2008-07-23, 10:59
  #11257
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Jag har en egen teori om CS förnekande och lögner och det är att tjejen faktiskt INTE ljuger, dvs hon tror på det hon berättar. Det är utifrån hennes verklighetsuppfattning som hon svarar.

Hon borde ha brutit ihop redan, som Ander Eklund gjorde, men jag tror inte hon gör det. Hon kommer envist att hålla fast vid sin story, eftersom hon tror på den. Det är hennes sanning.

Att tider o annat inte stämmer för oss innebär nog för henne att vi har fel verklighetsuppfattning, dvs vi har fel, hon har rätt. Hon anser sig säkerligen inte ha något med morden att göra och för henne är det sanning!. Hon kommer förmodligen att fällas mot sitt nekande.
Eller kör hon stora kryssningsshowen. låter den andra personligheten erkänna inför sittande rätt.
2008-07-23, 11:28
  #11258
Medlem
BoISarens avatar
"Hur kunde någon ta lyckan och livet ifrån dem?"

Citat:
Allt mer som jag läser om den 32-åriga tyskan som misstänks ha mördat Arbogabarnen framträder en bild av en gravt empatistörd kvinna som med frenesi tänkt förverkliga sin drömvärld utan att låta några hinder stoppa henne, inte ens två barn.
Hon har byggt upp en fantasibild av att hon och Arbogabarnens styvpappa ska skaffa familj och hon jobbar sig metodiskt mot målet.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1240953/hur-kunde-nagon-ta-lyckan-och-livet-ifran-dem
2008-07-23, 11:29
  #11259
Medlem
BoISarens avatar
"Jag kan peka ut henne"

Nu dyker artiklarna upp på nätet

Citat:
Arbogamamman minns morden. Och mördaren.
Expressen kan i dag avslöja att Emma Jangestig, 24, lämnat ett utförligt signalement till polisen. På en kvinna som talar ett utländskt språk.
- Jag såg henne helt klart, om jag fick se en bild skulle jag lätt kunna peka ut henne, har Emma sagt i förhör.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1240883/jag-kan-peka-ut-henne
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2008-07-23 kl. 11:32.
2008-07-23, 11:30
  #11260
Bannlyst
?

Aftonbladet:
– På objektiva grunder tror jag ändå att det kan bli en fällande dom.


Antingen är inte FG särskilt bra på ords nyanser, eller så begår hon idag tjänstefel.
Man har bara laglig rätt att åtala om man har "skäl att förvänta en fällande dom". Att tro att det kan bli en fällande dom är betydligt svagare.
Får väl läsa och se...
2008-07-23, 11:33
  #11261
Medlem
BoISarens avatar
Tyskan: Därför var jag i Arboga

Citat:
I förundersökningen sammanfattar utredarna den förklaring som den nu 32-åriga tyskan gett till att hon befann sig i Arboga morddagen, samt veckan dessförinnan.

”Under den 17/3 kom hon återigen att resa med tåg från Stockholm. Syftet var att på nytt undersöka den fornlämning som hon undersökt den 14/3. Hon tror att klockan kan ha varit någon gång vid 16-tiden när hon anlände till Arboga C. Hon beskriver då att hon gick till fots till fornlämningen på precis samma sätt som hon gjort vid föregående besök. Hon var iförd en längre, beige jacka med huva, samma jacka som hon senare kom att resa i från Skavsta till Tyskland.”

-----

”Hon uppskattar att det tog en timme att gå från järnvägsstationen i Arboga till fornlämningen. Hon uppskattar att hon stannade vid fornlämningen i ungefär en timme.Hon gick tillbaka till centralstation när hon var klar. Hon återvände därefter till Stockholm med tåget. Senare under kvällen kom hon att skicka ett sms till sin kamrat NN. Väl i Stockholm återvände hon till sin bostad i en stockholmsförort. Dagen efter förberedde sig tyskan att flyga tillbaka till Tyskland.

Hon flög från Skavsta. När hon landat i Tyskland kom hon att sammanträffa med en del bekanta. En tid efter det överlämnade hon sig frivilligt till polisen i Tyskland efter hon förstått att hon var intressant i en pågående dubbelmordsutredning.

Mot bakgrund av sin redogörelse nekar hon bestämt till att ha begått de brott som hon anklagas för.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2957110.ab

Citat:
Tyskan har enligt åklagare Frieda Gummesson använt en hammare eller hammarliknande föremål och slagit barnen och mamman i huvudena och på kropparna. Mordvapnet har inte återfunnits även om åklagaren har en idé om vilken hammare som använts.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2956231.ab
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2008-07-23 kl. 11:36.
2008-07-23, 11:35
  #11262
Bannlyst
Oroväckande att E som så klart och tydligt såg gärningsmannen beskriver henne som max 1.65, mullig och med axellångt hår?
CS är jämfört med E väldigt lång..180 cm, är smal och var mycket längre hår än axellångt.
Att kunna uppfatta att någon är osminkad men ändå ta så väldigt fel på längd låter skumt..
Tog hon av sig skorna? Vita strumpor?
2008-07-23, 11:37
  #11263
Medlem
Förundersökningen

Nu har jag hämtat förundersökningen.
Den ligger på en skiva innehållande två PDF-filer.
Såg att det finns bilder. (iaf. på Emma.)

Tråkigt att bilderna inte är i en separat fil så man slipper se dom om
man inte vill.
2008-07-23, 11:43
  #11264
Medlem
BoISarens avatar
Bilder

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1240971!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1240975!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Övervakningsbilder
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1240977!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1240973!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1240972!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Från husrannsakan
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1240974!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
2008-07-23, 11:48
  #11265
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Oroväckande att E som så klart och tydligt såg gärningsmannen beskriver henne som max 1.65, mullig och med axellångt hår?
CS är jämfört med E väldigt lång..180 cm, är smal och var mycket längre hår än axellångt.
Att kunna uppfatta att någon är osminkad men ändå ta så väldigt fel på längd låter skumt..
Tog hon av sig skorna? Vita strumpor?

Jag reagerade också på att E mindes en kortare GM, men (och här handlar det återigen om preferenser) vad jämförde hon med? T som är närmare 2 m? Sig själv, E är nog inte ens 1.60. Stog CS raklång när hon kom in i hallen, hukade hon sig?

165 låter fortfarande väldigt lite, och längden borde ju ha etsat sig fast eftersom 1.80 är långt för att vara kvinna. Dock så är E ändå tillsammans med T som är lång och bästa vän med M (eller L som hon kallas) som också är väldigt lång (strax över 1.80) Kanske jämförde hon med dem och tyckte inte att CS verkade så lång?

Mulligheten tycker iaf inte jag är ett dugg konstigt, har hon haft dubbla kläder på sig (för att snabbt kunna slita av sig de översta paret så att ingen ska kunna se vad som hänt) så kan hon mycket väl ha sett mullig ut. Och i vinterkläder är det nog inte många som ser smala och smäckra ut!

E minns också hur gärningsmannen låter, och det finns ingen möjlighet att hon kan ha hört det innan detta, hur många bilder hon än kan ha sett på CS (de hon sett, såg hon ca 1 år innan morden, jag frågade henne efter jag skrev här förra gången om att hon inte sett några bilder på CS)

Efter morden har hon dock inte sett några alls, efter att ni skrev här om att ha CS som avatar och inboxa E (kommer inte ihåg exakt vad som skrevs men något sånt var det) har inte E loggat in på sin sida för att hon inte vill se kort på CS eftersom hon inte vill påverkas till att minnas saker hon egentligen inte minns.
2008-07-23, 11:56
  #11266
Medlem
Klipp från aftonbladet

Som bevisning kallar åklagaren inte mindre än 56 vittnen. Det är bland annat viktigt för henne att visa att mamman, som är den som pekar ut tyskan som gärningsman, inte har haft kontakt med omvärlden sedan hon lämnade sjukhuset och därför inte har kunnat få information utifrån om den pågående förundersökningen.

Det är ju bullshit att mamman inet haft kontakt med omvärlden. Hon har ju berättat att hon läser allt som skrivs om fallet. (plus att hon sitter här på FB där nästan alla har dömt CS redan på förväg.
2008-07-23, 11:56
  #11267
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Nu har jag hämtat förundersökningen.
Den ligger på en skiva innehållande två PDF-filer.
Såg att det finns bilder. (iaf. på Emma.)

Tråkigt att bilderna inte är i en separat fil så man slipper se dom om
man inte vill.
Finns den som torrent?
2008-07-23, 11:57
  #11268
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag reagerade också på att E mindes en kortare GM, men (och här handlar det återigen om preferenser) vad jämförde hon med? T som är närmare 2 m? Sig själv, E är nog inte ens 1.60. Stog CS raklång när hon kom in i hallen, hukade hon sig?

165 låter fortfarande väldigt lite, och längden borde ju ha etsat sig fast eftersom 1.80 är långt för att vara kvinna. Dock så är E ändå tillsammans med T som är lång och bästa vän med M (eller L som hon kallas) som också är väldigt lång (strax över 1.80) Kanske jämförde hon med dem och tyckte inte att CS verkade så lång?

Mulligheten tycker iaf inte jag är ett dugg konstigt, har hon haft dubbla kläder på sig (för att snabbt kunna slita av sig de översta paret så att ingen ska kunna se vad som hänt) så kan hon mycket väl ha sett mullig ut. Och i vinterkläder är det nog inte många som ser smala och smäckra ut!

E minns också hur gärningsmannen låter, och det finns ingen möjlighet att hon kan ha hört det innan detta, hur många bilder hon än kan ha sett på CS (de hon sett, såg hon ca 1 år innan morden, jag frågade henne efter jag skrev här förra gången om att hon inte sett några bilder på CS)

Efter morden har hon dock inte sett några alls, efter att ni skrev här om att ha CS som avatar och inboxa E (kommer inte ihåg exakt vad som skrevs men något sånt var det) har inte E loggat in på sin sida för att hon inte vill se kort på CS eftersom hon inte vill påverkas till att minnas saker hon egentligen inte minns.

Det enda som stämmer är den stora näsan. Eftersom E är såpass kort borde hon reagerat på att gm var väldigt lång. Då gm presenterat sig med sitt smeknamn T**e?när hon klev in borde de stått mitt emot varandra när dörren öppnades?
CS hår är nästan till midjan, det ser man på de flesta bilder, t ex den som boisaren länkade till..
Jag tycker också att det ser ut som en mycket kortare person på övervakningsbilderna, men det är svårt då man inget har att referera till.
Mulligheten kan ju som du säger vara kläder..

Vad gjorde gm i datarummet? Hade hon så mycket mod och styrka att hon även stannade för att repa bilden med T?
En kamp verkar ha skett? Ändå är CS helt utan blod och inga blodiga spår finns utanför?
Gud, vad mycket det är att fundera på nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in