Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-03, 23:23
  #1
Medlem
V-rocks avatar
Någonsin läst en fatomen, 91:an eller seriemagasinet från tiden innan internets intåg?

Om du har chansen, gör det! Debbatterna och insändarna handlade om allt från alkohol till djur, nazism och vilket som egentligen var bäst, synth eller hårdrock!

Tänkte att vi kunde scanna in eller skriva av lite sådana pärlor här i tråden, för att se hur det egentligen var i sverige under sveriges oskuldstid. Nu har jag själv ingen scanner, men börjar med att skriva av en riktig goding:

Fatomen nr5 1988
Varför blir det såhär?

Jag sitter här i min säng och tänker tillbaka på fredagen, då jag tog hand om två av mina vänner somm var näst intill spritförgiftade. De hade fått ut 14 starköl och två 75r vodka. Killarna hade häft i sig utan måtta och när jag kom låg två av dem på gräsmattan sjöblöta av svett och de frös så de skakade.

Vad fan ska man göra? Hur i helvetekan man vara så jävla dum att man köper ut sprit till 13-14-åringar? Jag tycker åxå det är gott, men någon måtta får det vara!

Jag och en kompis fick stoppa fingrarna i halsen på dem så de kunde spy, hämta mjölk som de fick dricka ur min kondom m.m. m.m. Det var hemskt att vara där. Det går inte att beskriva känslan, men ni som varit med vet!
Dessutom har jag fått veta att en annan av mina polare, också han 13 år, har rökt hasch för första gången, och dessutom tyckt om det!

Var i helvete ska detta sluta?

Förtvivlad tjej - 74.
Citera
2008-04-03, 23:31
  #2
Medlem
V-rocks avatar
Var osäker på hur långa inlägg man får skriva egentligen, så här kommer ett par till av det kortare slaget:

Från fatomen nr 18 1983

Rekordraseriet!

Jag har klarat av att i telefonen under ett år och fem månader!

Jag har grävt ett hål i sand som är 71 cm djupt på fem minuter!

Jag har hoppat på ett ben 1100 gånger utan uppehåll!

Från fatomen nr 8 1988

Wanted!

Greger!

Var blev du av? Vi träffades på tomelilla sommarland i vattenbubblan där du puffade på min kompis Tina hela tiden. Du var där med dina föräldrar och lille bror. Skriv till: --------
Citera
2008-04-03, 23:48
  #3
Medlem
Isnatts avatar
Minns insändarsidorna i tidningen "Okey" under första hälften av 90-talet Klassikern "Kan inte alla rasister som säger sig kunna dö för sitt land göra det nu?" var med rätt ofta

Fanns ju till och med ett häfte/pocket med insändare som posten delade ut gratis i bland annat JC-butiker. O.S.A hette pocketen har jag för mig?

Här nämns osa: http://www.klick2link.se/sverigeskatalog/o.htm
Citera
2008-04-04, 02:28
  #4
Medlem
JosefSvejks avatar
Fanns mycket kul på rekordsidorna i gamla Buster, minns en som skrev att han och hans bror fiskat och fått så mycket fisk på, tror det var en och en halv timme, att de var tvunga att dra upp en och en halv fisk i minuten var, hela tiden.

En del grejer var ju helt sanslösa.
Citera
2008-04-04, 03:01
  #5
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvejk
Fanns mycket kul på rekordsidorna i gamla Buster, minns en som skrev att han och hans bror fiskat och fått så mycket fisk på, tror det var en och en halv timme, att de var tvunga att dra upp en och en halv fisk i minuten var, hela tiden.

En del grejer var ju helt sanslösa.
Äh vad fan, det är ju knappast omöjligt. Fiskar man strömming så är det ju ingen konst alls. Eller mört under bryggan heller för den delen, bara ner med kroken och sen upp igen.

Jaja, sjukt bra trådstart iaf, denna ska följas med spänning. Jag ska ta mig en titt genom de gamla serietidningarna när tillfälle ges.
Citera
2008-04-04, 08:51
  #6
Medlem
Matches Malones avatar
Tyvärr är nu mina gamla Seriemagasinet borta sedan länge, men visst var det mycket skins vs punk i klotterplanket där?
Citera
2008-04-04, 16:07
  #7
Medlem
Ja, i gamla seriemagasinet kunde man ju läsa insändare skrivna av allt från nynazister, punkare och graffitimålare, till trettonåriga alkoholister, horsare och hemlösa.

Har ett gäng hemma, insändarsidorna är lätt roligast, efter Steve Roper & Mike Nomad förstås
Citera
2008-04-06, 01:03
  #8
Medlem
V-rocks avatar
Ja just seriemagasinet hade en riktigt kul funktion som hette heta linjen, en telefonsvarare som folk spelade in medelanden på och som sen publicerades i tidningen.

och så en gammal goding:

Fantomen nr 7 1987

Fantis och hans pyjamas

Jag tycker att fantomen är en bra tidning, men det är synd att han har en så löjlig dräkt. Han liknar en synthare klädd i pyjamas.

Heavy Metal
Citera
2008-04-06, 10:17
  #9
Medlem
raskenss avatar
Måste slå ett slag för insändarna i MAD. Kanske lite märkliga och skruvade och en stor del handlade om bananens böjningsvinkel och liknande saker. Intressant att notera att MADs penfajtare (brevvänsannonser) publicerades med namn och adress, inte alias. Tror inte man gör det nu för tiden, ja brevvänner tillhör nog ett utdöende släkte.
Citera
2008-04-06, 11:22
  #10
Medlem
Pennfajtare? Var länge sen jag hörde det uttrycket. Var det ett MAD-uttryck eller kallade man brevväxling för att pennfajtas?
Citera
2008-04-06, 12:42
  #11
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallhatten
Pennfajtare? Var länge sen jag hörde det uttrycket. Var det ett MAD-uttryck eller kallade man brevväxling för att pennfajtas?
Jag tror det var ett allmänt uttryck för brevväxling.

OnT så minns jag en insändare i en Fantomen-tidning då en kille undrade varför Fantomen alltid skulle försöka hålla på att rädda skurkarna. Varför kunde han bara inte låta dem ramla ner i köttkvarnen, avgrunden, vattnet, vulkanen eller vad det nu var han räddar dem ifrån. Då jäklar blev det fart på red. Och det blev ett tjat om alla liv är lika viktiga oavsett vem personen är, och att det finns personer med andra åsikter, men de skulle man inte umgås med för det var dumt att tänka så!

En annan grej som inte var ovanlig på insändarsidorna var matteproblemet med den saknade kronan.
Citera
2008-04-06, 13:15
  #12
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Måste slå ett slag för insändarna i MAD. Kanske lite märkliga och skruvade och en stor del handlade om bananens böjningsvinkel och liknande saker. Intressant att notera att MADs penfajtare (brevvänsannonser) publicerades med namn och adress, inte alias. Tror inte man gör det nu för tiden, ja brevvänner tillhör nog ett utdöende släkte.


Det var inte bara MAD som publicerade adresser.
Även tidningar som Min Häst, KP, och andra tjejtidningar skrev med hela adresser där på 90talet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback