2008-05-26, 20:08
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Vi kanske "vet" lite eftersom inte polisen vet något heller?

Ja, den enklaste och mest naturliga förklaring till att detta "är kanske 2000-talets mest tystlåtna brottsutredning"* är att det finns så lite att berätta.

Varje annan förklaring blir mer eller mindre krystad.

* Lånat från smålandtintin.
2008-05-26, 20:13
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Detta förutsätter att de torkat hela huset med klorin och därefter inte släppt in någon besökare. Troligen har man dock inte ännu kunnat särskilja gm:s DNA från blodpölarna.

DNA ligger inte i blodpölarna. Finns inget som säger att GM skadats. Det man skall finna är det som ramlar av en människa. Ta upp tangentbordet, håll det upp och ner över skrivbordet över ett rengjort område, skaka på tangetbordet. Titta ner på allt som ligger där så kan du se hur mycket skit som kommer från dig som ligger i ditt tangentbord. Hudflagor, hårstrån + div ger en hel del spår.
2008-05-26, 20:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det vet varken du eller jag någonting om.

Polsien har varit väldigt svävande i sina svar, inga tydliga bevis, de vet inte exakt vad de söker, etc. Vi kan säga att vi har den perfekta indiciekedjan för att få polisen fälld för inkompetens om det nu vore ett brott.

Citat:
Ja du har rätt, det vore värre.

Ett samhälle där det utsås tvedräkt blir ett farligt samhälle om det kombineras med rykten om barnamördare och annat hemskt.
2008-05-26, 20:17
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Vill dock poängtera att det naturligtvis är struntprat att bara familjens och räddningspersonalens DNA finns i huset.

Enda DNA man har hittat hitills på brottsplatsen.
2008-05-26, 20:23
Bannlyst
Besserwissertintin

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Enda DNA man har hittat hitills på brottsplatsen.
Vill inte ha en lång diskussion för att vi är för tjurskalliga.
Kan vi enas om "den enda relevanta DNA som man identifierat på brottsplatsen"?
Jag misstänker starkt att man hittat ett antal utomståendes DNA. En del har kunnat avföras då det är i fel rum. En del kanske kan avfärdas för att de tillhör personer som identifierats och avförts. Ytterligare DNA kanske inte kunnat identifierats.
Jag är däremot 99% säker på att man ännu inte identifierat DNA som pekar ut en identifierad gärningsman.
2008-05-26, 20:55
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Den utskrattade "runstensförklaringen" kan vara en intellektuell kvinnas lögn för att dölja kärleksmötet med Togge. Det kommer kanske visa sig när man först nu kan börja analysera datorer och telefoner.

Blir det som finns på datorn offentlig handling eller bara de delar man kan plocka ut för utredningen när utredningen lämnas till tingsrätten? Jag vet att det finns många som har nakenbilder på sig själva i sina datorer.

Undrar hur omfattande kontakten har varit mellan T och CS under tiden som varit.
2008-05-26, 20:56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandolfini
Nu visade sig att tyskan skickat sms med bilder till Togge dagen innan eller samma dag från Arboga.

Det innebär precis som jag sagt tidigare att han indirekt anstiftat det hela genom att inte förvarna familjen.

SMS med bilder? Är det inte MMS man använder då? SMS är ju mig veterligen bara för rena textmeddelanden.
2008-05-26, 21:01
Bannlyst
Svår fråga

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Blir det som finns på datorn offentlig handling eller bara de delar man kan plocka ut för utredningen när utredningen lämnas till tingsrätten? Jag vet att det finns många som har nakenbilder på sig själva i sina datorer.

Undrar hur omfattande kontakten har varit mellan T och CS under tiden som varit.

Allt som åberopas i rättegång blir allmän handling. Nakenbilder på CS eller T blir sannolikt bara åberopade om de skulle vara i "fel" dator. Det vill säga om bilder på en naken T finns i CS dator eller tvärtom. Om någon är sugen på nakenbilder på CS och dessa skulle finnas i hennes dator gäller det att passa på den dag som åtal väcks. Det finns nämligen något som heter slasken. Det är all irrelevant information som framkommit och som varken åklagare eller försvarare vill åberopa.
Bilder på naken T eller CS som kommer från deras egna datorer skulle tvivelsutan hamna i slasken. Det finns ingen förundersökningssekretess på slasken, men den slängs så fort polisen hinner, eftersom de inte har skyldighet att spara den.
2008-05-26, 21:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Det tycks som att en del här verkar förespråka att brottsoffer skall sättas i karantän tills dess att målet är avslutat.

Det låter ju verkligen vettigt...

Misstänkta sätts i karantän, som CS nu, och tillåts inte själva söka bevis för sin egen oskuld. Det är ju ett sätt som rättsväsendet gör för att förhindra att en misstänkt skall kunna fria sig lättare. Som MT får du inte ens använda dina egna minnesanteckningar för att redogöra för vad du har gjort. Det är därför som det svenska rättssystemet inte fungerar särdeles bra. Många blir felaktigt dömda.
2008-05-26, 21:06
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Eller på Tysklands byråkrati?

Eller på svensk oförmåga att använda rätt handlingar?
2008-05-26, 21:11
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Vill inte ha en lång diskussion för att vi är för tjurskalliga.
Kan vi enas om "den enda relevanta DNA som man identifierat på brottsplatsen"?
Jag misstänker starkt att man hittat ett antal utomståendes DNA. En del har kunnat avföras då det är i fel rum. En del kanske kan avfärdas för att de tillhör personer som identifierats och avförts. Ytterligare DNA kanske inte kunnat identifierats.
Jag är däremot 99% säker på att man ännu inte identifierat DNA som pekar ut en identifierad gärningsman.

Varför skall man till andra rum än till hallen där dådet utfördes? Om GM kommit in genom entredörren och slaget ner E, M och S i hallen och det var blodigt bör det ha funnits klara spår om GM gått vidare in i huset.

Kan GM ha varit inne i huset innan själva dådet och tagit sig in via annan plats än entredörren?
2008-05-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Instämmer. CS dator och telefon börjar tydligen undersökas först NU, ett exempel på västmanlands läns poliskårs kompetens. Nej inget är i goda händer och det finns bara svaga indicier,vilket kan påverka E att vilja minnas saker som hon inte alls gör. Jag jämför gärna med Lisbeth Palme, där hela målet stod och föll med hennes, tveksamma, vittnesmål.
Ligger Västmanland i Tyskland? För det var väl först nu som tyskarna skickade över grejerna till Sverige?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in