2008-04-25, 23:02
Bannlyst
Oja, insändarna i KP är tamejtusan klassiska. Diverse variationer av "Hej jag är en kille på 13 år, när jag är i omklädningsrummet så rycker det i snoppen, är jag bög?" eller "Det kommer ut vitt ur min snopp när jag tar på den, ska det vara så?"

Sen har vi ju alla som ville ha penvänner. Insändarna var alltid lika checka och glada som "Hallåj i kojen! Jag är en glad tjej på 10 jordsnurr som vill ha brevvänner i åldrarna 1-99 år! Kille eller tjej spelar inte roll. Mina intressen är häster, tv, träffa kompisar och förstås att skriva brev. Så var inte blyg, fatta en penna och skriv till Emma Johansson på Snoppvägen 11!"
Citera
2008-04-25, 23:15
Medlem
sommarlovs avatar
Det är dags för det som jag har tänkt länge:

Vi skriver till alla gamla adresser och svarar på annonserna.
En del måste ha föräldrar som bor kvar och kan vidarebefodra breven.

Är det någon som vill ha en pennfajtare?
Citera
2008-06-27, 22:01
Bannlyst
Insändarsidorna i gamla serietidningar

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Måste slå ett slag för insändarna i MAD. Kanske lite märkliga och skruvade och en stor del handlade om bananens böjningsvinkel och liknande saker. Intressant att notera att MADs penfajtare (brevvänsannonser) publicerades med namn och adress, inte alias. Tror inte man gör det nu för tiden, ja brevvänner tillhör nog ett utdöende släkte.
Håller helt med. Forum för fårskallar är nog den roligaste insändarsidan någonsin, ibland var den helt galen. Minns du hur många som diskuterade hur den där klotbomben kunde komma in i brevlådan i loggan?
Citera
2008-06-27, 22:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Håller helt med. Forum för fårskallar är nog den roligaste insändarsidan någonsin, ibland var den helt galen. Minns du hur många som diskuterade hur den där klotbomben kunde komma in i brevlådan i loggan?

Nu när du säger det så inser jag det måste varit en förbryllande omständighet. tyvärr missade jag just denna debatt. En rikt förekommande insändardebatt var annars Halavah-debatten. Ett ganska meninslöst debatterande om vad ordet Halavah egentligen betydde. Bananens krökningsvinkel var ju annars rikt förekommande som jag tidigare nämde. Det brukade också komma insändarbilder där en bild på ordet MAD fanns med.
Åh, vad jag saknar MAD nu...snyft.

Appropå brevvänner så funderar jag faktiska på att man kanske skulle svara på nån 25 år gammal annons. Vore ju kul om brevet kom fram. Postverket har ju en avdelning i Kiruna med detektiver som på heltid försöker klura ut adressater. Klart dom måste få något att göra.
Citera
2008-06-28, 08:19
Medlem
miklons avatar
Det märkliga med MAD:s insändarsida, som jag minns det i alla fall, det är ju kanske 15-20 år sedan, var ju att insändarna höll rätt hög kvalitet. Annars kan man ju tro att det bara skulle bli pannkaka när folk skulle vara roliga. Men man kanske bara minns det som är bra.

De insändarsidor som satt mest avtryck hos mig är Lilla Fridolfs, Fantomens och Seriemagasinets.

Fantomens insändarsidor på 80-talet var ju fulla med brev, teckningar, mordgåtor, roliga historier och en massa annat. Den produktiviteten imponerar.

Seriemaggans insändarsidor gav ju verkligen en inblick i hur det var att vara tonåring på 80-talet (själv är jag lite yngre), jag minns både de seriösa debatterna med långa inlägg (mycket om BSS har jag för mig och förstås synth vs hårdrock) och telefonsvararsidan med den lysande underrubriken "Min mening i en mening". All heder åt Semic för att de lät folk komma till tals på det där sättet. Frågan är om inte många köpte tidningen lika mycket för insändarsidorna som för serierna.

Lilla Fridolf minns man ju för att de körde med önskesidorna, där man fick skriva in och önska sig något och hade man tur så fick man det. Snacka om att jag drömt om alla grejer jag skulle få därifrån, då förstod man ju inte riktigt att det var en tävling, med rätt taskiga odds. Man såg bara all reklam för folk som fått fallskärmar, mopeder och windsurfingbrädor (finns det nåt mer 80-tal än det?) och tänkte "Wow! Man kan få vad som helst!".
Citera
2008-06-28, 15:36
Medlem
Sollens avatar
Mads insändarsida var ju helt underbar, även om det blev ganska uttjatat med potrzebie och bananens krökningsvinkel mot slutet.
Citera
2008-06-29, 13:42
Medlem
__carls avatar
Var inte mads insändare skrivna av redaktionen? Jag har aldrig för en sekund trott att deras insändare faktiskt var insändare, men jag kanske har fel? Även amerikanska MAD tycksha självskrivna insändare.

Ifall de inte är det, så måste ju dessa sidor vara /b/s föregångare
Citera
2008-06-29, 13:51
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Var inte mads insändare skrivna av redaktionen? Jag har aldrig för en sekund trott att deras insändare faktiskt var insändare, men jag kanske har fel? Även amerikanska MAD tycksha självskrivna insändare.

Ifall de inte är det, så måste ju dessa sidor vara /b/s föregångare
Klart de var skrivna av riktiga personer

Brevvänsannonserna också...men jag bor inte kvar
Citera
2008-06-29, 19:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Klart de var skrivna av riktiga personer

Brevvänsannonserna också...men jag bor inte kvar

Nämen va kul, ser man på. Då kan vi fastställa att det var på riktigt. Jag har alltid undrat vilka de var som ville ha pennfajtare. Fick du många svar?
Citera
2008-06-29, 20:59
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nämen va kul, ser man på. Då kan vi fastställa att det var på riktigt. Jag har alltid undrat vilka de var som ville ha pennfajtare. Fick du många svar?
Japp. Jag tror könsfördelningen på MAD-läsare var ungefär fb-style. Var iaf bara killar som svarade. En av dem fortsatte jag faktiskt pennfajtas med tills vi var 19-20 och det skulle förvåna mig mycket om han inte är registrerad på fb idag, sjukare humor får man leta efter
Citera
2008-06-30, 17:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Japp. Jag tror könsfördelningen på MAD-läsare var ungefär fb-style. Var iaf bara killar som svarade. En av dem fortsatte jag faktiskt pennfajtas med tills vi var 19-20 och det skulle förvåna mig mycket om han inte är registrerad på fb idag, sjukare humor får man leta efter

Jo jag kan tänka mig han finns på fb. Synd bevvänner är ett utdöende släkte, sånt var ganska kul.
Citera
2008-06-30, 18:41
Medlem
Nu sitter glinen på msn istället och försöker slå rekord i knullkompiserier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in