2008-07-18, 23:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vanligtvis. I FUP Eklund har man släppt hela slasken på skiva med övrigt material. 554 sidor blandat trams med tips från spågummor och medium till telefonsamtalet som en trafikpolis av misstag gjorde till den misstänkte innan han greps.

Jag vet inte vad Västmanlandspolisen har för magiska CD-skivor om de kan klämma in ett FUP som uppges vara längre än dagens uppmärksammade 7-skivors, på en enda skiva.
Du som verkar ha koll på detta.
Vet du om man personligen måste hämta FUn hos V-ås polisen eller om det går att beställa och få det hemskickat.
2008-07-18, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vanligtvis. I FUP Eklund har man släppt hela slasken på skiva med övrigt material. 554 sidor blandat trams med tips från spågummor och medium till telefonsamtalet som en trafikpolis av misstag gjorde till den misstänkte innan han greps.

Jag vet inte vad Västmanlandspolisen har för magiska CD-skivor om de kan klämma in ett FUP som uppges vara längre än dagens uppmärksammade 7-skivors, på en enda skiva.
En kvalificerad gissning är att man använder DVD-skivor i västmanland. Där ryms mellan 4 och 10 gånger så mycket info.
2008-07-18, 23:40
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En kvalificerad gissning är att man använder DVD-skivor i västmanland. Där ryms mellan 4 och 10 gånger så mycket info.

Dalapolisen fick in mindre än 2000 sidor FUP samt filmade förhör på totalt 3 CD och 4 DVD, alla inte tvärfulla iofs. Jag gissar att Västmanland menar CD när de säger och skriver CD, eller kan de vara så vimsiga? Kanske kör de också en mix av skivor. Sedan beror formatet på FU-ledarens beslut om vad som ska offentliggöras. Foton, filmer eller mest enbart papper? Onödigt att bränna skivor med sekretessbelagt material som bara ett fåtal får ta del av.
Mycket NJ-material t ex är nog förpassat till slasken.

Tulpanpernilla. Du beställer hos polisen i Västmanland så postar de materialet till dig.
2008-07-19, 00:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Medium

Ska vi sia om polisen haft hjälp av medium i detta fall.
Läste i tidningarna att polisen i Engla fallet tagit hjälp av spåtanter.
Låter skrämmande att förnuftet får vika för spåkärringars förnimmelser och ska polisen ta till dessa tjänster före eget tänkande att lösa fall eller är det en sista utväg.
2008-07-19, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag kan instämma i att det är fruktansvärt om en skyldig går fri, men det är ändå det priset vi får vara beredda att betala för privilegiet att leva i ett rättsamhälle. Det mest fruktansvärda jag kan tänka mig är att en oskyldig blir fälld. Det tycker jag är hundrafallt värre. Nu pekar jag inte ut någon men det blir ofta en tendens att när rättsäkerheten som mest behövs finns det krafter som vill tumma på den. Nu tycker jag ändå att i tråden är det en hyfsad stil och att tidningarna varit värre. Speciellt när allmänheten har kommenterat vissa artiklar.

Ja, naturligtvis eloge, det har du alldeles rätt i. Att en oskyldig ska bli felaktigt dömd vore det värsta scenariot då även den riktiga gärningsmannen skulle gå fri. Det glömde jag skriva i mitt inlägg.
2008-07-19, 08:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är sensationellt att släppa slasken utan begäran. Tror att man vill visa sina misstag i samband med åtalet, då fokus ligger på Engla och misstagen bara blir en notis. Smart!

Visst! Det är positivt för Arbogafallet att Eklundåtalet kom en knapp vecka tidigare. Då får FG press på sig. Slasksläppet borde vara vägledande. Vi får se hur Västmanland agerar. Vill man ha fokus på barnamorden, det viktiga, gömmer man inte undan EAO-miss med mera i en arkiverad slask utan kör med öppna kort redan vid åtal. Bättre att föregå.
2008-07-19, 18:52
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Spåtanterna har också fått hjälpa polisen med Pernilla-fallet:
http://www.expressen.se/1.25136

I min kaffesump ser jag att FG fått klara samarbetssvårigheter när hon förbjudit sina medarbetare att leta efter mordvapnet med slagruta...

"En sista utväg" är det väl knappast; snarare ett övertygande bevis på vilken intellektuell nivå vissa ansvariga utredare befinner sig. Det vore bättre om polisen - i mån av tid och resurser - utredde spåkärringarnas verksamhet. - Sedan skulle lite undersökande journalistik inte skada.

Jag har en väl fungerande slagruta men valde att leta efter kojan manuellt, det fungerade utmärkt (with a little help from a friend..)
2008-07-19, 19:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har en väl fungerande slagruta men valde att leta efter kojan manuellt, det fungerade utmärkt (with a little help from a friend..)
Och den bredbakade kvinnan hade förstås lämnat både sin kikare och en del kläder kvar i kojan?
2008-07-19, 19:57
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Och den bredbakade kvinnan hade förstås lämnat både sin kikare och en del kläder kvar i kojan?

MEN! letsdoit!
Inte tror du väl att jag skulle berätta nåt så HEMLIGT?
Tänk om pressen fick reda på det...
Senast redigerad av miapetter 2008-07-19 kl. 20:06.
2008-07-19, 22:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
I min kaffesump ser jag att FG fått klara samarbetssvårigheter när hon förbjudit sina medarbetare att leta efter mordvapnet med slagruta...
Det kanske inte hade skadat att ta in en Saida då rätt hammare skulle plockas ur slaskhinken på Skavsta.
Av 10 hammare så luktade polisen till sig 3 nitlotter och lät resterande 7 gå till sopcontainen.
Hade det funnits en spåkärring med så kanske hon hade haft förnimmelser att alla 10 bör tas in och analyserats.
2008-07-19, 23:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det kanske inte hade skadat att ta in en Saida då rätt hammare skulle plockas ur slaskhinken på Skavsta.
Av 10 hammare så luktade polisen till sig 3 nitlotter och lät resterande 7 gå till sopcontainen.
Hade det funnits en spåkärring med så kanske hon hade haft förnimmelser att alla 10 bör tas in och analyserats.
Ja, alla tio borde ha beslagtagits - om inte annat så för att genom DNA-analys utröna vilken hammare MT ev. varit i kontakt med. Att endast tre togs om hand berodde ju på att övriga sju pga offrens skador inte skulle kunna komma i fråga som mordvapen - om man nu ska tro på vad pressen rapporterat i saken. - Sedan kunde det ju vara av intresse att få veta om man lyckades få fram något relevant DNA när man gick in under hammarskaftet på Skavsta-hammaren? Det vore också intressant att få höra den plausibla förklaringen till varför MT försökt medföra en hammare som garanterat skulle beslagtas? - Ja, det är inte utan att man börjar undra om inte en seans vore att föredra framför alla konstifika pressuppgifter. - Mordvapnet skulle kanske komma flygande?
2008-07-19, 23:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ja, alla tio borde ha beslagtagits - om inte annat så för att genom DNA-analys utröna vilken hammare MT ev. varit i kontakt med. Att endast tre togs om hand berodde ju på att övriga sju pga offrens skador inte skulle kunna komma i fråga som mordvapen - om man nu ska tro på vad pressen rapporterat i saken. - Sedan kunde det ju vara av intresse att få veta om man lyckades få fram något relevant DNA när man gick in under hammarskaftet på Skavsta-hammaren? Det vore också intressant att få höra den plausibla förklaringen till varför MT försökt medföra en hammare som garanterat skulle beslagtas? - Ja, det är inte utan att man börjar undra om inte en seans vore att föredra framför alla konstifika pressuppgifter. - Mordvapnet skulle kanske komma flygande?
Som det ser ut nu så finns ingen teknisk bevis på tyskan.
Det här med hammare är nog en av polisens stora miss då inte alla togs in och analyserades. Om hon nu hade en hammare med sig till flygplatsen så hade man kunnat analyserat den som bar spår av henne och sedan jämfört med offrens skador.
En riktig blunder av polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in