2008-04-30, 12:28
Medlem
nickoruts avatar
Jag tycker det är bra att termen "medgångssupporter" mer och mer börjar bytas ut mot det mer passande " marginalsupporter". Det behöver inte alltid vara just medgång som gör att folk som normalt inte går på matcher helt plötsligt kraftsamlar. Exempel på detta är ju när djurgården var ner i superettan så började plötsligt folk gå för att det var jävligt inne att stötta djurgården i superettan. Detta innebär ju att dessa "supportrar" inte är medgångare, utan marginalsupportrar.

Sitter och småler lite över vissa inlägg av folk som verkligen inte förstått vad det handlar om och jag ler lite mer när jag läser frustrationen hos hardcoresupportrar som försöker förklara.

Det kan te sig märkligt i valet mellan derby och El Classico att många väljer att stötta sitt eget lag istället för att kolla på världens fetaste match. Men det man måste förstå är att El Classico är världens fetaste match, men att se sitt eget lag spela är som att bevittna sitt barns födelse elelr sitt eget bröllop.

Det är någonting man inte KAN missa.
Citera
2008-05-01, 01:44
Medlem
Hirvis avatar
Jag är Djurgårdare och ser mig inte som medgångssupporter på något sätt.
Men jag bor över en timme från stadion och motivationen är inte så hög när man saknar någon att åka med på matcherna och hellre lägger pengar på annat än att se sitt älskade lag spela tråkig fotboll.

Jag blev Djurgårdare 1996 ungefär när min pappa tog med mig på hockey som Förlundait och vägrade ge mig glass, jag bytte lag på en sekund och har sen den dagen varit Djurgårdare, kommer ihåg att Djurgården vann matchen och antagligen påverkade det mitt val.
Citera
2008-05-01, 01:50
Medlem
Läs vad LAL har skrivit i CL-tråden. Tvättäkta medgångssupporter.
Citera
2008-05-01, 02:03
Medlem
Rocky69s avatar
Jag känner mig som en fruktansvärt genuin motgångsupporter.
Citera
2008-05-01, 20:48
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Jag känner mig som en fruktansvärt genuin motgångsupporter.

Rocky, det DÄR har du stulit från mig. Motgångssupporter var jag redan på 1980-talet, någonstans efter en katastrofal andra SM-final mot Malmoe. Så, vänligen, ställ dig i kön!

Medgångare
- oftast när går när det går bra för laget men kan även finnas med
- när laget får mycket positiv respons i media oavsett om det går bra eller inte.

Motgångare
Som Djurgårdare - för att nu relatera till mig själv - så är de senaste 6-7 årens relativa (läs nu detta inte som Hin Håle läser Bibeln) framgångar nästan osannolika.

Normaltillståndet för en Djurgårdare är att man biter på naglarna för att vi inte skall ramla ur i år igen, eller för att den ende bra spelaren som laget har blir såld, eller för att det på pappret ganska bra laget underpresterar likt en P-skådis i sängen, eller när det går allmänt uselt och man nöjer sig med att ha klarat kvalet eller klarat sig undan detsamma (en vanlig Djurgårdare brukar få en glimt i ögat när kontraktet är klarat) et cetera et cetera. Det är fanimig motgångssupporterns vardag.

När det börjar gå bra - som under de senaste åren - då blir man konfys och oförstående och nästan längtar åter till någon regnig match mot IK Brage i Norrettan.
Citera
2008-05-01, 20:56
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Rocky, det DÄR har du stulit från mig. Motgångssupporter var jag redan på 1980-talet, någonstans efter en katastrofal andra SM-final mot Malmoe. Så, vänligen, ställ dig i kön!

Jag VISSTE inte att du hade skrivit detta, kändes bara rätt efter gårdagens match.
Du menar när Dahlin i sin microphonefrilla gjorde fyra mål i 7-3 matchen -88.
Citera
2008-05-03, 00:22
Medlem
Racooons avatar
Leta upp Lucy i Afrika. Alla fossiler i vilken j-a bergskrereva som helst.
Alla entydiga svar på en "medgångssupporter" kommer att bli "blåvit". Alternativt: "Ööööhhh, Blowitt!"

OK, det är alltid pinsamt att fronta en "expert" inom dennes område, men vad gäller denna avart så behöver man inte skämmas. Det är snarare den blåvita produkten som skulle skämmas, men eftersom de inte vet varför...så faller allt.

Det finns kontrollfrågor för att kolla om amöban framför er vet vilket lag han "supportar":

- Nämn fem spelare som spelade i ditt lag före 1990? ( - Glenn..?)
- Vad är offside? ( - Du kan inte ta ut pengar före den 25:e..?)
- Vilka hatar du? (GAIS! Eller...? *kollar oroligt runt* - Jag vet inte..?)
- Ditt lag har möjlighet att säkra det allsvenska guldet på bortaplan, mot Gäfle. Vad gör du? ( - Frågar mossan om hon kan pröjsa en biljett till Universeum. Det är häftigt att se hur vatten kan rinna så...nerför ett berg?)
-
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in