2008-05-03, 01:29
Medlem
grisöras avatar
censur!

på undegroundforum. Nåja sanningen om de inblandades drogmissbruk kommer fram i alla fall, förr eller senare.
2008-05-03, 01:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det kan ju också vara så att man medvetet har undvikit att läsa kioskdeckare eller psykopathyllande böcker som exempelvis "när lammen tystnar" eller bänkat sig inför varje avsnitt av CSI, utan istället mer intresserat sig för vad de som känner till verkliga mördare har lyckats dokumentera. Exempelvis litteratur av sådana som John Douglas från FBI Academy, Quantico, Virginia.

Du vill alltså lägga till ytterligare ett alternativ.
De med överlägsen kunskap. Ok

Trodde annars att du var mest för Cirkelargumentation: eftersom du skrivit ett otal inlägg som bygger på cirkelargumentation.
2008-05-03, 01:45
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjukaArboga
Leve Konsensus! Här tycker vi alla lika! Slå ihjäl Tyskan! Leve Arboga!

Flashback ett undergroundforum? Jag skulle vilja påstå att det är högre i tak på PRO:s forum. När man inte ens får seriöst duskutera stigmatiseringen av den sk Tyskan. Då är det väldigt illa. Skumt, mycket skumt!

Du kanske skulle hålla dig till PROs forum då?

Vad är din relation till T? Har han snott en tjej för dig? Det är inte naturligt att hysa sådana aggressioner som du gör mot T om man inte har någon form av personlig händelse bakom.
2008-05-03, 01:53
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du glömde några förklaringar:
Att vi som begriper juridik fattar att polisen inte presenterar bevisen, varken för allmänheten, Flashback eller CS.

Att vi inser att chansen att man får två domstolar att häkta någon utan bevisning är mycket liten.

Att vi som inte är rättshaverister tror att polisen hellre vill hitta en skyldig än en oskyldig gärningsman.
Argumenten du angav tycket jag faller in under kategorin Auktoritetstro i mitt inlägg. Jag misstror inte myndigheters vilja att göra rätt men min tro på myndigheter är inte så stark att deras agerande kan övertyga mig. Oskyldiga människor har varit misstänkta och häktade eller hur?
2008-05-03, 06:36
Medlem
eloges avatar
Citat:
Något för snabb och tidig slutsats, skulle jag vilja påstå.

Så länge vi inte har alla kort på bordet, vet varken du eller jag vad som är sanning.
Vad beträffar "cirkelargument". Har du glömt vad du själv nyligen skrev?
"Finns det en tråd om debatteknik så kan vi diskutera våra olika stilar i den."

Men det uttalandet kanske bara gäller mig och inte dig?
Min fetmarkering

Nu är vi överens igen.
2008-05-03, 07:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag är inte så säker på att hon hade tänkt på den detaljen att hon skulle kunna bli fråntagen hammaren. Jag vill inte tvärsäkert säga att du har fel, men om det är så att hammaren är mordvapnet, då är det inte så väldigt underligt om CS krampaktigt håller fast vid den och inte vill kasta den ifrån sig mellan Arboga och Skavsta där chansen finns att den kan hittas, utan istället försöker hon ta med den till Tyskland för att där kunna göra sig av med den under avsevärt säkrare förhållanden.
Hon hade 22 timmar på sig att besluta vad hon skulle göra med hammaren: Gräva ned den, kasta den i något vattendrag (dock ej i Arbogaån), förpassa den till en lämplig sopstation på behörigt avstånd från mordplatsen... Medförde hon hammaren var dådet planerat och då bar hon handskar. Efter ett dubbelmord är det inte många som skulle ta den monumentala risken att försöka smussla med sig sitt mordredskap och hoppas på att röntgenapparatur och metalldetektorer slutat fungera!
Citat:
Svårigheterna att hitta DNA på hammaren skulle kunna förklaras av att CS har rengjort den grundligt t ex på toaletten, på tåget eller i Skavsta. Att det ändå borde finnas DNA kvar på hammaren är en sak, men en rengöring borde försvåra analysen.
Du menar att hon ville ge SKL lite mer jobb! -Omsorgsfull rengöring av en hammare är en medveten handling i syfte att utplåna alla spår inkl. DNA. – Men vad skulle hon sedan med hammaren till? – Trofé?
Citat:
Det är också möjligt att säkerhetsfolket på Skavsta kommer att kunna vittna om en mycket häpen och förvånad tyska när hon blev fråntagen hammaren och då har vi en klarare bild av vad som hände.
Det skulle innebära att hon var ovetande om att man inte får ta med sig slag- och stickverktyg (rengjorda eller inte) in i flygkabinen - och detta efter vad som hände 11 sept för snart sju år sedan. - Har hon ingen självbevarelsedrift, eller ingår den 22 timmar långa blackouten i hennes psykiska sjukdom?
Citat:
Inte heller är det säkert att hon känner till hur mobiltelefonsystemen fungerar.
Återigen: Om dådet är det minsta planlagt så har hon även tänkt på den detaljen. – Hon läser väl som alla andra tidningar och följer med i nyhetsflödet. Om inte så har hon ju haft tillgång till nätet och kunnat läsa om både mobilmaster och mobilspårning; det torde närmast tillhöra allmänbildningen i dagens värld.
Citat:
Undrar varifrån du får ordet "efterbliven" om CS? Man kanske kan anklaga henne för mycket, men efterbliven är hon knappast.
Har hon försökt smussla ut ett mordverktyg 22 timmar efter dådet, åkt tåg från mordplatsen och ringt på sin mobil från området där dådet ägde rum – ja, då kanske inte ”efterbliven” är rätt ordval men det är inte långt ifrån. – Däremot hade jag möjligen kunnat tänka mig att hon i någon sorts ”tankevurpa” har velat bevisa sin oskuld genom att bli fråntagen en helt annan hammare än den som användes vid morden men detta endast under förutsättning 1: att dådet begicks helt oplanerat, t ex med hjälp av en hammare som hon fick tag på inne i huset, och 2: att hon var medveten om att hon använt sin mobil, att vittnen sett henne, osv. – Skulle man då inte kunna koppla henne till hammaren så skulle man heller inte tro (eller kunna bevisa) att hon var skyldig. – Men om ingen hammare saknades i huset faller ett sådant nödalibi.
/.../
Citat:
Vad E minns kan också bli lösningen på brottet + Vad SKL kommer fram till, nu när vi vet att dom, ibland, jobbar i slow motion.
Man gör klokt i att utgå från att E förmodligen inte kommer att minnas något alls som har med själva dådet att göra men kan ev. bidra med annan information, t ex om något inträffat dessförinnan som skulle kunna appliceras på dådet: ett telefonsamtal från CS, att hon sett CS i en järnhandel i Arboga, el. likn.
2008-05-03, 08:17
Medlem
mirran_hs avatar
Bröt ihop efter mammans död

Jaha. Blir ju bara värre och värre!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2391744.ab
2008-05-03, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
på undegroundforum. Nåja sanningen om de inblandades drogmissbruk kommer fram i alla fall, förr eller senare.

Är det sant så får man hoppas det kommer fram precis som du säger. Det kanske fanns en anledning att det cirkulerade skumma typer utanför deras hus? Allting bör tas i beaktning för att lösa detta mordfall.
2008-05-03, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Jaha. Blir ju bara värre och värre!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2391744.ab

hm, vilken soppa. En sån här händelse kan ju få henne att erkänna om hon nu är skyldig. I annat fall är det tragiskt att hon sitter häktad nu när modern har dött.
2008-05-03, 08:26
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
hm, vilken soppa. En sån här händelse kan ju få henne att erkänna om hon nu är skyldig. I annat fall är det tragiskt att hon sitter häktad nu när modern har dött.

Det kanske var det här som "behövdes" för att hon ska erkänna, (under förutsättning att det är hon).

Mammans död bör omkullkasta hela hennes värld!
Är det hon som är gm så kommer hon nog aldrig mer att återhämta sig psykiskt!
2008-05-03, 08:36
Bannlyst
Citat:
Det kanske var det här som "behövdes" för att hon ska erkänna, (under förutsättning att det är hon).

Det är svårt att veta vad som rör sig i hennes huvud. Mamman sa i sin intervju att CS var svår att komma in på livet. Det låter inte som att de haft någon väldigt nära relation. OM CS är skyldig är det kanske skönt att hennes mamma slapp leva med den vetskapen, är hon oskyldig är det tragiskt att mamman dog innan dottern friades.
Det är frustrerande att inte veta, jag hoppas på ett snabbt slut på detta. Måtte hon nu berätta ifall det är hon som gjort det.
2008-05-03, 08:43
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Men...mamman dog 15/4!?
Varför har inte CS brutit ihop o erkänt efter det?

Det här var, i alla fall för mej, en mycket bra förklaring till de försiktiga förhören..
Senast redigerad av miapetter 2008-05-03 kl. 08:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in