Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Bil starta i närheten? Nu är jag inte riktigt med. GM antas väl ha lämnat platsen till fot (finns ju vittnen som sett någon där i närheten) och T lär väl ha stängt av bilen och inte startat den. Dessutom har det ju framkommit här (av wildone69 tror jag det var) att T fick någon form av försening som gör att det är otroligt att han var hemma 19:15.
Men även om han körde som en biltjuv så har det h även framkommit att polisen har koll på när han kom hem inom ett par sekunders marginal (jag skulle gissa på att det är med hjälp av hans mobil) så då spelar det ingen roll när han lämnade mötet, inte heller vilka eventuella förseningar han drabbades av eller hur fort han körde.
Så återigen, vad har tidsspannet 19:15-19:23 (8min) för relevans? Kan ju lika gärna säga 19:07-19:23 (16min) t ex.
Man kan anta vad man vill men ännu så länge verkar det inte vara riktigt utrett på vilket sätt gm/gk lämnade brottsplatsen. Inte heller är CS:s skuld spikad. - Om exempelvis en granne är skyldig till dådet så tog det väl bara några sekunder för denne att smita in i sitt hus igen? Det här med vittnen som sett skumma kvinnor komma gående eller kastandes något i ån, osv, måste man nog ta med en stor nypa salt.
Om T har kunnat pejlats in så bra torde utsikterna att ringa in CS:s mobil vara goda.
Helt oavsett försening så verkar T ha utfört div. livräddande åtgärder innan han larmade kl.19.23.
Om gm/gk trodde sig veta att T:s möte slutade kl. 19.00 så borde gm/gk vara mån om att inte stöta ihop med T - och detta skulle i så fall peka på mordtiden 18.54-19.10. - Däremot, om gm/gk visste om leveransen av musikinstrumenten behövde gm/gk inte göra sig någon större brådska.
Tar man fasta på CS och stalkingen så kan det ha varit hennes avsikt att T skulle bli den förste att upptäcka morden, och hon kan också ha velat att han skulle bli misstänkt.
Det verkar finnas en koppling mellan tiden för dådens utförande och T:s hemkomst eftersom tidsfönstret är så litet och gm/gk bör ha räknat med en viss tidsmarginal.