Citat:
Ursprungligen postat av egot
hoppas att polisen utreder morden på två små barn och mordförsök på deras mamma, istället för att jaga olika internet användares ip adresser.
Vi pratar nog om olika poliser här, de som utreder dataintrång är en grupp och de som utreder mord, är an annan.
Citat:
på internet förekommer en mängd utlagda personliga bilder och personuppgifter utan tillstånd och de flesta får nog mest ses som 'felparkeringar' i polisiert hänseende. leder alltså ej till åtal ungefär som andra stölder och inbrott, cykel och bil. bra cykellås och lösenord är viktigt
hackaren av mejlen skall väl inte få värre straff än mördaren.
Att "låna" någons bild/bilder är en sak - "felparkeringar" är en bra jämförelse - att hacka någons mail är en annan. Där kan finnas känsliga uppgifter av olika art (typ, kreditkorsnummer, koder eller mail om politiska åsikter, sexuell läggning, o s v) och jag vill jämföra det med att lirka upp låset på någons skrivbord och där öppna och läsa dennes privata brev.
Jag tror inte att någon varken påstår eller förväntar sig att man ska få värre straff för dataintrång än för mord.
Citat:
jag hoppas 'någon' koncentrerar och fokuserar sig på viktigare saker i denna situation.
Jag är säker på att dom här två brotten kan utredas samtidigt utan att dataintrånget behöver ha en menlig effekt på mordutredningen.
Citat:
det är klart att ingen kan veta att man varit ihop med en kaninkokerska, innan det kastrofala hänt, men så personliga bloggar t.ex. kan skapa blint raseri hos en tidigare psyksjuk person som ...
Håller med dig till 100%. Visst kan det vara så att bloggandet + en viss oförmåga att säga ifrån på skarpen, när plåstret CS ständigt hörde av sig, och t o m flyttade hit, kan ha sin beskärda del i det hela, men att som vissa har gjort i tråden - dra allt för stora växlar på den saken och börja skuldbelägga T för: "Du borde i förväg ha insett att om du på din blogg tjatar om din och E:s lycka och därigenom indirekt försöker avvisa CS, då kommer hon att bli übergalen av svartsjuka, ta tåget till Arboga och slå ihjäl E och hennes barn", är bara för mycket begärt.