2008-06-17, 13:38
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det står i papperbilagan, kommer senare på nätet.

Ja, det är krigsrubriker på förstasidan. Stor nyhetstorka kanske eller en förvarning om hur kvällspressen kommer att behandla polis och rättsväsen om inte förundersökningen duger till ett åtal. Tror att kvällspressen vädrar blod och börjar positionera sig.
2008-06-17, 13:42
Bannlyst
Sammanfattningsvis:

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det det ger ett ganska vitt tolkningsutrymme.
Otillbörligt och löfte är nyckelorden i paragrafen.
Att exempelvis berätta att man får ta emot besök när man väl hamnat på fängelse är varken otillbörligt eller löfte. Att säga " du får träffa dina barn så snart du erkänner" är lika självklart både otillbörligt och löfte.
Som du själv säger är det, som så ofta i svensk lag, ett vitt tolkningsutrymme.
Att utan motprestation tillåta styrketräning eller promenader på gården när CS varit "duktig" är däremot varken otillbörligt eller löfte, så länge du inte uttryckligen gör kopplingen.

Det finns för övrigt just nu en utredning om förändringar i detta för att eventuellt tillåta straffsänkningar mot vittnesmål från misstänkta.
Sådana utredningar brukar komma vart femtonde år och hamnar i papperskorgen efter att någon avdankad politiker tjänat lite pengar.
2008-06-17, 13:58
Medlem
SingleStar>>

Vad var det för glatt besked som, enligt dina källor, nådde CS igår kväll/natt egentligen?
2008-06-17, 14:07
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
SingleStar>>

Vad var det för glatt besked som, enligt dina källor, nådde CS igår kväll/natt egentligen?
Att Tyskland slog Österrike i fotbolls EM
2008-06-17, 14:15
Medlem
miapetters avatar
Ibland tappar jag hakan...
Det lyser i ögonen på mej med när jag läser om att CS verkar ha det så "trevligt" i häktet, i mina ögon ska hon inte ha det trevligt alls! I mina ögon ska hon förhöras av Ziva i NCIS! Men så mycket koll har jag på hur det funkar i häktena så att jag fattar att förhörsledarna i det här fallet har en plan, de vet, till skillnad från mej , vad det är för fel på f-nskapet! (rent ut sagt!) Därför tycker jag det är bra att de gör allt de kan (INTE DEM!!!) för att skapa ett förtroende mellan sig o henne. Att det skulle vara "konstigt" eller ett tecken på att hon snart skulle gå fri tyder jag bara så att ni som är oroliga för att så är fallet har väldigt lite insikt i hur det funkar att sitta häktad, faktiskt.
Senast redigerad av miapetter 2008-06-17 kl. 14:18.
2008-06-17, 14:26
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ibland tappar jag hakan...
Det lyser i ögonen på mej med när jag läser om att CS verkar ha det så "trevligt" i häktet, i mina ögon ska hon inte ha det trevligt alls! I mina ögon ska hon förhöras av Ziva i NCIS! Men så mycket koll har jag på hur det funkar i häktena så att jag fattar att förhörsledarna i det här fallet har en plan, de vet, till skillnad från mej , vad det är för fel på f-nskapet! (rent ut sagt!) Därför tycker jag det är bra att de gör allt de kan (INTE DEM!!!) för att skapa ett förtroende mellan sig o henne. Att det skulle vara "konstigt" eller ett tecken på att hon snart skulle gå fri tyder jag bara så att ni som är oroliga för att så är fallet har väldigt lite insikt i hur det funkar att sitta häktad, faktiskt.

Nu är det ju två förhörsledare utsedda, vars främsta meriter tydligen är att de pratar tyska. En av dem kanske har fått rollen som Ziva i NCIS, det vet vi inte. Vad Göran Höglund anbelangar så får vi hoppas att han inte går så djupt in i sin roll så han blir kär i CS. Å andra sidan så kanske det inte är ett så dåligt parti om hon skulle få ett antal milioner i skadestånd.
2008-06-17, 18:51
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Otillbörligt och löfte är nyckelorden i paragrafen.
Att exempelvis berätta att man får ta emot besök när man väl hamnat på fängelse är varken otillbörligt eller löfte. Att säga " du får träffa dina barn så snart du erkänner" är lika självklart både otillbörligt och löfte.
Som du själv säger är det, som så ofta i svensk lag, ett vitt tolkningsutrymme.
Att utan motprestation tillåta styrketräning eller promenader på gården när CS varit "duktig" är däremot varken otillbörligt eller löfte, så länge du inte uttryckligen gör kopplingen.

Det finns för övrigt just nu en utredning om förändringar i detta för att eventuellt tillåta straffsänkningar mot vittnesmål från misstänkta.
Sådana utredningar brukar komma vart femtonde år och hamnar i papperskorgen efter att någon avdankad politiker tjänat lite pengar.

Med tanke på hur man tolkar signaler som "Jag känner folk i MC-gäng" så är det inget utryckligt hot i sig. Men domstolar tolkar det som hot. Att då insinuera att livet blir lättare om man erkänner ett brott bör lagen i rättegångsbalken vara fullt tillämplig med samma motivering.

Jag tror vi kommer få se en utredning som haverarer stort framledes. Frågan är bara om huvuden kommer att rulla eller om rättsväsendets oantastliga figurer kommer gå vidare med ett axelryck och skita i vad man har ställt till med?
2008-06-17, 19:08
Bannlyst
hur göra?

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Med tanke på hur man tolkar signaler som "Jag känner folk i MC-gäng" så är det inget utryckligt hot i sig. Men domstolar tolkar det som hot. Att då insinuera att livet blir lättare om man erkänner ett brott bör lagen i rättegångsbalken vara fullt tillämplig med samma motivering.

Jag tror vi kommer få se en utredning som haverarer stort framledes. Frågan är bara om huvuden kommer att rulla eller om rättsväsendets oantastliga figurer kommer gå vidare med ett axelryck och skita i vad man har ställt till med?
99 av 100 som hamnar i häkte säger enligt en utredare jag talat med idag något av nedanstående:
- Varför får jag inte se tv?
- Varför får jag inte träffa min familj?
- Varför får jag inte läsa vilka tidningar jag vill?

Det sanningsenliga svaret på dessa frågor är
- "för att du har restriktioner så länge du är häktad".
De flesta kommer med den naturliga följdfrågan:
- Hur länge ska jag ha det så?
Varpå svaret är:
Till domen vunnit laga kraft / tills åtal väckts.

Det är högst rimliga svar på dessa frågor. Oftast kan den häktade själv dra resten av slutsatserna.
2008-06-17, 19:35
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det här med att hon får promenera på polisgården där grindarna är öppna till friheten tyder jag på att hon inom en snar framtid kommer släppa helt.
De nästan verkar som polisen vill att hon självmant ska lämna polishuset.

Jo, de är nog schyssta mot henne eftersom hon kommer att gå fri snart.
2008-06-17, 19:42
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det sanningsenliga svaret på dessa frågor är
- "för att du har restriktioner så länge du är häktad".
De flesta kommer med den naturliga följdfrågan:
- Hur länge ska jag ha det så?
Varpå svaret är:
Till domen vunnit laga kraft / tills åtal väckts.

Du kan sitta häktad utan restriktioner. så fort du inte längre kan "förstöra" utredningen brukar åklagaren släppa på dem. Restriktioner har man för att inte den häktade ska kunna försvåra utredningen eller hota folk.
2008-06-17, 19:42
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jo, de är nog schyssta mot henne eftersom hon kommer att gå fri snart.

Säjer vem?
Gubben i månen?
Singlestar?
Frieda Gummesson?

Källa?
2008-06-17, 20:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Säjer vem?
Gubben i månen?
Singlestar?
Frieda Gummesson?

Källa?

Chefsåklagare Anders Jakobsson och advokat Per-Ingvar Ekblad säger en del.

Citat:
– Min uppfattning är att den bevisning som man har idag det räcker till ett åtal och sedan så är det ju upp till tingsrätten att pröva om bevisningen sedan räcker till en fällande dom eller inte, säger Anders Jakobsson till P4 Västmanland.

Citat:
– Det finns alltså inget annat än vissa omständigheter, som tydligen tingsrätten anser tillräckligt allvarliga för att motivera en häktning, jag har ju en annan uppfattning, och därigenom så kanske jag också har kommenterat vad jag anser om tyngden i det som läggs fram och som sagt var min klient hävdar bestämt att hon är oskyldig till det här. Jag har ingen som helst anledning att ha någon annan uppfattning, säger advokat Per-Ingvar Ekblad.

Från fredagen den 13. Lyssna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in