Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag vill fråga Hamilkar, som verkar vara den som har mest koll:
Isåfall är det illa. Jag är inte jurist, långt mindre domstolsjurist, vilket man egentligen ska vara för att kunna yttra sig med någon säkerhet. Men i de blindas rike får väl en enögd Hamilkar göra så gott han kan...
Citat:
Ponera att:
- CS mobil kan placeras i Arboga under morddagen
- vittnen uppger att man sett CS på Arboga station under morddagen.
- man inte hittar någon DNA på brottsplatsen som tillhör någon okänd.
- E pekar ut CS som gärningsman
Kan CS, enligt dig, dömas på dom grunderna?
Min korta bedömning är: Ja, men det beror lite på. (Och du har dessutom glömt ett stycke tillgänglig bevisning.) Mobilbevisningen stärks betydligt om CS kan placeras i
rätt del av Arboga
vid precis rätt tid. Om sedan vittnesmålen om en CS-liknade person som inte kunde vara någon som hörde hemma där i det omedelbara grannskapet vid rätt tid (som du glömde) är tillräckligt tillförlitliga, så ger de tillsammans med mobilloggen med god säkerhet för att hon var varit i det omdedelbara grannskapet vid tillfället för morden.
Den faktum att man inte har hittat något främmande DNA är jag ganska säker på att domstolen inte kommer ta som bevisning
emot hypotesen att CS är gärningsman.
Vad gäller E:s utpekande kan det vara mer eller mindre säkert, och det beror både på omständigheterna kring hur polisen har fått det, och det intryck E gör vid rättegången. I normala fall är ju domstolar skeptiska mot att tilltalade minns mer och mer efterhand, men just i det här fallet finns det ju en uppenbar medicinsk förklaring till att så är fallet, så det i sig tror jag inte är ett problem. Domstolen kommer heller inte att överväga eventualiteten att familjen Jangestig suttit och matat E med uppgifter som hon sedan sagt vidare till polisen, om det inte framkommer saker under rättegången som på något sätt gör detta troligt.
Men om mobilloggen binder CS till rätt del av Arboga vid rätt tid, och vittnesmålen om en manhaftig sexfotsperson av obestämbart kön i radhusets omedelbara grannskap är tillfärlitliga, och E:s utpekande förefaller domstolen någorlunda säkert, då tror jag på fällande dom.
Citat:
Om man tar bort E's utpekande från ovanstående teori så är det väl stört omöjligt att fälla henne?
Inte
stört omöjligt. Om mobilloggen placerar henne i rätt radhuskvarter vid rätt tillfälle, och vittnena har sett den manhaftiga sexfotspersonen av obestämbart kön
gå in i eller lämna radhuset 19:07 +/- 12 minuter, då räcker det nog också utan E:s utpekande.
Citat:
Om man, hypotetiskt, lägger till att hammaren som togs på Skavsta kan knytas till CS, men ingen DNA överhuvudtaget kan hittas på den, spelar hammaren någon roll alls då? Om märken osv stämmer överens med skadorna t.ex. Hur pass säkert är ett sånt bevis?
Det beror på hurpass speciell hammaren är. Om hammaren är påtagligt speciell, och passar perfekt till skadorna, blir det en betydelsefull länk i en indiciekedja.
Citat:
Den stora frågan är väl om man kan döma CS utan att ha någon teknisk bevisning i form av t.ex. DNA.
Man kunde döma mördare alldeles utmärkt före DNA-profilernas tid. (I det första celebra kriminalfall som jag har ordentliga minnen av, dömdes banktjänstemannen Wilhelm Rodius 1962 för mord på en av min mormors gamla kurskamrater från Tandläkarhögskolan utan att det ens fanns något lik.) Vi ska inte glömma bort att man kan få ett erkännande också. Vi tenderar till att glömma bort vad förhör med den misstänkta kan ge, eftersom några sådana ännu inte har kunnat hållas.
Citat:
Om förhören med E har "gått rätt till", hur stor betydelse har hennes, eventuella, utpekande då?
De har en betydande betydelse, och ju fler indicier som styrker utpekandet, dess större betydelse får det.