2008-04-19, 13:52
  #4285
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ur polisens pressmeddelande 2008-04-02:
Tydligen har man ingen film från morddagen den 17 mars.

Ur pressmeddelande 2008-04-22:
En mer systematisk kartläggning av närområdet vad gäller vittnesiakttagelser har alltså tagit sin början en månad efter morden. - Är det inte lite väl sent påtänkt?

Det har gjorts MYCKET tidigare!
2008-04-19, 13:53
  #4286
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Någon här inne (kommer inte ihåg alla nick) berättade igår att polisen knackade dörr väldigt tidigt.

Jag kan också påminna mig om att närboende här och även media har rapporterat om tidig dörrknackning. Att polisen börjar med det en månad efter morden är absurt att tro, hur lite förtroende man än har...
2008-04-19, 13:56
  #4287
Medlem
Amyystars avatar
Här är länk till pressmeddelandet som det pratas om. Och det är publicerat 11/4 och syftar på arbetet under vecka 15.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12233266

Inledningen på första meningen i det: Polisens utredare har under veckan fortsatt arbetet med att ....
2008-04-19, 14:00
  #4288
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Jag kan också påminna mig om att närboende här och även media har rapporterat om tidig dörrknackning. Att polisen börjar med det en månad efter morden är absurt att tro, hur lite förtroende man än har...

Dörrknackning skedde redan första gången på tisdags kväll men var viss dörrknackning och samtal med grannar under måndags kvällen också
2008-04-19, 14:00
  #4289
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amyystar
Här är länk till pressmeddelandet som det pratas om. Och det är publicerat 11/4 och syftar på arbetet under vecka 15.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12233266

Inledningen på första meningen i det: Polisens utredare har under veckan fortsatt arbetet med att ....

Tack, skall dubbelkolla letsdoits källhänvisningar i fortsättningen.
2008-04-19, 14:02
  #4290
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
Dörrknackning skedde redan första gången på tisdags kväll men var viss dörrknackning och samtal med grannar under måndags kvällen också
Där var du ju! Det var dig jag menade som berättade om dörrknackning.
2008-04-19, 14:07
  #4291
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Där var du ju! Det var dig jag menade som berättade om dörrknackning.

Ja och polisen knackade dörr redan sent på måndagen i dom närmsta husen men mig och andra tog dom direkt när vi stog där och det var mer än en gång som dom prata med oss under måndagen.
Men den riktiga dörrknackningen i området var på tisdags kväll.
Vet även att viss förhör skedde under den tiden också
2008-04-19, 14:08
  #4292
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Jag tycker det verkar som om polis och åklagare är säkra på ganska mycket men vi vet inte vad det är.
Nej, det kanske är säkrast så...

Att döma av polisens pressmeddelande 2008-04-02 så är det desto fler Arbogabor som är säkra på att ha sett CS - ja, i vart fall en kvinna av något slag...
Citat:
Med tanke på att kvinnan kan ha varit i Arboga vid flera tillfällen före morden, vill Polisen ha kontakt med alla som kan ha sett henne. Hittills har cirka 140 förhör hållits och ett 100-tal tips kommit in och Polisen i Västmanland och riksmordkommissionen fortsätter nu bearbeta det omfattande material som samlats in och höra fler vittnen.

Polisen är också angelägen att komma i kontakt med den anonyme, äldre man som ringde Polisen i Köping under tisdagen. Han uppgav att en kvinnlig bekant till honom sett en kvinna på morddagen den 17 mars i centrala Arboga, som skulle kunna vara 31-åringen. Polisen behöver där ställa några kompletterande frågor. Mannen kan gärna ringa anonymt.
Ja, i det här fallet är det nog bara anonymitet som gäller...
2008-04-19, 14:10
  #4293
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
Ja och polisen knackade dörr redan sent på måndagen i dom närmsta husen men mig och andra tog dom direkt när vi stog där och det var mer än en gång som dom prata med oss under måndagen.
Men den riktiga dörrknackningen i området var på tisdags kväll.
Vet även att viss förhör skedde under den tiden också
Ja, det skulle ju varit korkat om polisen väntade med sådant i flera dagar.
2008-04-19, 14:14
  #4294
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det har gjorts MYCKET tidigare!
Ja, men det beror lite på vad man menar med "systematisk".
2008-04-19, 14:22
  #4295
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det beror lite på vad man menar med "systematisk".

Naturligtvis! Systematik betydet "vetenskapen om indelning o klassificering" (sv. ak. ordlista) och de kör nog det de fått fram i förhör med grannar om o om o om igen för att se om det finns något de kan ha missat. Tycker verkligen det ser ut som de fortfarande håller alla dörrar öppna!
2008-04-19, 14:23
  #4296
Medlem
Frixys avatar
Jag backar några steg till Es utpekande. Att pressen vrider saker till det yttersta är ju inget nytt. Fast de ofta försöker hålla sig på gränsen så att de kan undkomma med "det var ju bara en tolkningsfråga".

Ingen här, inte ens Emmas närmaste, vet ju hur förhören gått till. Men kanske vet någon vad som skulle kunna vara rimligt? Skulle det kunna vara så att polisen visat bilder eller nämnt namn för att se vilka E kommer ihåg? Troligtvis en massa folk då, mormor, grannar, vänner eller kassörskan i ICA-butiken. Blan dessa fanns SC. E sa "Det är/var hon, tyskan med barnet". Och känner sedan att detta är en av dem som hon inte direkt kan avfärda som absolut otänkbara varvid hon säger "kolla henne".

Då har hon ju pekat ut tyskan för polisen och sagt "Det är hon". Aftonbladet fläskar på och skriver "mamman ska ha sagt 'det var hon som gjorde det'".

I vilket fall så är min personliga bedömning att om E verkligen säger att det var CS som gjorde det så är CS skyldig. Även om advokaten kan krångla sig runt indicier och bevisning och få henne frikänd. Även om man enligt sverige är oskyldig till man är dömd så vore hon skyldig i mina ögon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in