2008-07-01, 16:21
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Fantomens insändarsidor på 80-talet var ju fulla med brev, teckningar, mordgåtor, roliga historier och en massa annat. Den produktiviteten imponerar.

Seriemaggans insändarsidor gav ju verkligen en inblick i hur det var att vara tonåring på 80-talet (själv är jag lite yngre), jag minns både de seriösa debatterna med långa inlägg (mycket om BSS har jag för mig och förstås synth vs hårdrock) och telefonsvararsidan med den lysande underrubriken "Min mening i en mening". All heder åt Semic för att de lät folk komma till tals på det där sättet. Frågan är om inte många köpte tidningen lika mycket för insändarsidorna som för serierna.

Även Fantomen hade ju rätt mycket hårdrockare som fördömde alla haschrökande rastas, synthare som tyckte att hårdrockare var nazister och mina favoriter: insändaren från en fascist om att fantomen var en "god fascist" som visade de underlägsna bandarerna vem som bestämde etc, samt killen som sade att man inte skulle hacka på Ku Klux Klan för att alla har rätt till sin religion.
Citera
2008-07-01, 20:49
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Jag och en kompis fick stoppa fingrarna i halsen på dem så de kunde spy, hämta mjölk som de fick dricka ur min kondom m.m. m.m.
Vore inte ett vanligt dricksglas att föredra? (Eller åtminstone att dricka direkt ur mjölkpaketet om inte glas fanns.)
Citera
2008-07-02, 19:03
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerkid
Vore inte ett vanligt dricksglas att föredra? (Eller åtminstone att dricka direkt ur mjölkpaketet om inte glas fanns.)

Att överhuvudtaget dricka mjölk när man spyr och mår skit är väl inte att föredra?

Nej, detta måste vi gå till botten med. Är "dricka ur min kondom" ett särskilt uttryck? Var det något ungdomar sysslade med på 80-talet?

- Äh fan, hörderu om bruden i helgen?
- Ne vafan hände?
- Ähh fan hon torskade för sin farsa, så hon fick dricka ur min kondom istället

Eller typ:

- Ey brushan, vafan vill du? Skaru dricka ur min kondom eller?
Citera
2008-07-04, 02:45
Medlem
V-rocks avatar
Haha, ja kondomdrickandet verkar ha varit en trend på 80-talet...

Nu har jag ingen scanner längre men en ganska bra digitalkamera, ska försöka ta bild på en insändare och lägga upp. Är det läsligt kan det bli flera.
Citera
2008-12-28, 22:34
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Detta är väl också en komisk klassiker av member 241 850.
Citera
2008-12-29, 00:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Enastående, verkar som statsministern har ett sunt serieintresse. Var det från en fantomentidning du hittade detta? Vilket nummer kan det ha varit?
Citera
2008-12-29, 00:53
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Oja, insändarna i KP är tamejtusan klassiska. Diverse variationer av "Hej jag är en kille på 13 år, när jag är i omklädningsrummet så rycker det i snoppen, är jag bög?" eller "Det kommer ut vitt ur min snopp när jag tar på den, ska det vara så?"

Sen har vi ju alla som ville ha penvänner. Insändarna var alltid lika checka och glada som "Hallåj i kojen! Jag är en glad tjej på 10 jordsnurr som vill ha brevvänner i åldrarna 1-99 år! Kille eller tjej spelar inte roll. Mina intressen är häster, tv, träffa kompisar och förstås att skriva brev. Så var inte blyg, fatta en penna och skriv till Emma Johansson på Snoppvägen 11!"

Hahaha, word!

Men alltså, Kropp och Knopp var ju riktiga klassiker då det begav sig. Kommer ihåg att man då kunde bli lite kåt själv då man läste det ibland tom.

Minns att de hade någon gång i början på 90-talet en tema-följetång med bara Sex & Samlevnad som fick både mycket ris och ros från föräldrar runt om i Sverige!
Citera
2008-12-29, 02:45
Medlem
V-rocks avatar
Citat:

Haha, vad var kröka för något program?

Eller har Reinfeldt haft en tuffare ungdom än vad man tro?

EDIT

Nu när jag började bläddra i en gammal fatomen tidning (nr 10 1988) så kom jag över denna underbart arga insändare:

HITLER I FANTOMEN?!

När jag slog upp sid 12 i FA nr 23/87 och såg bild nr 3 fick jag mig en smärre chock. Mitt i bilden sitter Adolf hitler. det är inget tvivel om att det är honom tecknaren syftar på. Allt stämmer, den lilla svarta mustachen, den sneda luggen smetat mot pannan, det avlånga ansiktet, den svarta kostymen...
Om detta upprepas kräver jag att denna nya och mycket lovande tecknare, R Felmang, får foten av redax. jag vet att äventyret inte är tidsenligt med Hitler, men ändå!

Fantomen fan
Senast redigerad av V-rock 2008-12-29 kl. 02:54.
Citera
2008-12-29, 08:08
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Enastående, verkar som statsministern har ett sunt serieintresse. Var det från en fantomentidning du hittade detta? Vilket nummer kan det ha varit?

Senaste numret! Fast enligt uppgift från SerieForum varifrån jag snodde bilden skall det ha rört sig om Fantomen 19/77.

Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Haha, vad var kröka för något program?

Språka, gissar jag.
Citera
2008-12-29, 17:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Språka, gissar jag.

Oh, språka på serbokroatiska. Skulle gissa det inte blev så populärt efter Jugoslaviens sönderfall. Övriga översättningar torde väl vara:

Barbafarfar; barbapappa
Det susar i näven; det susar i säven
Din fantastiska bak ?
Karrot med fjäder; rapport med väder
Star bläck; star trek
Stuparsnart?
Kakalorum för fjäder ? kan det vara aktuellt då det var kl 21?
Moder brown?
Kvällsstängt; kvällsöppet
tv-nytt sände korta nyheter i några minuter med enbart stillbilder.
Citera
2008-12-29, 18:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Din fantastiska bak ?
Stuparsnart?
Kakalorum för fjäder ? kan det vara aktuellt då det var kl 21?
Moder brown?

Stuparsnart är nog Superstars, den där lektävlingen för idrottsstjärnor som Kjell Isaksson brukade vinna, och Moder Brown tv-serien Fader Brown med Kenneth More efter Chestertons berättelser. Din fantastiska bak kan kanske ursprungligen ha varit något pedagogiskt program med titeln Din fantastiska kropp? Att Kakalorum skulle vara Aktuellt får man väl förmoda p.g.a. sändningstiden samt det där upprepade skämtet med väder > fjäder, men lite långsökt är det nog. Kanske röjdes redan där den blivande statsministerns laterala tänkande.
Citera
2008-12-29, 18:15
Medlem
Moder brown = Father Brown, en kass deckare om en engelsk landsbygdspräst som löste mordgåtor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in