2008-04-23, 23:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Eller så har de så pass bindande bevis som inte nått media så de vet att hon är skyldig och sannolikt kommer bli dömd p.g.a mängden eller typ.

De har åtminstone mer bevis mot henne än vad som framkommit i media kan jag utlova.

Visst borde de ha det. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att långt ifrån alla som häktas (och omhäktas) på sannolika skäl misstänkta för brott sedan döms av domstol. Åklagaren kan vara övertygad om att bevisningen räcker medan rätten är av en annan åsikt. Att nämndemännen och domaren är 90 % övertygade om den åtalades skuld räcker inte för en fällande dom. Så man kan inte ropa hej än.

Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag trodde det var ganska självklart att ingen skulle mena att någon som inte KAN prata skulle straffas, vart lite förvånad av att set ett sånt dumt exempel, som jag faktiskt tycker att detta är.

Jag trodde att det var ganska självklart att människor tänker innan de skriver. Ponera att E. hade mist talförmågan av skadorna och våldet mot sitt huvud. Skulle du vilja straffa henne också om hon inte kunde PRATA i kommande huvudförhandling? Tänk efter före.
Tack för sig!
2008-04-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Åklagaren kan vara övertygad om att bevisningen räcker medan rätten är av en annan åsikt. Att nämndemännen och domaren är 90 % övertygade om den åtalades skuld räcker inte för en fällande dom. Så man kan inte ropa hej än.
Det är väl t o m så att åklagaren mer eller mindre måste vara säker på att bevisen ska räcka för att få åtala?
2008-04-23, 23:10
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Det är väl t o m så att åklagaren mer eller mindre måste vara säker på att bevisen ska räcka för att få åtala?

Har du sett något åtal ännu?
2008-04-23, 23:11
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln

Det handlar om bevisvärdering. Åklagare och domstol värderar bevisningen olika och åtal ogillas titt som tätt. Grundregeln är dock att åtal ej ska väckas utan att åklagaren anser sig ha tillräckligt med kött på benen.

Mål avgörs i rätten, det avgörande är inte förundersökningsprotokollet i sig utan den muntliga förhandlingen (som hämtar stöd i utredningen naturligtvis). Men det är ibland omöjligt att sia utgången i förväg. Allmänt menar jag. Vi vet inte vad som finns och vad som kommer att finnas vid detta måls avgörande. Jag hoppas verkligen att den skyldige döms för barnamorden och mordförsöket på E.
2008-04-23, 23:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Är det inte lite tidigt att diskutera CS eventuella störningar? Hon kanske inte har några? Tänk om hon är oskyldig?
Jag har varit mycket noga med att markera att mina diagnoshypoteser är under förutsättning att hon faktiskt är skyldig.
2008-04-23, 23:56
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har varit mycket noga med att markera att mina diagnoshypoteser är under förutsättning att hon faktiskt är skyldig.

Skönt, då är det alltså fritt fram att diskutera alternativa gm eventuella personligheter. Tack.
2008-04-23, 23:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Hamilkar:

Hur många "rättspsyk" finns det i Sverige o hur skiljer de sig åt i kvalité?
Min erfarenhet är att öppenvård o rättpsyk legat på lite olika nivå s a s.
Vet en del som genomgått "stora" på rättspsyk o de diagnoser de där fått senare förkastats av öppenvård o av mej personligen. Detta är nu flera år sedan o som sagt, finns det fler rättspsyk i landet så kan det säkert skilja så oxå.
Jag kan inte svar på exakt hur många "rättspsyk" det finns i landet utan att kolla upp, men visst är det en specialitet med svag rekrytering och rätt tydliga kvalitetsproblem. Å andra sidan ska man ju som representant för allmänpsykiatrin ha klart för sig att rättspsykiatrin har både annat syfte och andra mål, och att således inte alla åsiktsskillnader om diagnoser behöver bottna i att rättspsykiatrin är intellektuellt svagare som disciplin.
2008-04-24, 00:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Skönt, då är det alltså fritt fram att diskutera alternativa gm eventuella personligheter.
Så länge sådana diskussioner är rimliga givet den totala mängden tillgängliga fakta och inte bottnar i pur illvilja, naturligtvis.
2008-04-24, 00:06
Medlem
grisöras avatar
Sverige sämsta åklagare

Gummesson, en utsliten kvinna, som gör tjänstefel eller efter tjänstefel. Risken med en sådan Åklagare vid rodret är ju att det inte blir något alls i slutändan.
2008-04-24, 00:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har du sett något åtal ännu?
Det går inte att åtala någon i sin frånvaro i Sverige.
2008-04-24, 00:22
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Gummesson, en utsliten kvinna, som gör tjänstefel eller efter tjänstefel. Risken med en sådan Åklagare vid rodret är ju att det inte blir något alls i slutändan.

Är de inte två åklagare som arbetar parallellt sedan en tid? Vice chefsåklagare Bengt Lindholm klev väl in och finns ännu kvar?

Är fortfarande nyfiken på målsägandebiträde i Arbogamålet.

Bonus - svensk-tyska älgforumet:

http://forum.elch.nu/

De är observanta på medias rapportering om CS
http://tyska.info/ppi-forum/forum/viewtopic.php?p=51420&sid=97c11eea376909b623b42bcc 0b662cb9
2008-04-24, 00:35
Bannlyst
Citat:
Skönt, då är det alltså fritt fram att diskutera alternativa gm eventuella personligheter. Tack.
Har en person med borderline en sådan sjukdomsinsikt att dom själva söker sig till psykvården för sin mentala ohälsa?
Vi får ju inte glömma att C själv sökte sig dit och inte blev tvångsintagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in