2008-04-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ja, det slängs ju ofta med begreppet "medgångssupporter" i diverse olika diskussioner, men vad är det egentligen? Vad definierar en "medgångssupporter"?

Beror det på vilka matcher supportern går på?
  • Är det en supporter som främst går på matcher efter det att laget vunnit tidigare matcher?

Beror det på hur supportern reagerar på motgångar?
  • Är det en supporter som slutar gå på matcher när det går dåligt?

Så ser jag på en medgångssupporter. Han följer laget enbart när dom har medgång.

Valet av lag vid ung ålder styrs ofta av vad släktingar eller vänner håller på. När man börjar hålla på ett lag på äldre dar så går man mer på hur det går för laget.

Själv började jag hålla på AIK för att morfar höll på dom.
Arsenal blev det för att farsan tog med mig på en träningsmatch mellan Enköping och Arsenal i mitten på 80-talet.
Citera
2008-04-04, 23:02
Medlem
Racooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
jag kan nog ses lite som en medgångssupporter. Jag älskar fotboll men älskar inget lag, tycker dock om och hejar på de lag som jag tycker spelar bäst fotboll. Tidigare när real madrid spelade fin fotboll hejade jag på dem, de senare åren har barcas fotboll tilltalat mig mer och nu håller jag på dem.

Kommer aldrig förstå supportar som hejar på sitt lag även om de spelar värdelöst under lång tid, det är ju fotbollen som är det fina, det är därför man tittar, man vill se bra spel. Äkta supportar är nog mer ute efter gemenskapen. Eller så är det jag som inte har nån själ

Att älska en klubb är lite som att älska ett företag, det finns ju t.ex. bilfanatiker som är helt sålda på ett märka "BMW är bäst, bäst teknik, bäst känsla" osv, men det finns faktiskt andra bra märken också.

Du representerar allt som jag anser är ett hot mot fotbollen. Som du själv nämnde...totalt utan själ.
Citera
2008-04-05, 00:40
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
1) Den oseriösa medgångaren hittar man oftast i yngre åldrar, och den är mest framträdande hos killar med ADHD.
Kommer osökt att tänka på den här sketchen när jag läser din beskrivning. Den driver med fotbollssupportrar över lag men framförallt den typen du beskriver.

http://www.youtube.com/watch?v=xN1WN0YMWZU
Citera
2008-04-05, 02:44
Medlem
De Larges avatar
För mig är en medgånssupporter en person som aldrig snackar om fotboll, men när ett visst lag kanske vinner guld klämmer ur sig att han håller på dom.

Väljer att stödja ett topplag för att sedan tracka sina "vänner" när laget slår "deras" lag.

Kan inget om "sitt" lag, håller bara på det för att framstå som en vinnare, slutar prata om laget när det börjar gå dåligt för det.

Sammanfattningsvis, en okunnig supporter som bara vill vara med i medvind.
Citera
2008-04-05, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
För mig är en medgånssupporter en person som aldrig snackar om fotboll, men när ett visst lag kanske vinner guld klämmer ur sig att han håller på dom.

Väljer att stödja ett topplag för att sedan tracka sina "vänner" när laget slår "deras" lag.

Kan inget om "sitt" lag, håller bara på det för att framstå som en vinnare, slutar prata om laget när det börjar gå dåligt för det.

En mycket bra sammanfattning som helt överensstämmer med min egen syn på "fenomenet".
Citera
2008-04-05, 11:14
Medlem
mishimas avatar
Jag gillar inte alls den här diskussionen. Den går ut på alla dela in supportrar i en fulare och finare skara. Det känns inte särskilt fräscht att dela upp saker i fin- och lågkultur, vilket man försöker göra när man vill definiera medgångssupportern.

Många skulle säkert se mig som en medgångssupporter, men själv så identifierar jag mig bara som en supporter och fotbollskonsument, vilket ni andra också är såklart.
Citera
2008-04-05, 12:52
Medlem
suocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Du representerar allt som jag anser är ett hot mot fotbollen. Som du själv nämnde...totalt utan själ.

är du en huligan?
Citera
2008-04-05, 13:44
Medlem
dtoags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_b
Jag kan nog också ses som medgångssupporter. Jag älskar i och för sig IFK Göteborg, kan aldrig tycka om ett annat lag (i Sverige då). Dock så går jag inte på så många matcher om laget spelar tråkig fotboll. Varför ska jag göra det? Jag tycker det är en two-way street. Vill dom ha mig som åskådare så ska dom fan få presterna något som underhåller publiken.

Året då Assyriska gick upp (Var det 05 eller 06?) gick jag på en match under hela säsongen. Just hemmapremiären mott Assyriska. 0-3. Jo man tackar.

Älskar dock laget i hjärtat och håller på dom hela tiden. Hoppas det inte blev allt för otydligt nu.
Idiot. Om du vill se bolltrillande och skit kan du kolla på nån själlös europeisk pissklubb. Vi vill inte ha dig.
Citera
2008-04-06, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Så enligt dig så är man medgångssupporter om man håller på ett lag som går bra/gått bra?
Så man får bara "välja" lag som är dåliga just nu om man är i 10-12 års ålder, då jag antar att dom flest här fick sina lag?
Nja jag var lite luddig, plus att du misstolkar inlägget. Påminn mig att slänga upp en förklaring imorgon.
Citera
2008-04-06, 10:00
Medlem
Goblins avatar
Citat:

Det är intressant att just medgångare ofta vill tracka andra. Detta måste ju bero på att de inte har något att riskera då de inte bryr sig när "deras" lag förlorar.
Citera
2008-04-06, 22:33
Medlem
Simaõs avatar
Citat:

Absolut, okunnigheten avslöjar alltid medgångssupportern.

Annars anser jag att man kan hålla på ett lag lika mycket vare sig man ser matcherna på plats, tv eller lyssnar på radio. Så länge man har känslor för laget och hänger med i utvecklingen är man ingen medgångare (dock kanske mindre aktiv supporter, i vissa av fallen).

Sen tycker jag att det är ganska löjligt att börja gapa på folk om att de är medgångssupportrar, eftersom det oftast bara betyder "titta på mig, jag går minsann på fler matcher än du, jag är än bättre supporter". Dvs de är själva medgångssupportrar som vill hävda sig som "riktiga".
Jag skulle tycka det var jättetrist om mitt lag inte fick mer publik i medgång.
Citera
2008-04-07, 16:21
Medlem
master_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtoag
Idiot. Om du vill se bolltrillande och skit kan du kolla på nån själlös europeisk pissklubb. Vi vill inte ha dig.

Jadu, vad ska man svara på det? En supporter för dig är alltså någon som går på varje match, varje år osv? Jag var på matchen igår. Visst dom vann med 4-1, men det var ingen skönfotboll. Kallt som fan var det också. Håller mig nog undan tills det blir lite varmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in