2008-06-10, 12:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Hur menar du nu? Om CS o hennes advokat sett hammaren som ett bevis på hennes oskuld borde de väl tipsat polisen om var den befann sig redan från början, eller?
Som jag har uppfattat saken så kontaktades polisen den 31 mars och genomförde beslaget den 2 april (det finns lite olika uppgifter här).

CS träffade gissningvis sin advokat första gången den 1 april eftersom han då åkte till Tyskland.

CS anlände till Sverige sent på kvällen den 29 april och tre dagar senare, den 2 maj, ägde det första förhöret med henne rum.

Det finns ingen anledning för PIE att störa pågående polisutredning, eller att ifrågasätta polisens arbetsmetoder - och frågan är när beslagstunnan tömdes helt på sitt innehåll?

Frågan är också hur PIE - med visst facit i hand - tänker lägga upp försvaret?
2008-06-10, 12:51
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är ni också överens om att polisen borde ha lagt rabarber på samtliga Skavsta-hammare? Om CS fått en hammare beslagtagen så kan viktiga fingeravtryck eller DNA ha förlorats, dvs. möjligheten att fastställa att hon medfört ett verktyg som kunde ha visat sig sakna koppling till offren och pga offrens skador varit utesluten som mordvapen.

Anta att CS vidgår att hon fick en hammare konfiskerad. Då kan hennes advokat nu göra stor sak av att den hammaren pga polisens försummelse fick ligga kvar i beslagstunnan och att ett viktigt bevis på hans klients oskuld därför inte kan presenteras. – För ingen har väl (ännu?) påstått att hon fått två hammare beslagtagna?

Ja, helt överens.
Jämför: http://www.flashback.org/showpost.php?p=11027542&postcount=5875

och http://www.flashback.org/showpost.php?p=11028442&postcount=5882
2008-06-10, 12:56
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Som jag har uppfattat saken så kontaktades polisen den 31 mars och genomförde beslaget den 2 april (det finns lite olika uppgifter här).

CS träffade gissningvis sin advokat första gången den 1 april eftersom han då åkte till Tyskland.?

Jo visst men CS hade ju en advokat i Tyskland oxå, innan PIE.
En advokat hon pratade med.

Citat:
CS anlände till Sverige sent på kvällen den 29 april och tre dagar senare, den 2 maj, ägde det första förhöret med henne rum.

Det finns ingen anledning för PIE att störa pågående polisutredning, eller att ifrågasätta polisens arbetsmetoder - och frågan är när beslagstunnan tömdes helt på sitt innehåll??

Njae...men om Cs antytt att en hammare beslagtagen på Skavsta kan fria henne från misstankarna så borde det legat i försvarets intresse?

Citat:
Ska bli mycket intressant att se ja!
2008-06-10, 13:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, helt överens.

Ja, de bägge inläggen formulerar kort och stringent frågetecknen kring hammarbeslaget.
2008-06-10, 13:18
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Är ni också överens om att polisen borde ha lagt rabarber på samtliga Skavsta-hammare? Om CS fått en hammare beslagtagen så kan viktiga fingeravtryck eller DNA ha förlorats, dvs. möjligheten att fastställa att hon medfört ett verktyg som kunde ha visat sig sakna koppling till offren och pga offrens skador varit utesluten som mordvapen.

Anta att CS vidgår att hon fick en hammare konfiskerad. Då kan hennes advokat nu göra stor sak av att den hammaren pga polisens försummelse fick ligga kvar i beslagstunnan och att ett viktigt bevis på hans klients oskuld därför inte kan presenteras. – För ingen har väl (ännu?) påstått att hon fått två hammare beslagtagna?

Jag kan tänka mig några scenarier:

1. Polisen hade förhoppningsvis uppgifter med sig från rättsmedicin där måtten på hammarenns träffytor i såren var angivna, det gjorde att de på plats kunde välja bort de hammare som inte passade mallen.

2. Hammaren kanske hade karaktäriskiska skador som i sin tur gav karaktäriskiska skador på offren.

3. Hammaren är mordvapnet, men är så pass väl rengjord att inget DNA kan hittas.

4. Det är fel hammare, polisen har missat något och borde ha tagit med sig alla hammare de hittade i lådan i Skavsta.
2008-06-10, 13:36
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, helt överens.

Jag förstår poängen eloge!
Vad jag inte fattar är varför CS inte kläckte ur sig detta om hammaren redan i Tyskland (inte samtalet med vännen) till sin advokat?
Om man nu är misstänkt för barnmord, vet att man blivit av med en hammare som inte används vid dessa mord i på Skavsta, varför skriker man inte ut det? Hennes advokat borde ju i så fall propsat på att ALLA hammere skulle tas därifrån. En polismiss i så fall...ja! Men även en grov advokatsmiss vill jag påstå! Jag tror inte på det, även om det är möjligt!
2008-06-10, 13:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo visst men CS hade ju en advokat i Tyskland oxå, innan PIE.
En advokat hon pratade med.
Vi vet inte vad som avhandlades – eller om advokaten kände till hur många hammare som skulle ha kunnat beslagtas! Inte heller vet vi om det ligger någon sanning i att CS verkligen haft en hammare i sitt handbagage.
Citat:
Njae...men om Cs antytt att en hammare beslagtagen på Skavsta kan fria henne från misstankarna så borde det legat i försvarets intresse?
CS kan i så fall ha trott att det var hennes terränghammare som beslagtagits – och hon och hennes advokat(er) inväntade DNA-resultatet som de visste skulle bli av friande natur. - Eller också hade CS liksom hennes försvarare goda skäl att ligga lågt i frågan.
2008-06-10, 13:47
Medlem
eloges avatar
Citat:

CS träffade gissningvis sin advokat första gången den 1 april eftersom han då åkte till Tyskland.

Det finns ingen anledning för PIE att störa pågående polisutredning, eller att ifrågasätta polisens arbetsmetoder - och frågan är när beslagstunnan tömdes helt på sitt innehåll?

Om det nu går så långt som till ett åtal så borde försvarets upplägg helt bero på åklagarens gärningsbeskrivning.

Här kan jag tänka mig några alternativ.

1. En gärningsbeskrivning där skavstahammaren spelar en central roll.

2. En gärningsbeskrivning där mordvapnet saknas.

Vad jag funderar på är vilka möjligheter det finns för åklagaren att gå på alternativ ett och gardera med en tvåa?
Senast redigerad av eloge 2008-06-10 kl. 13:56.
2008-06-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=773830

+

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=773696

= Inget DNA från CS eller offren funnet på "Skavstahammaren"
Nej, men frånvaro av DNA är inte automatiskt detsamma som att det är fel hammare. Kanske går att se karakteristiska märken som bara kan ha kommit från just den hammaren.
2008-06-10, 13:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag kan tänka mig några scenarier:

1. Polisen hade förhoppningsvis uppgifter med sig från rättsmedicin där måtten på hammarenns träffytor i såren var angivna, det gjorde att de på plats kunde välja bort de hammare som inte passade mallen.

2. Hammaren kanske hade karaktäriskiska skador som i sin tur gav karaktäriskiska skador på offren.

3. Hammaren är mordvapnet, men är så pass väl rengjord att inget DNA kan hittas.

4. Det är fel hammare, polisen har missat något och borde ha tagit med sig alla hammare de hittade i lådan i Skavsta.
Polisen liksom åklagaren måste ha tagit för givet att CS medfört ett mordvapen och man kunde t ex inte tänka sig att "damen" (som den hulda åklagaren initialt kallade den misstänkta) var den bland tio "hammarpersoner" som haft en liten nätt tavelhammare i sitt handbagage. - Detta brukar benämnas "förutfattade meningar" och är på intet sätt till gagn för rättsväsendet.
2008-06-10, 13:57
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Nej, men frånvaro av DNA är inte automatiskt detsamma som att det är fel hammare. Kanske går att se karakteristiska märken som bara kan ha kommit från just den hammaren.

Märken kan binda Skavstahammaren till dådet. Men utan CS dna kan hon hävda att det inte var den hammaren hon fick lämna ifrån sig på Skavsta...

F ö tycker jag att det är alldeles för mycket "hammarindicier", kvarteret brevid morden heter "Hammaren", CS favoritlag i Sverige är Hammarby, ger mej fan på att hon gillar Hammerfall oxå...
Bara på dessa indicier borde hon sys in!
Senast redigerad av miapetter 2008-06-10 kl. 14:00.
2008-06-10, 13:58
Medlem
Citat:
Märken kan binda Skavstahammaren till dådet. Men utan CS dna kan hon hävda att det inte var den hammaren hon fick lämna ifrån sig på Skavsta...
Problemet för CS är om hammaren även kan "bindas" till lägenheten i Skarpnäck.

Vad är sannolikheten för att hammaren inte är kopplad till CS om:
  • Hammaren försvinner från CS bostad
  • Hammaren används som mordvapen 15 mil från CS bostad
  • CS befinner sig på samma ort som hammaren vid tidpunkten för morden
  • Hammaren beslagtas på Skavsta samma dag som CS avreser därifrån
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-06-10 kl. 14:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in