2008-04-24, 18:36
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag har inte påstått att det är regelvidrigt, men du ifrågasätter allt för ifrågasättandets skull. Det spelar ingen roll vad någon skriver, du ifrågasätter det ändå...

Men för saken skull kan jag vidareutveckla mitt resonemang och det är bara antaganden och spekulationer. Atntag att det finns en massa indicier och bevis som var för sig inte håller i en rättegång, men det är ändå tillräckligt mycket för att man ska vara övertygad om att rätt person är häktad. Ett vittnesmål från E som talar om att det är CS och som dessutom bekräftar dessa indicier och bevis gör att saken är klar.

Då kanske man inte vill riskera att E:s vittnesmål färgas av vad hon får berättat för sig och vad hon läser i tidningen och därför håller man avgörande bevis och indicier hemliga. Tycker du inte att det låter rimligt om vi antar att rätt person är häktad?

Med tanke på hur ofta poliser och åklagare ljuger så måste man vara källkritisk till allt de drar upp. Poliser drar sig inte för att ljuga under förhör vilket vi har fått rekorderliga bevis för i fallet med Tommie Karim. Man har även sett hur polisen har gjort det i andra fall. Polisen säger att man har massor med saker mot CS. Men konstigt nog så går samma poliskår ut och nu undersöker andra spår. Om de nu vore så säkra varför söker de då andra spår? När det redan har framkommit att man inte hittar något DNA som matchar CS på brottsplatsen eller på den numer berömda hammaren som kan koppla CS till E, M och S så borde polisen tala om något man har som kan binda CS till dådet. Vad är det som polisen har mot CS utöver en massa "kan ha", "kanske", "möjligt" och "troligt"? Det är därför jag ifrågasätter det polisen försöker komma med i luddiga termer.

Du skall nog vara glad att det finns någon som vågar ifrågasätta den etablerade samhällsstrukturen och de beslut som tas på myndigheter. I dag tas det många beslut på maktmyndigheter där ingen tjänsteman behöver riksera någon som helst konsekvens av. Det gäller polisen, åklagarna, domstolarna och skatteverket. Sedan polisen av politikerna fick order om att klara upp fler brott för att det skall se bra ut i statistiken och i takt med ökat antal kvinnliga polischefer har rättssäkerheten stadigt försämrats för de enskilda individer som anklagats för brott.

Med tanke på vilka luddiga grepp CS har häktast på borde polisen gå ut och tala om vilka statiska bevis man har i fallet för att det har ett så stort allmänintresse.

Om hammaren polisen tog, vid Nyköpings flygplats, i Skavsta skulle visas upp på bild skulle säkert någon känna igen den som sin hammare. Det ser ut som polisen inte vågar ta någon risk att låta folk få ifrågasätta det de har. Då skulle polisens sökande efter mordvapen få en annan riktning. Den erfarenhet jag har av polisen är att man är för lata för att söka efter bevis. Bara för att polisen tror det är mordvapnet så räcker det inte som bevis. Dåliga polisutredningar är det som kommer fria många människor framöver när man går genom varje enskilt fall. Det som hitills har varit är bara toppen på ett isberg.

Om du nu ogillar mitt ifrågasättande varför ifrågasätter du inte dessa som ifrågasätter att jag tycker att T borde granskas mer?
2008-04-24, 18:37
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69

E:s eventuella utpekande av gm kommer vara direkt avgörande, hon är fortfarande helt ovarse om medias rapportering och om den häktade, dvs helt ofärgad av allt.

Stackars henne när hon börjar förstå känslomässigt vad som hänt och när hon är såpass pigg att hon kan se vad som skrivits.

Hoppas innerligt att hon får all den hjälp hon har rätt till, alltså för att bearbeta det som hänt.
2008-04-24, 18:44
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. hammarhistorien så är den, efter vad jag förstår, ännu inte utredd, dvs någon som med säkerhet kan säga att det var just CS som lämnat ifrån sig en hammare finns inte. - Eller..?

Jag kör på precis som alla andra konspirationsteoretiker, men med kanske lite mer torrt på fötterna än de som teoriserar om exempelvis T som gm.

1 CS Hyresvärd påstår att en hammare saknas från lägenheten.

2 En kvinna blev fråntagen en hammare på Skavsta.

3 CS har berättat för en kompis, väl hemma i Tyskland, att en kvinna har blivit fråntagen en hammare på Skavsta och detta har fått kompisen att gå till polisen.

4 Säkerhetspersonalen på Skavsta, som fråntog hammaren från kvinnan, kontaktade polisen.

5 Jag förutsätter att den/de som fråntog hammaren från kvinnan på Skavsta kan identifiera henne vid en konfrontation.

6 Det kanske t o m finns övervakningsbilder på kvinnan som fråntogs en hammare, bilder från själva fråntagningsögonblicket.
Senast redigerad av DeBaly 2008-04-24 kl. 18:47.
2008-04-24, 18:48
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Med tanke på hur ofta poliser och åklagare ljuger så måste man vara källkritisk till allt de drar upp. Poliser drar sig inte för att ljuga under förhör vilket vi har fått rekorderliga bevis för i fallet med Tommie Karim. Man har även sett hur polisen har gjort det i andra fall. Polisen säger att man har massor med saker mot CS. Men konstigt nog så går samma poliskår ut och nu undersöker andra spår. Om de nu vore så säkra varför söker de då andra spår? När det redan har framkommit att man inte hittar något DNA som matchar CS på brottsplatsen eller på den numer berömda hammaren som kan koppla CS till E, M och S så borde polisen tala om något man har som kan binda CS till dådet. Vad är det som polisen har mot CS utöver en massa "kan ha", "kanske", "möjligt" och "troligt"? Det är därför jag ifrågasätter det polisen försöker komma med i luddiga termer.
Det är alldeles självklart att de utreder alla uppslag och tips som finns, oavsett om de är säkra på vem som är GM eller inte. Det kan dessutom vara så att något av alla tipsen stärker deras bevisning... Du ifrågasätter allt hela tiden, men du (och jag) vet inte vad utredarna har för information. Vi vet bara vad som har skrivits i media och på FB...
Citat:
Du skall nog vara glad att det finns någon som vågar ifrågasätta den etablerade samhällsstrukturen och de beslut som tas på myndigheter. I dag tas det många beslut på maktmyndigheter där ingen tjänsteman behöver riksera någon som helst konsekvens av. Det gäller polisen, åklagarna, domstolarna och skatteverket. Sedan polisen av politikerna fick order om att klara upp fler brott för att det skall se bra ut i statistiken och i takt med ökat antal kvinnliga polischefer har rättssäkerheten stadigt försämrats för de enskilda individer som anklagats för brott.
Ja, du är verkligen jättetuff som helt anonymt törs kritisera samhällsstrukturen och myndigheterna...
Citat:
Med tanke på vilka luddiga grepp CS har häktast på borde polisen gå ut och tala om vilka statiska bevis man har i fallet för att det har ett så stort allmänintresse.
Återigen så vet varken du eller jag på vilka grunder man vill ha CS utlämnad och åtalad i Sverige
Citat:
Om hammaren polisen tog, vid Nyköpings flygplats, i Skavsta skulle visas upp på bild skulle säkert någon känna igen den som sin hammare. Det ser ut som polisen inte vågar ta någon risk att låta folk få ifrågasätta det de har. Då skulle polisens sökande efter mordvapen få en annan riktning. Den erfarenhet jag har av polisen är att man är för lata för att söka efter bevis. Bara för att polisen tror det är mordvapnet så räcker det inte som bevis. Dåliga polisutredningar är det som kommer fria många människor framöver när man går genom varje enskilt fall. Det som hitills har varit är bara toppen på ett isberg.
Vi har inte en aning om varför man inte visar upp hammaren. Den kanske har rosa skaft och man väntar på att E ska berätta om en hammare med rosa skaft... Vi vet inte utredarnas motiv till varför de inte berättar om detaljerna, tänk på det.

Citat:

Om du nu ogillar mitt ifrågasättande varför ifrågasätter du inte dessa som ifrågasätter att jag tycker att T borde granskas mer?
Jag ogillar att du ifrågasätter allt bara för ifrågasättandet skull. Polisen har avfärdat T som gärningsman och de har säkert goda skäl till det. Antag att han pratade i mobilen hela vägen hem och är spårad sekund för sekund och därmed avfärdad som tänkbar gärningsman.
2008-04-24, 19:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
T kommer hem, parkerar bilen slarvigt, hittar familjen nedslagen men fortfarande vid liv ringer SOS alarm = Han kan mycket väl vara gärningsman.
Ja, detta kan tyckas vara ett huvudlöst sätt att resonera och dra slutsatser på men frånsett allting annat (T:s alibi och avsaknad av känt motiv) så skulle det inte vara första gången som någon fått ett 2 min långt vansinnesutbrott, sedan sansat sig och med blixtens hastighet försökt att rädda det som räddas kan, dvs i första hand sig själv! Det som talar emot det scenariot här, är - förutom alibi och motiv - att man inte funnit mordredskapet och kan utesluta att gm/gk haft en medhjälpare - även om några varit inne på att T:s far och en basfiol skulle ha kunnat fungera som en sådan. - Varför inte en polis, förresten - eller ambulanssjukvårdare..? Konspirationsteorier kan man tota ihop hur många som helst men det gagnar förvisso inte saken.

Att familjen fortfarande var vid liv är en sanning med modifikation eftersom de bägge barnen strax därefter avled. Gm/gk har efter vad jag kan förstå använt sig av ett riktat våld mot huvudet och avsikten bör ha varit en primitiv önskan att döda; straffa, hämnas. E har tydligen en avvärjningsskada men har på det hela taget inte haft mycket att sätta emot. Att gm/gk inte lyckades i E:s fall kan bero på att gm/gk hörde T komma och smet ut bakvägen (altandörr, fönster?), eller att gm/gk helt enkelt fått utlopp för sitt raseri och snabbt; i ren självbevarelsedrift, flydde fältet.

Om E kl. 18.54 satt framför sin dator och befann sig mitt inne i pågående samtal - som avbröts - tyder detta på att gm/gk då gjorde sin entré - eller ringde på dörren. Ett kortare konversation bör sedan ha utspunnit sig - som för E kan ha känts hotfull och hon därför retirerade mot hallen - där gm/gk dock hann i fatt henne.

Det saknas en hel del uppgifter för att rätt kunna bedöma situationen: Hade barnen nattkläder på sig, hur dags brukade de ligga i sina sängar? Stod något fönster öppet i huset? Vilka rum gränsar till hallen? Hur nära ytterdörren låg kropparna? Osv.

Betr. DNA borde saken på ett sätt vara enkel eftersom E/T precis flyttat in och inte så många personer hade befunnit sig i huset. - Och här bör man kanske titta lite extra noga på de hantverkare som rört sig i huset i samband med reparationsarbeten inför inflyttningen. - Kände E - eller lärde hon känna - någon av dessa?
2008-04-24, 19:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det är alldeles självklart att de utreder alla uppslag och tips som finns, oavsett om de är säkra på vem som är GM eller inte. Det kan dessutom vara så att något av alla tipsen stärker deras bevisning... Du ifrågasätter allt hela tiden, men du (och jag) vet inte vad utredarna har för information. Vi vet bara vad som har skrivits i media och på FB...

Ja, du är verkligen jättetuff som helt anonymt törs kritisera samhällsstrukturen och myndigheterna...

Återigen så vet varken du eller jag på vilka grunder man vill ha CS utlämnad och åtalad i Sverige

Vi har inte en aning om varför man inte visar upp hammaren. Den kanske har rosa skaft och man väntar på att E ska berätta om en hammare med rosa skaft... Vi vet inte utredarnas motiv till varför de inte berättar om detaljerna, tänk på det.

Jag ogillar att du ifrågasätter allt bara för ifrågasättandet skull. Polisen har avfärdat T som gärningsman och de har säkert goda skäl till det. Antag att han pratade i mobilen hela vägen hem och är spårad sekund för sekund och därmed avfärdad som tänkbar gärningsman.

Carl Hamilton!

Vad ger just dig rätt att ifrågasätta andra som ifrågasätter??? Har du monopol på det??? Man skulle nästan tro att du är försvarsadvokat för en viss person...

Du vet lika litet som vi andra vilka bevis polisen har/inte har och om de granskar alla tips eller inte. (Kom ihåg det uteblivna dna-provet på A E, som inte ansågs särskilt viktigt och bråttom.)

Alla har väl lika stor rätt att ifrågasätta - du eller "vi andra"... Eller är det bara åt "ett håll" man får ifrågasätta???
2008-04-24, 19:04
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
T kommer hem, parkerar bilen slarvigt, hittar familjen nedslagen men fortfarande vid liv ringer SOS alarm = Han kan mycket väl vara gärningsman.

CS stalkar T, flyttar från Tyskland till Stockholm, befinner sig i Arboga på mordkvällen, blir fråntagen hammare på Skavsta = Antagligen inte gm.

Du glömmmer en sak om konspirationsteoretikernas logik. En konspirationsteoretiker tillåter bara ett giltigt scenario. Då är det antingen Cs, eller T eller NJ typ.

Det till skillnad från en sådan som mig som anser att varje spår och person skall undersökas. Men för konspirationsteoretikern så förefaller en sådan grund som omöjlig.
2008-04-24, 19:10
Medlem
DaMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det till skillnad från en sådan som mig som anser att varje spår och person skall undersökas. Men för konspirationsteoretikern så förefaller en sådan grund som omöjlig.

Med din logik borde ju även DU undersökas...

Jag lovar dig att polisen har bevis/fakta som de inte kan gå ut med pga att det är detaljer som bara gm + vittne/offer kan känna till.
2008-04-24, 19:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag kör på precis som alla andra konspirationsteoretiker, men med kanske lite mer torrt på fötterna än de som teoriserar om exempelvis T som gm.

1 CS Hyresvärd påstår att en hammare saknas från lägenheten.

2 En kvinna blev fråntagen en hammare på Skavsta.

3 CS har berättat för en kompis, väl hemma i Tyskland, att en kvinna har blivit fråntagen en hammare på Skavsta och detta har fått kompisen att gå till polisen.

4 Säkerhetspersonalen på Skavsta, som fråntog hammaren från kvinnan, kontaktade polisen.

5 Jag förutsätter att den/de som fråntog hammaren från kvinnan på Skavsta kan identifiera henne vid en konfrontation.

6 Det kanske t o m finns övervakningsbilder på kvinnan som fråntogs en hammare, bilder från själva fråntagningsögonblicket.
Ja, upplösningen av hammarhistorien ska bli intressant att ta del av!

CS han ha bevittnat att en kvinna fråntogs en hammare och sedan bara nämnt detta för sin vän.

Det här med "tysk kvinna" behöver ju bara vara pressens broderier - i likhet med att hammaren så säkert var mordvapnet - men sedan visade sig inte vara det. Likaså borde väl lägenhetsuthyraren vid det här laget antingen ha hittat sin hammare - eller kunnat identifiera Skavsta-hammaren? - Åtminstone har väl polisen identifierat lägenhetsuthyrarens hammare och rättsläkaren kunnat avgöra om den varit möjlig som mordvapen?

Vi får se...
2008-04-24, 19:14
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Carl Hamilton!

Vad ger just dig rätt att ifrågasätta andra som ifrågasätter??? Har du monopol på det??? Man skulle nästan tro att du är försvarsadvokat för en viss person...

Du vet lika litet som vi andra vilka bevis polisen har/inte har och om de granskar alla tips eller inte. (Kom ihåg det uteblivna dna-provet på A E, som inte ansågs särskilt viktigt och bråttom.)

Alla har väl lika stor rätt att ifrågasätta - du eller "vi andra"... Eller är det bara åt "ett håll" man får ifrågasätta???
Det är inget fel alls med att ifrågasätta, men man ska göra det sakligt istället för att ifrågasätta för saken skull... Jag har givetvis inget monopol på det och jag har diskuterat ifrågasättandet med en del medlemmar som inte tillhör Arbogafalangen via PM. Jag kan inte tänka mig att de upplever mig som motståndare till diskussionen, men väl till dumheterna.

Jag har skrivit flera gånger att jag/eller ni andra inte vet vilka bevis polisen har och då tycker jag att det är väldigt konstigt att man så ihärdigt skriver att polisen inte har hållbara bevis mot CS. Vad vet vi om bevisen och kan vi avgöra om de är hållbara? Svaret på frågan är givetvis nej och då blir jag fundersam över hur man kan hitta så många argument till att någon annan än CS skulle vara GM...
2008-04-24, 19:17
Medlem
SingleStars avatar
Så du ogillar att jag ifrågasäter. Ja, det var bra att du klargjorde det. Jag tycker inte du skall vara moderator alls på Flashback. Du passar inte för den rollen. Du är part i debatten och det skall inte ligga på dig då att avgöra vad som är seriöst och inte seriöst.

Varför ifrågasätter du inte alla som ifrågasätter mina seriösa inlägg?
Senast redigerad av Carl Hamilton 2008-04-24 kl. 19:43.
2008-04-24, 19:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMonkey
Jag lovar dig att polisen har bevis/fakta som de inte kan gå ut med pga att det är detaljer som bara gm + vittne/offer kan känna till.
Ja, och det är särskilt viktigt i det här fallet eftersom de "sannolika skälen" inte kan presenteras fullt ut pga att CS ännu inte förhörts på regelrätt sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in