2008-04-21, 11:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
/.../ ...dådet då polisen enligt uppgift har koll på när T kom hem med bara några få så sekunders marginal.
Det var ju en intressant uppgift. - Exakt vilken tid +-5 sek kom han hem? - Notera att detta kan krympa tidsfönstret för gm/gk eftersom T inte stötte ihop med mördaren.
2008-04-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var ju en intressant uppgift. - Exakt vilken tid +-5 sek kom han hem? - Notera att detta kan krympa tidsfönstret för gm/gk eftersom T inte stötte ihop med mördaren.
Krympa tidsfönstret? Snarare tvärtom eftersom T kom hem närmare 19:23 än 19:15 så hur minskar det tidsfönstret för GM om T kom hem senare?
2008-04-21, 11:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bil starta i närheten? Nu är jag inte riktigt med. GM antas väl ha lämnat platsen till fot (finns ju vittnen som sett någon där i närheten) och T lär väl ha stängt av bilen och inte startat den. Dessutom har det ju framkommit här (av wildone69 tror jag det var) att T fick någon form av försening som gör att det är otroligt att han var hemma 19:15.

Men även om han körde som en biltjuv så har det h även framkommit att polisen har koll på när han kom hem inom ett par sekunders marginal (jag skulle gissa på att det är med hjälp av hans mobil) så då spelar det ingen roll när han lämnade mötet, inte heller vilka eventuella förseningar han drabbades av eller hur fort han körde.

Så återigen, vad har tidsspannet 19:15-19:23 (8min) för relevans? Kan ju lika gärna säga 19:07-19:23 (16min) t ex.
Man kan anta vad man vill men ännu så länge verkar det inte vara riktigt utrett på vilket sätt gm/gk lämnade brottsplatsen. Inte heller är CS:s skuld spikad. - Om exempelvis en granne är skyldig till dådet så tog det väl bara några sekunder för denne att smita in i sitt hus igen? Det här med vittnen som sett skumma kvinnor komma gående eller kastandes något i ån, osv, måste man nog ta med en stor nypa salt.

Om T har kunnat pejlats in så bra torde utsikterna att ringa in CS:s mobil vara goda.

Helt oavsett försening så verkar T ha utfört div. livräddande åtgärder innan han larmade kl.19.23.

Om gm/gk trodde sig veta att T:s möte slutade kl. 19.00 så borde gm/gk vara mån om att inte stöta ihop med T - och detta skulle i så fall peka på mordtiden 18.54-19.10. - Däremot, om gm/gk visste om leveransen av musikinstrumenten behövde gm/gk inte göra sig någon större brådska.

Tar man fasta på CS och stalkingen så kan det ha varit hennes avsikt att T skulle bli den förste att upptäcka morden, och hon kan också ha velat att han skulle bli misstänkt.

Det verkar finnas en koppling mellan tiden för dådens utförande och T:s hemkomst eftersom tidsfönstret är så litet och gm/gk bör ha räknat med en viss tidsmarginal.
2008-04-21, 11:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
Tyskan överklagar och säger inte ett pip !

Jag tror att tyskan visst är inblandad men att det är en till gm som hon försöker skydda så gott hon kan. Denna tystnad från hennes sida gör mig mycket fundersam .
Hon talade med den tyska polisen i ett par timmar - utan advokat - i inledningsskedet.
2008-04-21, 11:32
Medlem
Citat:
Man kan anta vad man vill men ännu så länge verkar det inte vara riktigt utrett på vilket sätt gm/gk lämnade brottsplatsen. Inte heller är CS:s skuld spikad. - Om exempelvis en granne är skyldig till dådet så tog det väl bara några sekunder för denne att smita in i sitt hus igen? Det här med vittnen som sett skumma kvinnor komma gående eller kastandes något i ån, osv, måste man nog ta med en stor nypa salt.
Jo men grejen är den att vittnen beskrivit någon som stämmer in på CS signalement och det dessutom innan CS var på "tapeten" i media och då minskar "saltnypan" avsevärt.

Citat:
Om T har kunnat pejlats in så bra torde utsikterna att ringa in CS:s mobil vara goda.
Tror jag att det är och även att det är gjort, i alla fall noggrannare än att hon bara var i Arboga

Citat:
Tar man fasta på CS och stalkingen så kan det ha varit hennes avsikt att T skulle bli den förste att upptäcka morden, och hon kan t o m ha velat att han skulle bli misstänkt.
Ja jag misstänker också att det var tänkt att just T skulle hitta dem.

Citat:
Det verkar finnas en koppling mellan tiden för dådens utförande och T:s hemkomst eftersom tidsfönstret är så litet och gm/gk bör ha räknat med en viss tidsmarginal.
Jo, men det jag menade var att tidfönstret inte minskade för att T kom hem närmare 19:23 än 19:15. Och tiden 8min är saknar alltså helt relevans.
2008-04-21, 11:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Krympa tidsfönstret? Snarare tvärtom eftersom T kom hem närmare 19:23 än 19:15 så hur minskar det tidsfönstret för GM om T kom hem senare?
Anlände han 19.19 så förändras inte tidsfönstret, men 19.18 skulle krympa det. – Den exakta tiden vet ingen, eller hur menar du att man har kunnat fastställa den?
2008-04-21, 11:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jo men grejen är den att vittnen beskrivit någon som stämmer in på CS signalement och det dessutom innan CS var på "tapeten" i media och då minskar "saltnypan" avsevärt.
En annan grej är att det finns flera som kan överensstämma med hennes signalement. Polisen har ju här också signalerat att hon kan ha tagits för en man. Detta skulle också kunna tolkas som att det de facto varit en man dessa vittnen sett.
2008-04-21, 11:54
Medlem
Citat:
Anlände han 19.19 så förändras inte tidsfönstret, men 19.18 skulle krympa det. – Den exakta tiden vet ingen, eller hur menar du att man har kunnat fastställa den?
19:18 ökar väl visst tidsfönstret jämfört med 19:15. Ökar ju med 3min. Eller hur räknar du?

Som jag skrev, troligtvis med hjälp av mobilen.
2008-04-21, 12:11
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
En annan grej är att det finns flera som kan överensstämma med hennes signalement. Polisen har ju här också signalerat att hon kan ha tagits för en man. Detta skulle också kunna tolkas som att det de facto varit en man dessa vittnen sett.
Eller att vittnen inte lagt märke till att det varit en kvinna och kunnat tro att det varit en man därför vill dom kanske att man ska ta i beräkning att även om det sett ut som en man så har det kunnat varit av intresse om nån sett nån överhuvudtaget om kvinnan inte sett kvinnlig ut och att det är svårt att identifiera när denna gick med mörka kläder och huva
2008-04-21, 12:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Franska lagar kan i bland vara rätt spännande.
Jag har för mig att det var in på 90-talet som det ansågs som en förmildrande omständighet att man var full om man orsakade en trafikolycka.

Ja nu är vi lite OT men jag minns dessutom diskussionen framför allt i media kring ett franskt snatterimål, som det dessutom har gjorts en spelfilm om. Det handlade om en verkligt fattig ensamstående mor som av nöd tvingats snatta för att få mat till barnen (enligt både egen utsago och av utredningen att döma). Försvaret hävdade alltså nödvärn eller den franska motsvarigheten. Det var mycket uppmärksammat för några, eller kanske uppemot 5-6, år sedan. Efter överklagandet dömdes dock kvinnan, vill jag minnas.

Ang. CS. Jag gissar att Hovrätten avslår överklagandet i eftermiddag.
2008-04-21, 12:52
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Ang. CS. Jag gissar att Hovrätten avslår överklagandet i eftermiddag.

Är även mitt tips. Det verkar också som att man är mån om att överklagandet inte skall sinka utlämnadet. Förutsatt att det inte går igenom, förstås.
2008-04-21, 13:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
Tyskan överklagar och säger inte ett pip !

Jag tror att tyskan visst är inblandad men att det är en till gm som hon försöker skydda så gott hon kan. Denna tystnad från hennes sida gör mig mycket fundersam .

En del tror att det är T.

Jag börjar allt mer luta åt att det är någon helt annan. Dessutom vittnar mycket mot att det skulle vara CS. Polisen har misslyckats i varje skeende att koppla CS till brottsplatsen. T är förvisso den enda som bevisligen varit på brottsplatsen utöver offren innan blåljus kom. Men tiden säger emot detta om alla tidsangivelser stämmer.

Sedan kan man fråga sig vem som egentligen var målet för GM och vilket motivet var?

Jag fick i går reda på en mycket intressant detalj varför mina tre huvudmisstänkta - T, NJ och CS - hitills inte är tänkbara som GM. Skall bli kul att få se vad farbror blå skall fabricera ihop för att knäcka CS i förhören. Man har ju redan bestämt sig från polisens sida varför CS skall vara GM. Det gör att utredningen på förhand är styrd i önskad riktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in