2008-04-04, 15:24
Medlem
master_bs avatar
Jag kan nog också ses som medgångssupporter. Jag älskar i och för sig IFK Göteborg, kan aldrig tycka om ett annat lag (i Sverige då). Dock så går jag inte på så många matcher om laget spelar tråkig fotboll. Varför ska jag göra det? Jag tycker det är en two-way street. Vill dom ha mig som åskådare så ska dom fan få presterna något som underhåller publiken.

Året då Assyriska gick upp (Var det 05 eller 06?) gick jag på en match under hela säsongen. Just hemmapremiären mott Assyriska. 0-3. Jo man tackar.

Älskar dock laget i hjärtat och håller på dom hela tiden. Hoppas det inte blev allt för otydligt nu.
Citera
2008-04-04, 15:36
Medlem
the head honchos avatar
Intressant tråd! Har tyvärr inte så mycket att framföra men måste dock kommentera tomtens inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Hade laget dock bestått av spelare som kom max 60 km från Malmö så hade jag inte blivit besviken över ens en degradering så länge alla hade gett allt.
Så ett lag packat med danskar hade varit OK?
Senast redigerad av the head honcho 2008-04-04 kl. 15:39.
Citera
2008-04-04, 17:00
Moderator
easy_dans avatar
Den klassiska "medgångssupportern" för mig slutar bara bry sig när laget förlorar, dom slutar inte gå på matcher, dom sitter inte hemma o gnäller utan dom skiter bara i det fullständigt. Dom flesta "medgångssupporter" går ju knappt på matcher ens närlaget vinner, däremot är dom enligt sig själva jääävligt aktiva trogna och skriker högst o mest.

Finns gott om exempel här på FB med supportar som bara skriver när laget vinner, under försäsongen fanns ju en drös med kalmaiter som skröt om hur många obesegrade matcher dom spelat i rad och efter en förlust har dom inte skrivit en rad tills laget vinner igen.

Dessa finns i alla lag så inget speciellt mot Kalmar.

Sedan finns det ett gäng klubbar som har rätt typiska "medgångssupportrar" som bara går när laget ligger i topp på tabellen, dom bryr sig föga om laget spelar i AS eller div 2. förväntas man se en storseger kommer dom, djurgården o malmö känns som typiska sådana föreningar. Malmö för många lever kvar i myten om mff som en storklubb och spelar laget inte bra så vill dom inte lida, djurgården vetifan varför, så har det bara alltid varit känns det som..inte en jävel såg dom trilla ur AS men enormt publikstöd när dom överlägset leder Superettan.
Citera
2008-04-04, 17:54
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau

Beror det på hur supportern blev supporter?
  • Är det en supporter som valde ett lag som det gick bra för för tillfället?
  • Är det en supporter som valde ett lag som det gått bra för tidigare?

Beror det på hur supportern reagerar på motgångar?
  • Är det en supporter som stöttar sitt lag när det går dåligt?
  • Är det en supporter som buar ut sitt lag när det går dåligt?
  • Är det en supporter som slutar gå på matcher när det går dåligt?

Beror det på hur aktiv supportern är i sitt supporterskap?
  • Är det en supporter som inte ser alla allsvenska hemmamatcher?
  • Är det en supporter som inte ser alla tävlingshemmamatcher?
  • Är det en supporter som inte åker på allsvenska bortamatcher?
  • Är det en supporter som inte ser på träningsmatcher?

Eller är det något annat?
  • Är det en supporter som byter lag när det går dåligt?
  • Är det en supporter som inte engagerar sig mer än på matchen?

Är det en speciell kombination av ovanstående, eller något annat som jag inte nämnt?

Som ett exempel kan vi IFK:s guldmatch i höstas. Det var många (och då menar jag många) Blåvita i exil som tog sig ner till Göteborg fastän de kanske inte sett en match på hela säsongen. Bland annat åkte en farsa med son ned från Piteå enbart för den matchen. Han var Blåvit sedan länge, hade följt laget på alla möjliga sätt ett antal år men hade förmodligen inte sett en match på plats på flera säsonger. Är han en medgångssupporter?

Jag vill inte ha någon diskussion kring vilka lag ni tycker har flest "medgångssupportrar", jag vill höra hur ni definierar vilka som är "medgångssupportrar".

/feldgrau

På frågan om vilka matcher medgångssuportern går på passar alla förslag in ganska väl men andra faktorer spelar självklart in som väder, veckodag osv.
X-Ljungskile en regnig och kall oktoberdag är nog ett skäl som många andra att istället konsumera matchen på en pub/framför TV:n/radiosporten.

På din andra fråga kan jag enbart svara för hur det är där jag bor i Storstockholm och här väljer medgångssupporten att heja på det lag som är mest populärt i stadsdelen han bor på. En Djurgårdare på Södermalm tenderar i större mån att bli en fundamental anhängare av laget än om personen i fråga skulle bo på Lidingö där resten hejar på Djurgården. Detta är min teori.

I småstäder utan något självklart lag att stötta vet jag inte hur det ligger till men min teori är att laget i större mån väljs efter tabellplacering.

Det är svårt att säga hur många matcher man måste bevittna på plats för att inte klassas som medgång. Det finnes självklart personer som inte har råd att gå på varje match eller på grund av en befängd schemaläggning av allsvenskan inte har möjlighet, eller av andra hinder såsom avstånd.
Jag anser att man således inte kan klassa en person medgångssupporter efter hur många matcher som setts på plats.

Konklusion:

En medgångssupporter behöver inte vara en person som endast följer laget i medgång. Detta är ett vilseledande begrepp för en sådan individ. En medgångssupporter har ungefär en liknande relation som många har till landslaget till sitt klubblag, dvs. en företéelse man bevittnar "just for pleasure", ungefär som med idrottsevangemang i staterna.

Jag själv måste medge att jag förra säsongen inte lyckats gå på alla matcher på grund av olika omståndigheter men för den sakens skull skulle jag aldrig kalla mig medgångssupporter även om många nog skulle göra det.
Senast redigerad av SexyBeast 2008-04-04 kl. 17:56. Anledning: stavar som en kratta
Citera
2008-04-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ja, det slängs ju ofta med begreppet "medgångssupporter" i diverse olika diskussioner, men vad är det egentligen? Vad definierar en "medgångssupporter"?

Beror det på vilka matcher supportern går på?
  • Är det en supporter som främst går på matcher laget förväntas vinna

Beror det på hur supportern blev supporter?
  • Är det en supporter som valde ett lag som det gick bra för för tillfället
  • Är det en supporter som valde ett lag som det gått bra för tidigare

Beror det på hur supportern reagerar på motgångar
  • Är det en supporter som slutar gå på matcher när det går dåligt

Eller är det något annat?
  • Är det en supporter som byter lag när det går dåligt

/feldgrau
Bra trådstart. Ovan är mina alternativ på en medgångare.
Citera
2008-04-04, 18:07
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Bra trådstart. Ovan är mina alternativ på en medgångare.

Så enligt dig så är man medgångssupporter om man håller på ett lag som går bra/gått bra?
Så man får bara "välja" lag som är dåliga just nu om man är i 10-12 års ålder, då jag antar att dom flest här fick sina lag?
Citera
2008-04-04, 18:10
Medlem
SexyBeasts avatar
Om man applicerar vardagstermer på fotbollen som så ofta sker; man jämför fotbollen som sådant med religion och man ser förhållandet mellan en klubb och dess anhängare som relationen mellan ett älskande par.
Med detta synsätt kan en medgångssupporter liknas med en "player" (fånigt ord men vad fan är översättningen?), dvs. någon som inte upprättar en sådan stark relation att den riskerar att bli sviken och sårad men å andra sidan tillfredställs av framgångarna med kvinnan och i detta fallet, klubben.
Citera
2008-04-04, 18:28
Medlem
Sparv.jävelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
...I småstäder utan något självklart lag att stötta vet jag inte hur det ligger till men min teori är att laget i större mån väljs efter tabellplacering...

Som en Djurgårdare som bor i Linköping (en "småstad") så kan jag säga att det ofta ärvs i generationer. Jag har fått det av min pappa och kommer skola mina framtida barn till att bli Djurgårdare. Att Djurgården var väldigt bra under min uppväxt bidrar givetvis till valet av lag, det blev så mycket enklare när man såg att laget min far hejade på kammade hem vinst efter vinst. Valet att heja på just Djurgården är inget jag ångrar på något sett. Att jag inte valde att byta lag från Djurgår´n till Lhc när Lhc gick upp i elitserien är att jag inte tycker det är någon sammanhållning i det laget och större delen av deras supportrar är tysta slippsgubbar som går hem när det är 10 minuter kvar om dom ligger under med 3 mål. Att och att jag inte gillar staden Linköping bidrar ju även till mitt val. Jag brukar kalla mig själv en 08 som hamnat i fel stad. Jag har stockholm och Djurgården i mitt hjärta. Det har jag blivigt lärd.

Att jag har större passion för hockey än fotboll är inget jag kan råför utan det är bara mer spännande på något sett. Jag ser alla matcher jag kan se från mina förutsättningar och läser dagligen om mitt lag och skämms aldrig över min pins föreställande Djurgår´nsskölden som alltid sitter på min jacka. Inte är väll jag en medgångssupporter?
Citera
2008-04-04, 19:11
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparv.jäveln
Som en Djurgårdare som bor i Linköping (en "småstad") så kan jag säga att det ofta ärvs i generationer. Jag har fått det av min pappa och kommer skola mina framtida barn till att bli Djurgårdare. Att Djurgården var väldigt bra under min uppväxt bidrar givetvis till valet av lag, det blev så mycket enklare när man såg att laget min far hejade på kammade hem vinst efter vinst. Valet att heja på just Djurgården är inget jag ångrar på något sett. Att jag inte valde att byta lag från Djurgår´n till Lhc när Lhc gick upp i elitserien är att jag inte tycker det är någon sammanhållning i det laget och större delen av deras supportrar är tysta slippsgubbar som går hem när det är 10 minuter kvar om dom ligger under med 3 mål. Att och att jag inte gillar staden Linköping bidrar ju även till mitt val. Jag brukar kalla mig själv en 08 som hamnat i fel stad. Jag har stockholm och Djurgården i mitt hjärta. Det har jag blivigt lärd.

Att jag har större passion för hockey än fotboll är inget jag kan råför utan det är bara mer spännande på något sett. Jag ser alla matcher jag kan se från mina förutsättningar och läser dagligen om mitt lag och skämms aldrig över min pins föreställande Djurgår´nsskölden som alltid sitter på min jacka. Inte är väll jag en medgångssupporter?

Jag ser visserligen inte Linköping som en småstad med svenska mått mätt utan syftade på ännu mindre städer där bristen på kvalitativa klubbar är obefintlig som.. Sveg, eller nåt.
Citera
2008-04-04, 20:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Snacket om "medgångssupportrar" är mest löjligt, och låter som 16-åriga mopedmustascher som börjat gå på matcher och vill markera sig som riktiga, vuxna supporters, till skillnad från... ja, vad?

Faktiskt är detta folköls-snack en av de sämsta sakerna med detta forum, tillsammans med det ändlösa tjatet om filmningar och publiksiffror.

Get a life.

- F.G
Citera
2008-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag ser visserligen inte Linköping som en småstad med svenska mått mätt utan syftade på ännu mindre städer där bristen på kvalitativa klubbar är obefintlig som.. Sveg, eller nåt.

Lite OT, men gällande fotboll är ju bristen på kvalitativa lag total i Linköping. Även om staden i övrigt är stor med svenska mått.
Citera
2008-04-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av master_b
Jag kan nog också ses som medgångssupporter. Jag älskar i och för sig IFK Göteborg, kan aldrig tycka om ett annat lag (i Sverige då). Dock så går jag inte på så många matcher om laget spelar tråkig fotboll. Varför ska jag göra det? Jag tycker det är en two-way street. Vill dom ha mig som åskådare så ska dom fan få presterna något som underhåller publiken.

Året då Assyriska gick upp (Var det 05 eller 06?) gick jag på en match under hela säsongen. Just hemmapremiären mott Assyriska. 0-3. Jo man tackar.

Älskar dock laget i hjärtat och håller på dom hela tiden. Hoppas det inte blev allt för otydligt nu.

Fotboll är för i helvete inte underhållning. Man går inte på fotboll bara för att det är kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in