2008-05-26, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Varför skall man till andra rum än till hallen där dådet utfördes? Om GM kommit in genom entredörren och slaget ner E, M och S i hallen och det var blodigt bör det ha funnits klara spår om GM gått vidare in i huset.

Kan GM ha varit inne i huset innan själva dådet och tagit sig in via annan plats än entredörren?

Hela huset brukar betraktas som brottsplats.
Det var därför jag poängterade som jag skulle.
Gm kan ha tagit sig in innan. Gm kan ha pratat med offren innan attacken skedde.
Dessutom är det som sagt väldigt svårt att identifiera DNA i blodpölar, så därför vet vi inte om utomståendes DNA finns. Men vi vet att det inte identifierats.
2008-05-26, 21:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Ligger Västmanland i Tyskland? För det var väl först nu som tyskarna skickade över grejerna till Sverige?

Det tog några veckor efter begäran skickades tills sakerna var i Sverige. Har postat radiointervjun tidigare.
Senast redigerad av eloge 2008-05-26 kl. 21:40.
2008-05-26, 21:48
Medlem
vårblommas avatar
Emma har väl inte ...

Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Hon gick ut i media och sa ungefär att "hon ska göra allt för att den som är skyldig ska åka fast". Om nu hennes vittnesmål redan är filmat och det är det som ska visas upp i tingsrätten, vad är det då mer hon kan göra nu?

Jag tycker inte det finns någon som helst fördel med att ett huvudvittne uttalar sig i massmedia och diskuterar på ett publikt internetforum!

Emma har väl inte suttit här och diskuterat nåt alls, hon har inte sagt nåt mera än hej nästan och berättat att hon vill sitta här och läsa. l
Lämna henne ifred nu alla som klankar på henne, hon har det tillräckligt jobbigt nog som det är.

Emma jag tänker varje dag på dig och kommer aldrig att glömma dig fast jag känner dig inte. Sköt om dig!
2008-05-26, 21:50
Medlem
Soppas avatar
Utesluter du att GM har befunnit sig i andra rum än hallen?

Jag tänker på det som Emma sa, att hon vill aldrig mera bo i ett hus med trappa.... Det torde ha ngt med dådet att göra, och kanske med krosskadan på hennes arm....

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Varför skall man till andra rum än till hallen där dådet utfördes? Om GM kommit in genom entredörren och slaget ner E, M och S i hallen och det var blodigt bör det ha funnits klara spår om GM gått vidare in i huset.

Kan GM ha varit inne i huset innan själva dådet och tagit sig in via annan plats än entredörren?
2008-05-26, 21:56
Medlem
Apollons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Utesluter du att GM har befunnit sig i andra rum än hallen?

Jag tänker på det som Emma sa, att hon vill aldrig mera bo i ett hus med trappa.... Det torde ha ngt med dådet att göra, och kanske med krosskadan på hennes arm....
Ja, det har med dådet att göra men inte med hennes arm... Vet inte om det är offentligt och väljer därför att inte berätta.
2008-05-26, 22:26
Medlem
So_beautifuls avatar
om det nu är så att Emma sitter här och läser och skriver så är det nog helt normalt.
Min väninnas pojkvän dog och hon blev helt sjuk i att samla på sig ALLT om honom. Dom har ett gemensamt barn och hon har sparat allt, jag menar verkligen allt.. Röntgenbilder, sjukhusakter you name it!!
Bissart tycker jag väl förvisso och ha blodiga kläder i en låda men hon kände att hon behövde det just då. Hon sparade t.ex filmjölken han köpt i flera år i kylen. Nu 8 år senare har hon slängt filen och samlat hans saker i flyttkartonger men som sagt alla har sitt sätt att sörja..
2008-05-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Instämmer. CS dator och telefon börjar tydligen undersökas först NU, ett exempel på västmanlands läns poliskårs kompetens. Nej inget är i goda händer och det finns bara svaga indicier,vilket kan påverka E att vilja minnas saker som hon inte alls gör. Jag jämför gärna med Lisbeth Palme, där hela målet stod och föll med hennes, tveksamma, vittnesmål.

Intressant inflikning. Huvudvittnet kan i ett ögonblick sättas ur spel på samma sätt som med Lisbeth Palme. Men det berodde inte på hennes vittnesmål som du påstår. I hennes fall var det en polisman som hade läckt ut att den misstänkte var alkoholist så när Petterson gick på catwalk med sex andra "snygga" poliser, pekade Lisbeth ut gärningsmannen med orden: "Man ser vem som är alkoholist".
Därmed föll tyngden i hennes vittnesmål som inte på något sätt var tveksamt.

Tantalora - Mycket bra inlägg av dig tidigare idag!
2008-05-27, 01:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Intressant inflikning. Huvudvittnet kan i ett ögonblick sättas ur spel på samma sätt som med Lisbeth Palme. Men det berodde inte på hennes vittnesmål som du påstår. I hennes fall var det en polisman som hade läckt ut att den misstänkte var alkoholist så när Petterson gick på catwalk med sex andra "snygga" poliser, pekade Lisbeth ut gärningsmannen med orden: "Man ser vem som är alkoholist".
Till och med "Det ser man väl vem som är alkoholist!", om jag minns så bra som jag tror.

Citat:
Därmed föll tyngden i hennes vittnesmål som inte på något sätt var tveksamt.
Nej, tveksamhet har aldrig varit ett sinnestillstånd som har legat för Lisbeth Palme i några som helst sammanhang. Men möjligen bottnade thailandstrolls formulering i den klassiska förväxlingen av "tveksam" och "tvivelaktig".
2008-05-27, 01:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ja, du har nog rätt. Men hur vet rätten skillnad på vad som är en efterkonstruktion via t ex media och internet, jämfört med vad som är en sann och faktisk minnesbild som dykt upp naturligt efter polisförhören?
Det vet den aldrig säkert, utan får göra en bedömning. Men den bedömningen baserar sig i rätt stor utsträckning på hurpass trovärdig vittnets/målsägarens förklaring om varför h*n inte klämt ur sig det där tidigare ör.
2008-05-27, 01:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Varför narrar du pigor igen doktorn ? Det speciella i det här fallet är ju skallskadorna som kan ha påverkat minnet. Det är inte i varje rättegång där huvudvittnet fått skallen mosad med en hammare.
För det första är det inte alls särskilt ovanligt att offer för grov misshandel har skallskador som kan påverka minnet. För det andra är frågan om minnespåverkan under tiden fram till rättegången helt skild från frågan om hurpass mycket vittnet minns till följd av skalltrauma. Ens minnesbilder kan påverkas lika mycket av omgivningen vare sig man i realiteten minns något från en händelse eller ej. Och vare sig skallskada föreligger eller inte, har de vittnesuppgifter under rättegången som stämmer med vad som sagts i förhören under förundersökningen högst trovärdighet.
2008-05-27, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första är det inte alls särskilt ovanligt att offer för grov misshandel har skallskador som kan påverka minnet. För det andra är frågan om minnespåverkan under tiden fram till rättegången helt skild från frågan om hurpass mycket vittnet minns till följd av skalltrauma. Ens minnesbilder kan påverkas lika mycket av omgivningen vare sig man i realiteten minns något från en händelse eller ej. Och vare sig skallskada föreligger eller inte, har de vittnesuppgifter under rättegången som stämmer med vad som sagts i förhören under förundersökningen högst trovärdighet.

...och därmed fick vi en utmärkt förklaring varför en expert på huvudskador och dess följder kan vara av största vikt vid kommande rättegång.
2008-05-27, 08:17
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Vi kanske "vet" lite eftersom inte polisen vet något heller?

Svårt att tro särskilt med tanke på att huvudmisstänkt gm faktiskt är utlämnad från Tyskland till Sverige och sitter bakom lås och bom, efter ett otal omhäktningar och plausibla förklaringar till trots.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in