2008-05-24, 00:41
  #8113
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Javisst, det är ju fullt normalt att skära sig i handlederna och lite annat smått och gott när vi är nere. Eller bli som tokiga i en människa vi träffat, typ tio gånger. Skicka brev om födda bortadopterade barn osv. Så gör vi ju alla, då och då
Det var väl vikingen från skandinavien som drog, och inget annat

Nu var det bilden av henne man fick av artiklen vi diskuterade och ingenting annat.
2008-05-24, 01:46
  #8114
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Vad är det som händer om en vecka? Ny häktesförhandling och sedan beslut om rättegång?

Jag ger en (kvalificerad) gissning och säger att hon kommer häktas om ett par omgångar till var 14:e dag. Gärningen är minst sagt speciell och polisen har fortfarande mycket material som måste gås igenom. Utöver det väntar man på flera provsvar från SKL.

Det är inte uppseendeväckande med relativt långa häktningstider för mordmisstänkta. Någon som t.ex. minns den s.k. syrakvinnan i Uppsala i slutet på 90-talet? Det var/är en mycket störd individ och ett väldigt speciellt rättsfall. Häktningstiden var där mycket lång, som jag minns det (dessutom fick rättengången tas om flera gånger i tingsrätten p.g.a. olika anledningar). CS påminner mig om syrakvinnan -- om än den senare var mer av ett våp än CS verkar vara. En hel del manipulativa och hatiska drag verkar de dock ha gemensamt, liksom förmågan att ge ett intryck av "normalitet".

En passus: Det är åklagaren som beslutar om att ge in ansökan om stämning. Först därefter, om stämning utfärdas (vilket rätten beslutar) börjar rättegången.
2008-05-24, 08:30
  #8115
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Jag ger en (kvalificerad) gissning och säger att hon kommer häktas om ett par omgångar till var 14:e dag. Gärningen är minst sagt speciell och polisen har fortfarande mycket material som måste gås igenom. Utöver det väntar man på flera provsvar från SKL.

Det är inte uppseendeväckande med relativt långa häktningstider för mordmisstänkta. Någon som t.ex. minns den s.k. syrakvinnan i Uppsala i slutet på 90-talet? Det var/är en mycket störd individ och ett väldigt speciellt rättsfall. Häktningstiden var där mycket lång, som jag minns det (dessutom fick rättengången tas om flera gånger i tingsrätten p.g.a. olika anledningar). CS påminner mig om syrakvinnan -- om än den senare var mer av ett våp än CS verkar vara. En hel del manipulativa och hatiska drag verkar de dock ha gemensamt, liksom förmågan att ge ett intryck av "normalitet".

En passus: Det är åklagaren som beslutar om att ge in ansökan om stämning. Först därefter, om stämning utfärdas (vilket rätten beslutar) börjar rättegången.

"Senast den 30 maj ska åtal väckas mot den misstänkta 31-åriga tyska kvinnan."

http://nyhetskanalen.se/1.472081/2008/05/23/nytt_material_kan_falla_31_ariga_tyskan
2008-05-24, 09:07
  #8116
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
"Senast den 30 maj ska åtal väckas mot den misstänkta 31-åriga tyska kvinnan."

http://nyhetskanalen.se/1.472081/2008/05/23/nytt_material_kan_falla_31_ariga_tyskan


Ja...men hur är det med det där egentligen?
Sista datumet för när åtal skulle väckas var ju tidigare förra fredagen?
Kan de inte göra på samma sätt igen, begära förlängning?
Vet folk som suttit häktade uppemot 9 månader innan rättegång...

Ur Sr P4 igår:
"Om en vecka ska åtalet vara väckt. Det är oklart om analysen av det nya materialet hinner bli klar tills dess. Annars kan åklagaren begära att få lite mer tid och i så fall kan en omhäktning bli aktuell, säger Börje Strömberg till P4 Västmanland. "
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-05-24 kl. 09:16.
2008-05-24, 09:16
  #8117
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu var det bilden av henne man fick av artiklen vi diskuterade och ingenting annat.
Ja, och i den bilden ingick självmordsförsök och dylikt. Eller hur?
Eller du diskuterade bara "vissa utvalda bilder" av henne, som passade in i vad du tycker är normalt? Läs artikeln en gång till!
__________________
Senast redigerad av Irriterad 2008-05-24 kl. 09:22.
2008-05-24, 09:21
  #8118
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
...finns det möjlighet till att GM skulle ha parkerat en bil på något annat ställe, inte allt för långt bort, för att inte kunna förknippas till själva BT?
Självklart kan det vara så och mitt resonemang uteslöt inte det. Det fungerar ju så rätt ofta vid bankrån till exempel, att de byter bil på en närbelägen men avsides plats men lik förbannat finns det rätt ofta vittnen som sett något runt dessa platser. kanske är det så att man exponerar sig mer genom att göra något annorlunda (hoppa in i en bil på ett udda ställe, promenera på en återvändsgata, ett industriområde på kvällen) än att ta en promenad till affären. Jag vet inte, spekulerar utifrån min egen visdom som de flesta andra här.
2008-05-24, 09:46
  #8119
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Det är väl lika stor chans att en tågresande mördare är bekant för offren? Allt beror väl på om gm hade tillgång till bil eller inte?
Bilen kan man väl ställa en bit bort, sen ta bakvägen från brottsplatsen? De har väl uppfunnit parkeringsplatser i Arboga också.
Om vi antar att gm hade en väldigt liten tid på sig att utföra våldsdådet (vilket verkar vara fallet) så skulle det väl vara mindre riskabelt att åka bil än att sitta på ett tåg med eventuellt blodiga skor/kläder som kanske upptäcks av skarpögda medresenärer?

Sen om dådet var utfört i något mer oplanerat vredesutbrott, skulle då inte gm vara lättare att lägga märke till, kanske vara uppstressad, nervös, spyfärdig etc?

Jag tror fortfarande att gm har använt våld förut.
Rent principiellt kan absolut en närstående/vän ha åkt tåg, absolut. Men jag skrev inte ut vad jag tänkte i den posten. Familjens närstående och umgängeskrets antar jag har kollats för alibi för den aktuella tiden. CS verkar sakna alibi, hon har en relation till familjen. Men, om det skulle vara någon för familjen helt främmande har jag svårt att tro att den åkte bil. Som jag skrev, att nån åker runt i bil och helt random letar familjer att mörda på smågator tror jag inte på och jag tror närstående går bort med hänvisning till mitt tidigare resonemang kring det, torpeder går också bort utifrån vad jag vet så här långt.

kanske var GM verkligen illamående och skärrad, det kan man nästan hoppas, för det pekar ju på någon slags mänsklig naturlig reflex och mindre på en sjuk människa som hamnar på rättspsyk, nu tror jag ju inte att så är fallet men endå.

Om vi antar att gm visste att han hade väldigt lite tid på sig att genomföra dådet måste vi också förutsätta att gm hade alla fakta på bordet vid planeringen vilket ju verkar mer eller mindre omöjligt i det här fallet då det framkommit att T åkte hem för att hämta nycklar han glömt och därför kom hem avsevärt tidigare än vad som möjligtvis hade kunnat vara känt.

Gm kan ha åkt helikopter vad mig anbelangar men detta resonemanget verkar fiska efter en annan gm än den häktade och jag ser inga sakliga grunder för att det skulle vara så. Gm har använt våld tidigare skriver du, säkert, det tror jag med men inte av denna magnitud, E fick 15 slag mot huvudet - av en hammare, det låter inte som en erfaren mördare, tortyr går väl också bort då risken att man slår ihjäl någon med våld mot huvudet inte riktigt gynnar tortyren.
2008-05-24, 10:41
  #8120
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ja, och i den bilden ingick självmordsförsök och dylikt. Eller hur?
Eller du diskuterade bara "vissa utvalda bilder" av henne, som passade in i vad du tycker är normalt? Läs artikeln en gång till!

För mig är det ingen nyhet att många människor gör mer eller mindre allvarligt menade självmordsförsök.

Skall man använda den uppgiften för att stigmatisera en människa brännmärker man många människor.
2008-05-24, 10:56
  #8121
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
För mig är det ingen nyhet att många människor gör mer eller mindre allvarligt menade självmordsförsök.

Skall man använda den uppgiften för att stigmatisera en människa brännmärker man många människor.
.


Vi får nog, i slutänden av detta fallet, en bra bild av hur normal CS är. Hon sitter säkerligen inte häktad på sannolika skäl, för skojs skull
2008-05-24, 10:58
  #8122
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
För mig är det ingen nyhet att många människor gör mer eller mindre allvarligt menade självmordsförsök.

Skall man använda den uppgiften för att stigmatisera en människa brännmärker man många människor.

Jag förstår din synpunkt o håller med dej, i det.
Det är så här jag tänker: Att CS är gm o då är det lätt att se det mesta hon gör/gjort som "graverande omständigheter", fel, javisst, precis som du säjer så gör inte det som framkommit tidigare henne till en mördare, däremot kan anledningen till att hon är en mördare finnas där...
Tror det är fler som tänker i de banorna o jag kan tycka att pressen spär på s a s då de skriver om att hon skrattar vid häkn.förhandl. osv. Däremot finns det många fler exempel på övergrepp på människor i denna tråd, på Emma, på T, på NJ...Det sk "knarkspåret" som fick så stort utrymme trots att det var någons egen fantasi som satt ihop en fullståndigt osann lista över "de knarkdömda Arbogaborna".
Detta har oxå lett till denna kedjereaktion, tror jag..
Vi får väl bli tydligare med att skriva att det är rena spekulationer helt enkelt?
2008-05-24, 11:05
  #8123
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
För mig är det ingen nyhet att många människor gör mer eller mindre allvarligt menade självmordsförsök.

Skall man använda den uppgiften för att stigmatisera en människa brännmärker man många människor.

Nej, men ingen kan väl påstå att en människa som upprepade ggr, mer eller mindre allvarligt menat, försökt ta sitt liv är fullt frisk? Full friska, välmående människor gör inte så...
2008-05-24, 11:10
  #8124
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2535581.ab

Vet ej om ni sett detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in