Ja, det slängs ju ofta med begreppet "medgångssupporter" i diverse olika diskussioner, men vad är det egentligen? Vad definierar en "medgångssupporter"?
Beror det på vilka matcher supportern går på?
Beror det på hur supportern blev supporter?
Beror det på hur supportern reagerar på motgångar?
Beror det på hur aktiv supportern är i sitt supporterskap?
Eller är det något annat?
Är det en speciell kombination av ovanstående, eller något annat som jag inte nämnt?
Som ett exempel kan vi IFK:s guldmatch i höstas. Det var många (och då menar jag många) Blåvita i exil som tog sig ner till Göteborg fastän de kanske inte sett en match på hela säsongen. Bland annat åkte en farsa med son ned från Piteå enbart för den matchen. Han var Blåvit sedan länge, hade följt laget på alla möjliga sätt ett antal år men hade förmodligen inte sett en match på plats på flera säsonger. Är han en medgångssupporter?
Jag vill inte ha någon diskussion kring vilka lag ni tycker har flest "medgångssupportrar", jag vill höra hur ni definierar vilka som är "medgångssupportrar".
/feldgrau
Beror det på vilka matcher supportern går på?
- Är det en supporter som främst går på matcher laget förväntas vinna?
- Är det en supporter som främst går på matcher efter det att laget vunnit tidigare matcher?
- Är det en supporter som främst går på matcher som är derbyn/rivaliteter?
- Är det en supporter som främst går på matcher som är av avgörande karaktär?
Beror det på hur supportern blev supporter?
- Är det en supporter som valde ett lag som det gick bra för för tillfället?
- Är det en supporter som valde ett lag som det gått bra för tidigare?
Beror det på hur supportern reagerar på motgångar?
- Är det en supporter som stöttar sitt lag när det går dåligt?
- Är det en supporter som buar ut sitt lag när det går dåligt?
- Är det en supporter som slutar gå på matcher när det går dåligt?
Beror det på hur aktiv supportern är i sitt supporterskap?
- Är det en supporter som inte ser alla allsvenska hemmamatcher?
- Är det en supporter som inte ser alla tävlingshemmamatcher?
- Är det en supporter som inte åker på allsvenska bortamatcher?
- Är det en supporter som inte ser på träningsmatcher?
Eller är det något annat?
- Är det en supporter som byter lag när det går dåligt?
- Är det en supporter som inte engagerar sig mer än på matchen?
Är det en speciell kombination av ovanstående, eller något annat som jag inte nämnt?
Som ett exempel kan vi IFK:s guldmatch i höstas. Det var många (och då menar jag många) Blåvita i exil som tog sig ner till Göteborg fastän de kanske inte sett en match på hela säsongen. Bland annat åkte en farsa med son ned från Piteå enbart för den matchen. Han var Blåvit sedan länge, hade följt laget på alla möjliga sätt ett antal år men hade förmodligen inte sett en match på plats på flera säsonger. Är han en medgångssupporter?
Jag vill inte ha någon diskussion kring vilka lag ni tycker har flest "medgångssupportrar", jag vill höra hur ni definierar vilka som är "medgångssupportrar".
/feldgrau