva någonting nytt, men nej, jag läste dina poster igen och kom fram till att du antingen uttrycker dig som en jävla kratta eller inte förstod vad diskussionen handlade om. Du sitter inte i någon position att dryga dig och försöka framstå som smart.
Senast redigerad av saftad_burk 2009-11-04 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in