Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Aftonbladet den 18/5:
"Det är mycket som pekar på att det är hon"
Svenske vännen träffade tyskan dagen innan morden
Den 31-åriga tyska kvinnan har inte haft många vänner i Sverige. Erik, som egentligen heter någon annat, är en av de få som hon har umgåtts med. De lärde känna varandra när hon kom till Stockholm för drygt ett år sedan.
-Hon bodde först på ett vandrarhem och vi träffades genom en annan bekant berättar Erik. Första kvällen satt de tillsammans på krogen TGI Fridays vid Stureplan i Stockholm.
-Hon berättade att hon var intresserad av vikingahistoria. Jag uppfattade henne som trevlig, omtänksam och enkel att ha att göra med.
Var inte balanserad
Efter ett tag märkte Erik att den 31-åriga tyskan inte var riktigt balanserad.
-Hon hade humörsvängningar och kunde från att ha varit social och pratsam plötsligt gå in i sig själv och sitta helt tyst.
Erik visar ett foto från en kräftskiva utanför Stockholm i höstas. Tyskan sitter ensam i en soffa, en bit ifrån de andra och deltar inte i samvaron.
-När hon var inne i en sån där isolerad stund är hon fåordig och kan vara svår att nå säger han. Vännerna förstod hela tiden att tyskan var olyckligt kär i en svensk, att det sannolikt var därför hon hade kommit hit. Men de visste då inte vem mannen var.
-Hon visade bilder på honom för en kompis och hon var ledsen för att det förhållandet var slut, berättar Erik.
-Jag uppfattade det som att hon tyckte mycket bra om honom. Mannen som hon var olyckligt kär i var de mördade barnen Max och Saga bonuspappa i Arboga.
Han och tyskan hade träffats på en restaurang på Kreta i juni 2006. Efter Kreta fortsatte de förhållandet och två gånger samma år besökte hon honom i Sverige.
Tyskan flyttade hit. Hon bodde först på ett vandrarhem och fick sedan tag på en lägenhet vid Medborgarplatsen i Stockholm.
Hon hyde den i andra hand och Erik minns hur de satt och pratade med varandra på hennes balkong.
-Jag hjälpte henne med en dator, hon hade ingen. I oktober förra året flyttade kvinnan från Medborgarplatsen till ett rum hon fick hyra i en lägenhet i Skarpnäck.
Försökte ta livet av sig
Hon hade haft svåra psykiska problem under senare år och har försökt att ta sitt liv tre gånger.
-Jag tror att det har varit rop på hjälp och att hon egentligen inte har velat ta sitt liv, säger Erik. Han berättar hur hon vid ett tillfälle tog sig till Karolinska sjukhuset.
-Hon hade skurit upp handlederna och hittades på toaletten, hon var nära att dö den gången.
-Efteråt försökte jag prata med henne och erbjuda mitt stöd. Jag sa att det hon höll på med var vansinnigt. Hon lovade att hon aldrig skulle skada sig igen.
Erik och den 31-åriga kvinnan har inte bara träffats hemma hos varandra utan även en hel del ute på krogar. Förra sommaren reste de tillsammans med ett par vänner ut i Stockholms skärgård några gånger. De tog en Vaxholmsbåt utanför Grand Hotel och var sen borta några dagar.
-Jag och de andra som känner henne vet inte var hon fick sina pengar ifrån. Hon jobbade inte så vitt jag vet.
Fick jobb som guide
Men i mitten av mars fick hon erbjudande om ett guidejobb. Hon skulle visa runt tyska turister i Gamla stan i Stockholm.
-Hon var glad över det här jobbet. Det berättade hon för Erik och en annan bekant söndagen den 16 mars - dagen innan morden i Arboga.
De satt på ett kafé i ett av glaspaviljongerna i Kungsträdgården.
-Hon sa också att hon skulle resa till Hannover och besöka sin mamma som var sjuk, berättar Erik.
Efter kaféet gick sällskapet vidare till Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Senare skilde de åt.
klockan 17.00 skickade den tyska kvinnan ett sms till Erik:
"Fick du tag på boken du sökte?", skrev hon.
Dagen efter anfölls barnen Saga och Max samt deras mamma med en hammare. Barnen dog och mamman fick svåra skador.
Den 31-åriga kvinnan var då i Arboga.
Erik har förhörts flera gånger av mordutredarna i Västerås. Han har också fått peka ut tyskan på olika bilder som har tagits av övervakningskameror.
En bild är från Centralstationen i Stockholm och en annan är av allt att döma från rulltrappan inne i Cityterminalen.
-Bilderna var tagna uppifrån. Jag såg direkt att det var hon på bilden, säger Erik.
-Hon hade en beige kappa med huva och jeans på sig.
Vet inte säkert
Polisen visade också andra bilder på en person som skulle åka tunnelbana.
-Där kunde jag säga lika säkert säga att det inte var hon.
Erik tycker idag att hela historien känns obehaglig.
-Jag vet ju inte om hon är skyldig eller ej. Det är mycket som pekar på att hon är det, men samtidigt finns det mycket som säger att det inte är hon.
Richard Aschberg
Svenske vännen träffade tyskan dagen innan morden
Den 31-åriga tyska kvinnan har inte haft många vänner i Sverige. Erik, som egentligen heter någon annat, är en av de få som hon har umgåtts med. De lärde känna varandra när hon kom till Stockholm för drygt ett år sedan.
-Hon bodde först på ett vandrarhem och vi träffades genom en annan bekant berättar Erik. Första kvällen satt de tillsammans på krogen TGI Fridays vid Stureplan i Stockholm.
-Hon berättade att hon var intresserad av vikingahistoria. Jag uppfattade henne som trevlig, omtänksam och enkel att ha att göra med.
Var inte balanserad
Efter ett tag märkte Erik att den 31-åriga tyskan inte var riktigt balanserad.
-Hon hade humörsvängningar och kunde från att ha varit social och pratsam plötsligt gå in i sig själv och sitta helt tyst.
Erik visar ett foto från en kräftskiva utanför Stockholm i höstas. Tyskan sitter ensam i en soffa, en bit ifrån de andra och deltar inte i samvaron.
-När hon var inne i en sån där isolerad stund är hon fåordig och kan vara svår att nå säger han. Vännerna förstod hela tiden att tyskan var olyckligt kär i en svensk, att det sannolikt var därför hon hade kommit hit. Men de visste då inte vem mannen var.
-Hon visade bilder på honom för en kompis och hon var ledsen för att det förhållandet var slut, berättar Erik.
-Jag uppfattade det som att hon tyckte mycket bra om honom. Mannen som hon var olyckligt kär i var de mördade barnen Max och Saga bonuspappa i Arboga.
Han och tyskan hade träffats på en restaurang på Kreta i juni 2006. Efter Kreta fortsatte de förhållandet och två gånger samma år besökte hon honom i Sverige.
Tyskan flyttade hit. Hon bodde först på ett vandrarhem och fick sedan tag på en lägenhet vid Medborgarplatsen i Stockholm.
Hon hyde den i andra hand och Erik minns hur de satt och pratade med varandra på hennes balkong.
-Jag hjälpte henne med en dator, hon hade ingen. I oktober förra året flyttade kvinnan från Medborgarplatsen till ett rum hon fick hyra i en lägenhet i Skarpnäck.
Försökte ta livet av sig
Hon hade haft svåra psykiska problem under senare år och har försökt att ta sitt liv tre gånger.
-Jag tror att det har varit rop på hjälp och att hon egentligen inte har velat ta sitt liv, säger Erik. Han berättar hur hon vid ett tillfälle tog sig till Karolinska sjukhuset.
-Hon hade skurit upp handlederna och hittades på toaletten, hon var nära att dö den gången.
-Efteråt försökte jag prata med henne och erbjuda mitt stöd. Jag sa att det hon höll på med var vansinnigt. Hon lovade att hon aldrig skulle skada sig igen.
Erik och den 31-åriga kvinnan har inte bara träffats hemma hos varandra utan även en hel del ute på krogar. Förra sommaren reste de tillsammans med ett par vänner ut i Stockholms skärgård några gånger. De tog en Vaxholmsbåt utanför Grand Hotel och var sen borta några dagar.
-Jag och de andra som känner henne vet inte var hon fick sina pengar ifrån. Hon jobbade inte så vitt jag vet.
Fick jobb som guide
Men i mitten av mars fick hon erbjudande om ett guidejobb. Hon skulle visa runt tyska turister i Gamla stan i Stockholm.
-Hon var glad över det här jobbet. Det berättade hon för Erik och en annan bekant söndagen den 16 mars - dagen innan morden i Arboga.
De satt på ett kafé i ett av glaspaviljongerna i Kungsträdgården.
-Hon sa också att hon skulle resa till Hannover och besöka sin mamma som var sjuk, berättar Erik.
Efter kaféet gick sällskapet vidare till Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Senare skilde de åt.
klockan 17.00 skickade den tyska kvinnan ett sms till Erik:
"Fick du tag på boken du sökte?", skrev hon.
Dagen efter anfölls barnen Saga och Max samt deras mamma med en hammare. Barnen dog och mamman fick svåra skador.
Den 31-åriga kvinnan var då i Arboga.
Erik har förhörts flera gånger av mordutredarna i Västerås. Han har också fått peka ut tyskan på olika bilder som har tagits av övervakningskameror.
En bild är från Centralstationen i Stockholm och en annan är av allt att döma från rulltrappan inne i Cityterminalen.
-Bilderna var tagna uppifrån. Jag såg direkt att det var hon på bilden, säger Erik.
-Hon hade en beige kappa med huva och jeans på sig.
Vet inte säkert
Polisen visade också andra bilder på en person som skulle åka tunnelbana.
-Där kunde jag säga lika säkert säga att det inte var hon.
Erik tycker idag att hela historien känns obehaglig.
-Jag vet ju inte om hon är skyldig eller ej. Det är mycket som pekar på att hon är det, men samtidigt finns det mycket som säger att det inte är hon.
Richard Aschberg
Tack! Jag visste det, du är en klippa!
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-05-23 kl. 21:31.
Senast redigerad av miapetter 2008-05-23 kl. 21:31.
(f ö anser nog jag att det varit BoISaren som varit trådens klippa!)

?