2008-05-04, 09:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag vet väldigt lite hur det fungerar i rättsvärlden. Har de förhör och häktesförhandlingar mm med personer som är väldigt psykiskt obalanserade? Om hon är i så dåligt skick att hon går på tunga mediciner borde hennes advokat försöka förhindra utfrågningar på grund av hennes hälsa? Eller struntar de i den?
Hon blir undersökt av en läkare på häktet och denne ordinerar relevant medicin.
2008-05-04, 09:11
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag vet väldigt lite hur det fungerar i rättsvärlden. Har de förhör och häktesförhandlingar mm med personer som är väldigt psykiskt obalanserade? Om hon är i så dåligt skick att hon går på tunga mediciner borde hennes advokat försöka förhindra utfrågningar på grund av hennes hälsa? Eller struntar de i den?

Många misstänkta/häktade/senare åtalade tar olika former av lagliga och illegala droger. Detsamma gäller brottsoffren men där dominerar av läkare utskriven stark värkmedicin, lugnande etc för att de ska klara av den stora påfrestning det ofta är att förhöras och vittna (huvudförhandling), i synnerhet i fall där offren är halvt ihjälslagna. Ja de måste ha förhör med personer med alla möjliga substanser, ofta narkotikaklassade, i kroppen.

Det ska oerhört mycket till innan en häktningsförhandling ställs in pga sjukdom. Att människor i den sitsen mår dåligt är mer regel än undantag. Först och främst utifrån den situation de befinner sig i när de grips (då det inte alltför sällan handlar om alkoholister, nakomaner, psykiskt sjuka), sedan själva frihetsberövandet och oro framåt. Finner häktespersonalen skäl ska läkare tillkallas. Behövs sjukvård ska den häktade få det. Se lagtexten.

Citat:
Lag (1976:371) om behandlingen av häktade och anhållna m.fl.

4 § Vid behandlingen skall hänsyn tas till den häktades hälsotillstånd. En häktad som bedöms behöva hälso- och sjukvård eller som begär att läkare skall tillkallas, skall så snart som möjligt undersökas av läkare, om inte sådan undersökning uppenbarligen är onödig.
En läkares anvisningar om vården av en häktad som är sjuk skall iakttas. Behöver den häktade sjukhusvård, skall sådan beredas honom eller henne så snart som möjligt. Föreskrifter om psykiatrisk tvångsvård finns i lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård. Får hälso- och sjukvårdspersonal inom kriminalvården kännedom om att en häktad lider av en smittsam sjukdom som enligt 1 kap. 3 § andra stycket smittskyddslagen (2004:168) utgör allmänfarlig sjukdom, skall chefen för förvaringslokalen underrättas, om det inte står klart att det inte finns risk för smittspridning.
Kan det befaras att transport medför skada för den häktades hälsa, behövs läkares medgivande till transporten.
Förlossning av en häktad kvinna skall om möjligt ske på sjukhus.
Om det finns anledning till det, skall den som enligt andra eller fjärde stycket vistas på sjukhus stå under bevakning. Lag (2004:174).

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19760371.htm

Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Hon är kanske tillbaks till sitt "normaltillstånd"- pga medicineringen och funkar bra igen? Hon har ju fått psykiatrisk hjälp i Tyskland. Hon lär ju inte vara psykotisk längre och då finns det ju ingen anledning att hon inte skulle vara med på häktningsförhandlingarna.
(obs! bara spekulationer)

Hur många dygn låg CS inne på akutpsykkliniken utanför Hannover? Hann hon över huvud taget avsluta någon form av behandling?

Angående skrattet som det har skrivits om. En del människor skrattar till av ren nervösitet. Det kan vara vad som helst. Tror knappast att hon skattar åt att två barn är döda.
2008-05-04, 09:16
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Hur många dygn låg CS inne på akutpsykkliniken utanför Hannover? Hann hon över huvud taget avsluta någon form av behandling?

Angående skrattet som det har skrivits om. En del människor skrattar till av ren nervösitet. Det kan vara vad som helst. Tror knappast att hon skattar åt att två barn är döda.

Ingen aning om hur länge hon låg inne på psyket. Läste bara någonstans att hon "fått hjälp".

Jovisst kan man skratta av ren nervositet. Och NEJ jag tror inte hon skrattade åt att två barn är döda, men skratt i den sitsen hon sitter i verkar fel.
2008-05-04, 09:25
Medlem
MInns att

Citat:
Jag tycker nog att oavsett vad hon skrattat åt så finns det inte plats för skratt öht, det är inte "friskt"!
Jag tror inte heller man kan känna sig lugn även om man är oskyldig. Enligt mig skulle en frisk människa inte kunna känna sig lugn i den sitsen + då att hon faktiskt har sorg efter sin mamma!
Att hon är lugn, eller att beteendet var lugnt kan ju bero på stesolid, valium eller nån annan medicinering.

En oskyld "frisk" människa i hennes sits skulle varken le och skratta!
killen (pappa till två barn) som dödade sin fru och släpa ut henne på isen och slängde i henne i en vak. Efter att frun legat död på balkongen ngn dag. Jag minns rättegången då visades bilder i tidningarna på hur han skrattade och log , han var jävligt skyldig!
Jag tycker tyskan kan erkänna snart och stå för vad hon gjort, känner att jag stör mig på hennes fräckhet. Men hon är väl svårt psykiskt sjuk , jag vet, men ändå kan inte fanskapet ta o erkänna om hon gjort detta!!!! Frustrerande för mamman och pappan framför allt som förlorat sina älskade barn!
2008-05-04, 10:22
Medlem
Jempaass avatar
Ang skrattet.

Jag själv skrattade på min farmors begravning . Inget jag alls ville men allt blev så oerhört konstigt och jag var verkligen ledsen och ville absolut inte skratta, men det gick inte att hejda. Jag förstår inte varför det blir så men jag kan tänka mig att det beror på nervositet av något slag. Känslorna måste ut på ett eller annat sätt. Vad jag vet så är jag inte psykiskt störd för det
2008-05-04, 10:28
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
Ang skrattet.

Jag själv skrattade på min farmors begravning . Inget jag alls ville men allt blev så oerhört konstigt och jag var verkligen ledsen och ville absolut inte skratta, men det gick inte att hejda. Jag förstår inte varför det blir så men jag kan tänka mig att det beror på nervositet av något slag. Känslorna måste ut på ett eller annat sätt. Vad jag vet så är jag inte psykiskt störd för det
Jag gjorde detsamma på min gammelmormors begravning. Märkligt det där...

Däremot så kan man kanske undra över formuleringen "stämningen är avslappnad".
2008-05-04, 10:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
/.../ Angående skrattet som det har skrivits om. En del människor skrattar till av ren nervösitet. Det kan vara vad som helst. Tror knappast att hon skattar åt att två barn är döda.
Omotiverade eller inadekvata skratt som omgivningen ställer sig frågande inför kan också tyda på att inre tankar och röstupplevelser av psykotisk valör bryter det medvetna, fortlöpande sammanhanget. - I föreliggande fall finns en förklaring till varför CS smålog (något hörbart skratt torde det inte ha varit fråga om) varför man ej kan dra några säkrare slutsatser betr. hennes tankar eller sinnestillstånd.
2008-05-04, 11:06
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Omotiverade eller inadekvata skratt som omgivningen ställer sig frågande inför kan också tyda på att inre tankar och röstupplevelser av psykotisk valör bryter det medvetna, fortlöpande sammanhanget. - I föreliggande fall finns en förklaring till varför CS smålog (något hörbart skratt torde det inte ha varit fråga om) varför man ej kan dra några säkrare slutsatser betr. hennes tankar eller sinnestillstånd.

Jag brukar le/skratta för mig själv också. Det räcker ofta med att tänka på något roligt. Tror inte att jag är ensam om det. Om så skulle vara fallet, missar ni något.
2008-05-04, 11:30
Bannlyst
Citat:
En oskyld "frisk" människa i hennes sits skulle varken le och skratta!

Fel, fel, fel, troligtvis så skrattade hon till lite över uppståndelsen eller nåt annat, men en nervös människa kan mkt väl skratta eller bete sig väldigt märkligt i pressade situationer. Det är inget att reflektera nämnvärt över i detta fallet.

Edit:Grattis till inlägg 400, mr.monster, om det nu skulle betyda något...
Näe, det betyder inget.

Ja, men du fyller ju år oxå. Grattis till det då.
Tack tack.
Senast redigerad av mr.monster 2008-05-04 kl. 11:33. Anledning: Litet tillägg
2008-05-04, 12:04
Bannlyst
Citat:
Oavsett om CS är gm el. inte så är det absurt att hon skrattade!! vid häktningsförhandlingarna! Något är felkopplat hos henne!
Mamman är död och hon anklagas för mord på 2 barn + mordfösök på E och hon skrattar och "stämningen är avslappnad". Känns väldigt obehagligt, tycker jag. En människa som sitter i hennes sits bör inte "kunna" skratta!
Kan ju också vara så att advokaten nämnde något till henne så att hon log eller skratta.
2008-05-04, 12:27
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag brukar le/skratta för mig själv också. Det räcker ofta med att tänka på något roligt. Tror inte att jag är ensam om det. Om så skulle vara fallet, missar ni något.

Du är inte ensam om att skratta för dig själv eller le, men jag utgår från att du inte blivit anklagad för mord mm och suttit i häktningsförhandlingar och skrattat för dig själv, eller?
2008-05-04, 12:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Kan ju också vara så att advokaten nämnde något till henne så att hon log eller skratta.
Om jag vore oskyldig skulle jag i hennes situation vara alldeles förtvivlad och av mina ansiktsuttryck att döma förmodligen nära gränsen för ett halvt hysteriskt försvarstal, hoppande på stolen och förbannande alla jävla snutar och helvetesadvokater som inte begriper att jag inte kan ha begått detta bestialiska illdåd.

Inte fan skulle jag sitta och småle åt en massa murvlar som försöker se hur en barnamörderska ser ut! Och några samkvämsförhör skulle polisen inte kunna ha tillsammans med mig "för att lära känna mig bättre".

Min advokat skulle få röra på arslet och igångsätta egna utredningar för att om möjligt söka bevisa min oskuld!

Befann jag mig i mitt hemland och ett främmande land ville ha mig utlämnad skulle jag givetvis redan där ha delgett polisen mitt alibi för morddagen samt alla de upplysningar som härutöver efterfrågades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in