2008-05-08, 11:07
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, absolut, jag är med dig i sak men det känns som om det inte finns några direkt konkreta och tydliga bevis för just hennes skuld till dådet. Hade det inte gått fortare om så?

Jag menar att de saker du nämner ovan, som t ex telefonen, säkerligen är starka indicier nog för att fortsätta hålla henne men räcker det till i slutändan liksom?

Jag inser att vi, som sagt, inte känner till mycket av detaljerna men jag måste ju få föra en debatt inne i ett forum med den info jag har?

Man skulle också kunna tänka sig att polis och åklagare "spar" på bevisen för att portionera ut dom under förhören med CS, dels för att korrigera henne om hon ljuger och dels för att påminna henne, när hennes minne sviker. Detta för att sakta och vänligt, men bestämt, fösa henne fram till ett erkännande.
Senast redigerad av DeBaly 2008-05-08 kl. 11:11.
2008-05-08, 11:11
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Självklart! O det är jätteskönt att läsa att någon är osäker på CS ev skuld UTAN att för den skull vara tvungen att ta något annat ur tomma luften att spekulera över, att svärta ner folk utan urskillnad!
Jag kan oxå tycka att det känns tunnt mot CS utav det vi fått veta, är väldigt tveksam till om det verkligen skulle hålla? Det jag däremot tar till mej är att hon fortfarande sitter där hon sitter, jag tror inte hon skulle göra det hela denna tid utan att det har något bra på henne nämligen!
Frågan är bara VAD!?
Om de nu har något "mer" så borde det då inte gå lite fortare i detta skede eller hur funkar det?

Att folk låser sig vid t ex T tycker jag inte är så himla skumt med tanke på förtroendet för den svenska polisen samt det faktum att han, än så länge och såvitt vi vet, är den enda som har varit där. Visst jag tror på CS som gm men detta är FB så vad kan man göra?
2008-05-08, 11:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag tycker bara att det brukar "läcka" betydligt mer såväl som snabbare och därför blir jag lite förundrad bara.

Hon har ju haft en underlig relation till T, dribblat/ljugit (?) om aborten och befann sig bevisligen i Arboga och kanske har de, via telefonen, koll på att hon var vid huset och det kanske är sådant som räcker för att hålla henne kvar, eller?

Visst, jag tror också att de har mer men, som sagt, brukar inte media snoka upp sådant hyfsat fort i så här pass stora fall?

Fråga: När media trummade ut att mamman sa "det var tyskan" så undrar jag hur sånt funkar, d v s var det totalt påhittat av någon journalist eller fanns det något halvt konkret bakom som sedan dementerades av något undersökningstekniskt skäl, eller nåt?
Jag kan tänka mig att det här fallet skiljer sig från ett vanligt fall på så sätt att det har tagit så lång tid med överlämningen från Tyskland. i ett vanligt fall skulle förhören ha startat direkt hon blev gripen, men nu har vi liksom levt i ett "vaccum" i ett antal veckor i väntan på att förhören ska påbörjas och under den tiden kommer det inte ut någon ny information.
2008-05-08, 11:12
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Om de nu har något "mer" så borde det då inte gå lite fortare i detta skede eller hur funkar det?

Att folk låser sig vid t ex T tycker jag inte är så himla skumt med tanke på förtroendet för den svenska polisen samt det faktum att han, än så länge och såvitt vi vet, är den enda som har varit där. Visst jag tror på CS som gm men detta är FB så vad kan man göra?

För mej är det en stor skillnad på att misstänka T o FABRICERA saker för att det är kul.. Men, detta är fb...
Jag tror, angående "hastigheten" som DeBaly ovan!

Nu svarar jag på det du skriver nedan:
Förhören läggs upp utifrån vad slags person de har att förhöra, Eklund erkände direkt (vid dna bevisning), denna dam kanske är mer komplicerad?
Senast redigerad av miapetter 2008-05-08 kl. 11:15.
2008-05-08, 11:12
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Man skulle också kunna tänka sig att polis och åklagare "spar" på bevisen för att portionera ut dom under förhören med CS, dels för att korrigera henne om hon ljuger och dels för att påminna henne, när hennes minne sviker. Detta för att sakta - och vänligt, men bestämt - fösa henne fram till ett erkännande.
Ja, det är en tanke men den totala motsatsen funkade ju perfekt i Engla-fallet så jag får känslan av att deras tassande och yrande om att de inte ännu börjat förhöra henne om detaljer utan samtalar och bygger förtroende, typ, tyder på att de inte har så mycket i dagsläget.
2008-05-08, 11:15
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag kan tänka mig att det här fallet skiljer sig från ett vanligt fall på så sätt att det har tagit så lång tid med överlämningen från Tyskland. i ett vanligt fall skulle förhören ha startat direkt hon blev gripen, men nu har vi liksom levt i ett "vaccum" i ett antal veckor i väntan på att förhören ska påbörjas och under den tiden kommer det inte ut någon ny information.
Jo absolut, men nu har de ju haft henne ett par dagar och än så länge så "samtalar de bra" bara....?

Jag, som lekman, fattar inte varför det, likt ett kortspel, skulle vara så att man satt och höll igen om man hade trumf på hand i form av konkreta bevis?
2008-05-08, 11:16
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jo absolut, men nu har de ju haft henne ett par dagar och än så länge så "samtalar de bra" bara....?

Jag, som lekman, fattar inte varför det, likt ett kortspel, skulle vara så att man satt och höll igen om man hade trumf på hand i form av konkreta bevis?

Om inte annat så känns det jäkligt frustrerande!
2008-05-08, 11:18
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
För mej är det en stor skillnad på att misstänka T o FABRICERA saker för att det är kul.. Men, detta är fb...
Jag tror, angående "hastigheten" som DeBaly ovan!

Nu svarar jag på det du skriver nedan:
Förhören läggs upp utifrån vad slags person de har att förhöra, Eklund erkände direkt (vid dna bevisning), denna dam kanske är mer komplicerad?
Hehe, jo men det finns ju dårar så det är bara att skita i att svara och när debatten gick som hårdast så fattade jag inte att folk orkade bry sig och motargumentera liksom.

Jo men, som jag precis skrev, om man har en Royal Straight Flush så varför i hela fridens namn mörkar man för?

Oj, nu ändrade du....

Ja, det är ju det jag sa tidigare, d v s de har inget dna, blod eller liknande...det var liksom den teorin detta började med.
2008-05-08, 11:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Du har aldrig spelat Canasta va?

Jag resonerar så här... I vanliga fall så griper man en misstänkt GM och börjar hålla förhör med denne. Efter ett tag börjar det "läcka ut" information till tidningarna som i sin tur skriver om vad denne misstänkte GM har erkänt eller fönekat. Vi kommer dit i det här fallet också, men vi måste tänka på att CS i praktiken (om vi jämför med mitt exempel) bara har blivit förhörd under några dagar.
2008-05-08, 11:24
Medlem
DeBalys avatar
Citat:

"vaccum" är det rätta ordet. Först efter två trådar och 5790 ytterligare inlägg i den tredje, kom hon till Sverige.

Jag kan tänka mig att detta i kombination med att media och deltagarna i tråd 1, som satsade rejält på NJ som gärningsman, gjorde att vi alla kom snett från början, därav det stora antalet skeptiker.

I ett "normalt" mordfall skulle bara en sådan sak som att den misstänkte mördaren befinner sig 15 mil hemifrån, i Arboga där morden/överfallet begås, vara ett starkt indicium, men inte här.
Medlem
miapetters avatar
[quote=Marmoth]Hehe, jo men det finns ju dårar så det är bara att skita i att svara och när debatten gick som hårdast så fattade jag inte att folk orkade bry sig och motargumentera liksom.

Jo men, som jag precis skrev, om man har en Royal Straight Flush så varför i hela fridens namn mörkar man för?

Oj, nu ändrade du....

Ja, det är ju det jag sa tidigare, d v s de har inget dna, blod eller liknande...det var liksom den teorin detta började med.[/QUOTE]

Njae...jag menar mer att de förhör utifrån förutsättningarna,
vissa går de varligt fram med. Oavsett om det finns dna eller ej så kan de lägga upp förhöret utan att ta med det om de tror att de kan komma till ett erkännande lätare utan att ta till det, hon kanske låser sig helt då?
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Du har aldrig spelat Canasta va?

Jag resonerar så här... I vanliga fall så griper man en misstänkt GM och börjar hålla förhör med denne. Efter ett tag börjar det "läcka ut" information till tidningarna som i sin tur skriver om vad denne misstänkte GM har erkänt eller fönekat. Vi kommer dit i det här fallet också, men vi måste tänka på att CS i praktiken (om vi jämför med mitt exempel) bara har blivit förhörd under några dagar.
Japp, jag är helt och hållet med på vad ni alla säger och ni verkar lärda, insatta och sansade men min fråga var alltså, från början, att UTIFALL de hade haft dna, eller någon form av fysiskt bevis, så skulle det bara behöva ta någon dag, eller två oavsett hennes ovilja att erkänna. Eller?

Hehe, näe....har inte gett mig på Canasta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in