2008-05-15, 08:48
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad menar du med att jag glömde "liv och leverne?" Det var inga mail som hängdes ut men däremot uppgifter om henne så som självmordsförsök och den här adoptionshistorian. T skrev ju om henne i skämtsam ton och dessutom att han inte ville ha någon kontakt med den här pojken även om han fanns. Kan tänka mig att det var väldigt sårande för henne att höra även om barnet inte ens existerade.

NJ har också anledning att känna sig kränkt. Det håller jag absolut med om.
T såg sig även som det största offret efter händelsen. Jag förstår att N kände sig bortglömd på många sätt.

Jag menade att det var CS:s mail som visades här, Inte T:s...dom var till honom men var ändå skrivna av henne.

Jag tror att du missuppfattade letsdoit här. Ni verkar fullt överens och jag instämmer till fullo också.
Det verkar som att en som verkligen sitter i ett glashus är här och kastar sten.
2008-05-15, 08:51
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Varför detta stoooora behov för nästan alla i familjen att gå ut och synas/höras i media? Stoooor intervju med E i Efterlyst ikväll.
Behov? De har väl blivit tillfrågade, eftersom det finns ett stort allmänintresse i detta, antar jag. Förmodligen därför! Efterlyst brukar göra så, vad är det som är så konstigt nu?
2008-05-15, 09:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Tjäna pengar?

"Rykten (som det heter från vanligtvis välunderrättad källa) hävdar också att kvällstidningarna erbjudit uppemot 30 000-40 000 kronor för att få personer kring de inblandade att prata, eller intervjuas."

http://blogg.vlt.se/back/index.php?entry=entry080418-175621
2008-05-15, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Behov? De har väl blivit tillfrågade, eftersom det finns ett stort allmänintresse i detta, antar jag. Förmodligen därför! Efterlyst brukar göra så, vad är det som är så konstigt nu?

Om man tar Eloges kommentar "kasta sten i glashus" så stämmer det in på flera punkter. Lerion har skrivit i sin blogg om Englas begravning, nu har han kortat ner sitt inlägg då han fick lite beska kommentarer men jag förstår inte varför han klagar på en familj när de själva hälsar media hjärtligt välkomna till deras egen minnesstund? Det är väl upp till var och en att avgöra hur de vill göra? Englas familj hanterar sin sorg på sitt sätt och det tycker jag han ska acceptera.
2008-05-15, 09:07
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Om man tar Eloges kommentar "kasta sten i glashus" så stämmer det in på flera punkter. Lerion har skrivit i sin blogg om Englas begravning, nu har han kortat ner sitt inlägg då han fick lite beska kommentarer men jag förstår inte varför han klagar på en familj när de själva hälsar media hjärtligt välkomna till deras egen minnesstund? Det är väl upp till var och en att avgöra hur de vill göra? Englas familj hanterar sin sorg på sitt sätt och det tycker jag han ska acceptera.

Det var väl TV-sändningen av begravningen han menade, precis som massa andra reagerat på
2008-05-15, 09:11
Bannlyst
Citat:
Det var väl TV-sändningen av begravningen han menade, precis som massa andra reagerat på

Det spelar ingen roll tycker jag. Media har inte bara klampat in utan blivit inbjudna precis som de blev även till denna familjs minnesstund. Han undrar hur svenska folkets moral ser ut som tillåter detta, precis som att vi bestämt vad som ska ske?
2008-05-15, 09:12
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Varför detta stoooora behov för nästan alla i familjen att gå ut och synas/höras i media? Stoooor intervju med E i Efterlyst ikväll.

Varför detta stooora behov (från din sida) att klanka ner på att familjen Jangestig vill att folk ska se att det finns en familj bakom tragedin? En familj som sörjer och lider?

De ställer knappats upp i intervjuerna för pengar eller för att de, som du så "fint" uttryckt det "är mediakåta". Utan för att chanserna alltid är större att folk som annars inte vågar träda fram, trots att de sett och vet saker, gör det, om de ser att det är vanliga människor som blivit drabbade av tragedin. Inga brottslingar, inga knarklangare (som SS med fler försökt få det till med sitt löjliga knarkspår, skrattretande) utan helt vanliga Svenssons. Personer som lika gärna hade kunnat vara din syster, bror, granne, närmsta vän, barndomskamrat, arbetskollega eller dina barns dagisfröken.

Så sluta kalla dem mediakåta, de skulle göra allt de kunde för att få bli helt okända för er igen och få Max och Saga tillbaks.
2008-05-15, 09:18
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Det spelar ingen roll tycker jag. Media har inte bara klampat in utan blivit inbjudna precis som de blev även till denna familjs minnesstund. Han undrar hur svenska folkets moral ser ut som tillåter detta, precis som att vi bestämt vad som ska ske?
Minnesstund ja, inte begravning.
Men han kanske svarar själv på varför, antingen här (om han finns här, vill säga) eller i bloggen.

Däremot begrep inte jag heller vad han menade "om svenska folkets moral, som tillåter detta", vad tusan kunde vi göra åt det?
2008-05-15, 09:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad menar du med att jag glömde "liv och leverne?" Det var inga mail som hängdes ut men däremot uppgifter om henne så som självmordsförsök och den här adoptionshistorian. T skrev ju om henne i skämtsam ton och dessutom att han inte ville ha någon kontakt med den här pojken även om han fanns. Kan tänka mig att det var väldigt sårande för henne att höra även om barnet inte ens existerade.

NJ har också anledning att känna sig kränkt. Det håller jag absolut med om.
T såg sig även som det största offret efter händelsen. Jag förstår att N kände sig bortglömd på många sätt.

Jag menade att det var CS:s mail som visades här, Inte T:s...dom var till honom men var ändå skrivna av henne.
Jag syftade på det som DeBaly undvek att svara på i sitt svar till dig - och jag är helt överens med dig om vad du skriver här - möjligen med tillägget att T nog blev så tagen på sängen av CS:s brev att han inte riktigt visste hur han skulle förhålla sig - och han måste ha haft många obesvarade frågor kring det hela som surrade inne i huvudet. Det tycker jag också man kan sluta sig till med ledning av hans inlägg på Familjeliv. I övrigt nämnde han i ett annat sammanhang hennes nationalitet.
2008-05-15, 09:21
Medlem
ooooos avatar
Citat:

Är väl ganska stor skillnad på en begravning och en minnesstund? Och fotografer och reportrar vart tillsagda att:

-Inte ta kort på de närstående
-Inte ta kort med blixt.
-Inte på något sätt störa minnesstunden

Vilket de skötte väldigt bra.

Begravningen, och det var Englas begravning som TV-sändes och inget annat, höll de liten och privat. Varför skulle då inte T få tycka att det är fel att TV-sända ett barns begravning? Förlorade han sin rätt att tycka och tänka i samma stund som han förlorade sina styvbarn och var på väg att förlora sin älskade sambo?

Ta det här som att jag tycker att T är messias om ni vill, det skiter jag i. Har aldrig ens träffat människan så det "spåret" kommer ni inte så långt med.
2008-05-15, 09:27
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Däremot begrep inte jag heller vad han menade "om svenska folkets moral, som tillåter detta", vad tusan kunde vi göra åt det?

Där håller jag med dig! Det enda vi kunde göra var ju att välja att inte se begravningen, vilket jag valde att inte göra. Jag tycker dock att SVT borde ha valt att inte sända begravningen, då över 80% av deras anställda tyckte att det var fel att göra det.
2008-05-15, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Är väl ganska stor skillnad på en begravning och en minnesstund? Och fotografer och reportrar vart tillsagda att:

-Inte ta kort på de närstående
-Inte ta kort med blixt.
-Inte på något sätt störa minnesstunden

Vilket de skötte väldigt bra.

Begravningen, och det var Englas begravning som TV-sändes och inget annat, höll de liten och privat. Varför skulle då inte T få tycka att det är fel att TV-sända ett barns begravning? Förlorade han sin rätt att tycka och tänka i samma stund som han förlorade sina styvbarn och var på väg att förlora sin älskade sambo?

Ta det här som att jag tycker att T är messias om ni vill, det skiter jag i. Har aldrig ens träffat människan så det "spåret" kommer ni inte så långt med.

Jag tycker media såg ut att uppföra sig bra även på Englas begravning. Klart han får tycka vad han vill, men tror han att vi svenska folket har bestämt något över huvudet på Englas familj? Jag förstår inte hur han orkar klaga på en annan drabbad familj när han om någon borde förstå deras smärta?
Hann du läsa det första inlägget innan han kortade ner? Om inte, så hade du säkert förstått vad jag menade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in