Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-06, 14:40
  #13
Avstängd
one eyed Willys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Var osäker på hur långa inlägg man får skriva egentligen, så här kommer ett par till av det kortare slaget:

Från fatomen nr 18 1983

Rekordraseriet!

Jag har klarat av att i telefonen under ett år och fem månader!

Jag har grävt ett hål i sand som är 71 cm djupt på fem minuter!

Jag har hoppat på ett ben 1100 gånger utan uppehåll!

Från fatomen nr 8 1988

Wanted!

Greger!

Var blev du av? Vi träffades på tomelilla sommarland i vattenbubblan där du puffade på min kompis Tina hela tiden. Du var där med dina föräldrar och lille bror. Skriv till: --------

Vad gjorde han med telefonen?
Citera
2008-04-08, 19:57
  #14
Medlem
Jag minns att jag råkade komma över en gammal Seriemagasinet där det häftigt debatterades om hårdrock var "arbetarmusik" eller inte. Bland annat var det en kille som tydligen var ungmoderat av nåt slag och envist hävdade att hans favvomusik inte hade något som helst med arbetarklassen att göra.

Jag trodde att man uteslutande skrev till dessa tidningar för att diskutera serierna som fanns däri, men ack så fel jag hade.
Citera
2008-04-09, 18:48
  #15
Medlem
Ralf2s avatar
Ja, jag älskar att läsa insändarsidan i gamla seriemagasinet, särskilt dom från 70-talet.

Här är några rubriker från insändare i seriemagasinet nr 19, 1982. (Orkar inte skriva in hela insändarna)

* Skitsnack att skinheads och punkare vågar allt!

* Fotbolls-VM:s roligaste: "Blåbärs"-lagen såklart!

* Vi måste få medbestämmande, vi måste ha löntagarfonder

* Kapitalism - Nej tack!
Citera
2008-04-10, 15:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant att notera att MADs penfajtare (brevvänsannonser) publicerades med namn och adress, inte alias. Tror inte man gör det nu för tiden, ja brevvänner tillhör nog ett utdöende släkte.

I Kalle Anka-tidningen brukade det finnas annonser efter brevvänner, djurbrevvänner, låtsastvillingar, köp&sälj, deckarklubbar osv. Alltid med adress. Lär ju ha varit rena eldoradot för pedofiler.
Citera
2008-04-10, 19:49
  #17
Medlem
Andremasks avatar
Slängde mig in i traven med sparade serietidningar från tidigt 80-tal och framåt. Och undantagslöst verkar alla ha publicerat adresserna till dem som ville pennfajtas. Undrar om det var mycket mysko folk som skrev till de publicerade adresserna?
Insändarna i Seriemagasinet verkar ju ha varit de skönaste

OT: Undrar vad man skulle få för svar om man skrev till en 25 år gammal brevvänsannons?
Citera
2008-04-10, 20:31
  #18
Medlem
Flytande_argots avatar
I gamla Datormagazin (när den var tryckt på tidningspapper) så fick folk skicka in sina highscores på olika spel. Titt som tätt avslöjades fuskare genom att de skickade in poäng som inte gick att få typ 201278 i spel där minsta poäng man kunde få var i tiotal och andra små fadäser. Rolig läsning.
Citera
2008-04-11, 09:02
  #19
Medlem
raskenss avatar
Rotade fram mina gamla seriemagasiet från 70 talet och det var ju ett rent nöje att läsa insändarna. Faktiskt förvånansvärt liten skillnad mot för i dag vilka problem unga tonåringar ställdes inför.

Några illustrerande exempel:

Killarna borde rensa naglarna bättre. Äckligt tyckte en tjej.
Miljöförstöringen, en insändare var orolig för allt kvicksilver.
Dagens pop bara blaj, "beatles-fan"
Detta eviga tjat från föräldrar, beklagar sig en insändare.
Behåll mellanölet, annars blir det bara värre.
Citera
2008-04-12, 01:17
  #20
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one eyed Willy
Vad gjorde han med telefonen?

Han svarade inte i telefonen.

Och det är som ni säger, många insändare påminner extremt mycket om fb inlägg man läser just nu.
Citera
2008-04-12, 02:17
  #21
Medlem
Von Drakes avatar
Jag läser ofta om mina gamla tidningar. Häromdagen stötte jag på en kul gåta från insändarsidorna i FA 2/75;

Du har ett ljus som är fem centimeter långt och du går uppför en trappa som har 30 trappsteg. Sedan går du ner 4 trappsteg, går åter upp 3 steg och ner 14 steg och då slocknar ljuset! Var befinner du dig?


Citera
2008-04-19, 13:35
  #22
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag tror det var ett allmänt uttryck för brevväxling.

OnT så minns jag en insändare i en Fantomen-tidning då en kille undrade varför Fantomen alltid skulle försöka hålla på att rädda skurkarna. Varför kunde han bara inte låta dem ramla ner i köttkvarnen, avgrunden, vattnet, vulkanen eller vad det nu var han räddar dem ifrån. Då jäklar blev det fart på red. Och det blev ett tjat om alla liv är lika viktiga oavsett vem personen är, och att det finns personer med andra åsikter, men de skulle man inte umgås med för det var dumt att tänka så!

En annan grej som inte var ovanlig på insändarsidorna var matteproblemet med den saknade kronan.


Taj, vill minnas att någon insändare i tidningen The Punisher
skrev att han uppskattade Punishers sätt att handskas med buset.

Samma svar från Red den gången också........
Citera
2008-04-25, 18:21
  #23
Medlem
V-rocks avatar
En annan tidstypiskt sak man hittar på insindarna från 80-talet och fram är miniräknartricks, om man knappade in vissa siffor så kunde man få fram roliga ord som shell.

Mordgåtor fanns det också gott om i fantomen, en del riktigt idiotiska eftersom man inte fick några ledtrådar till svaret, och läser man en tidning måbader senare är det alltid någon jätteupprörd insändare som skriver om hur idiotisk gåtan var.
Citera
2008-04-25, 22:48
  #24
Medlem
I KP:.s "Kropp & Knopp" återkom alltid frågan "Är jag homosexuell?". Som om kuratorn eller vad det är kan avgöra det utifrån ett brev.

Favoritinsändare måste ändå vara helt värdelösa rekord i gamla bustertidningar. Minns "Jag har kickat en rugbyboll 13 gånger med en träsko på foten". Eh, jaha?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback