2008-07-15, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu är det sovrummet på övervåningen man kan se på 400 m avstånd. Antagligen inte så mycket rörelse där när inte persiennerna är nerdragna.

Man kan kanske se gatan utanför huset om man står på rätt plats? Tror inte bara man ser sovrummet därifrån utan även en hel del aktiviteter på gatan. Med kikare givetvist, men nu är det så att kojan utpekats som förvaringsutrymme. Inte själva platsen för tittandet.
2008-07-15, 00:17
Medlem
Revoltades avatar
Resväg

Citat:
Ursprungligen postat av catami
Södertörns tingsrätt är inte ovan vid svåra fall. Huddinge som du säger. Helt ok domstolsplats, enligt mig.

Är det långt till Tingsrätten från pendeln , flemingsberg antar jag? Och det vet ni säkert hur pendeln funkar i Sthlm! Nä jag hoppas på Västerås.

Titta förresten vad kommunen tyckte om det hela:
http://infobanken.nacka.se/politik/Kommunstyrelsens_arbetsutskott/2003/20030204/Yttrande_tingsrattsorganisation.doc
Senast redigerad av Revoltade 2008-07-15 kl. 00:19.
2008-07-15, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kikare? Bara man har tillgång till bildvinklar där folk passerar i huset är själva identifikationen piece of cake med en stor 10x eller 12x binokulärkikare. Och har man ett "spotting scope" som fågelskådare har, kan man nog fasen se vad folk är på för humör också.
Tänkte själv nämna fågelskådare, men kan alldeles för lite om det.
Har en gång provat PSG 90 ( polisens prickskyttegevär ) utomhus.
Måltavlan fyllde i stort sett hela hårkorset från 500 meter, så det är inga problem för det avståndet. Frustrationen var dock rätt jobbig, när man siktade rätt och skottet hamnade sju meter åt sidan på grund av vindavdrift och rörelse i skottögonblicket.
Har man fri sikt och en ljuskälla i samma rum som objektet är det inga problem att se på detta avstånd.
2008-07-15, 00:23
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Man kan kanske se gatan utanför huset om man står på rätt plats? Tror inte bara man ser sovrummet därifrån utan även en hel del aktiviteter på gatan. Med kikare givetvist, men nu är det så att kojan utpekats som förvaringsutrymme. Inte själva platsen för tittandet.

Ja, då har du också sett bilden i tidningen där kojan, utsiktsplatsen och huset bildar en triangel. Hade man kunnat se gatan därifrån hade säkert Aftonbladet påpekat det. De vill ju ha en så bra historia som möjligt.
2008-07-15, 00:23
Medlem
Efter det som kommit upp i tråden så här långt. Så måste jag säga att det värsta scenario som skulle kunna hända i rätten är.

om CS skulle säga

Ja jag har stalkat T, jag har gjort det. men jag ville inte berätta de eftersom att det skulle göra mig ännu mer misstänkt. samtidigt som hon gråter och låtsas bryta ihop, eller bryter ihop på riktigt. Väldigt svårt för FB-detektiver att avgöra om hon är ärlig eller ljuger då. Tror även att många luttrade personer skulle ha svårt att se sanningen i det läget.

Om det inte finns teknisk bevisning
2008-07-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, insatt i en indiciekedja kan kojan bli komprometterande. - Försvaret kommer förstås också att sätta in kojan i ett "plausibelt" sammanhang - och möjligen också att sätta in MT där för den händelse att bevis kunnat säkras. - Lätt påvisbara lögner om hur ofta MT besökt Arboga m m har jag svårt att tro man skulle syssla med; det vore alltför vanskligt.

Intressant slutsats. Man kan ju ändå undra över i vilket "plausibelt" sammanhang de ska förklara den omständigheten.
Jag har ändå svårt att tro hur försvaret ska komma undan detta som är ett av de starkaste indiciebevis (om detta är sant) i en kedja av andra obehagliga omständigheter för CS. Vi har inte hört allt ännu så försvaret kommer säkert få fler komprometterande anledningar över att sova dåligt över senare.
2008-07-15, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ja, då har du också sett bilden i tidningen där kojan, utsiktsplatsen och huset bildar en triangel. Hade man kunnat se gatan därifrån hade säkert Aftonbladet påpekat det. De vill ju ha en så bra historia som möjligt.

Ett direkt citat från AB:

"Enligt en annan källa ska tyskan ha varit i kojan för att kartlägga Arbogamamman och sambons liv - och på så sätt kunnat räkna ut när sambon var ute och mamman ensam hemma med barnen"

Det var väl ett påpekande om något?
2008-07-15, 00:43
Medlem
eloges avatar
Citat:

"Enligt en annan källa ska tyskan ha varit i kojan för att kartlägga Arbogamamman och sambons liv - och på så sätt kunnat räkna ut när sambon var ute och mamman ensam hemma med barnen"

Ja det är ett påpekande som jag försökt diskutera i en handfull inlägg ni. Hur den uppgiftslämnaren får till detta. Än har jag inte sett någon genomtänkt förklaring så vi får väl ta det som en trosats. Amen.
2008-07-15, 00:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Intressant slutsats. Man kan ju ändå undra över i vilket "plausibelt" sammanhang de ska förklara den omständigheten.
Jag har ändå svårt att tro hur försvaret ska komma undan detta som är ett av de starkaste indiciebevis (om detta är sant) i en kedja av andra obehagliga omständigheter för CS. Vi har inte hört allt ännu så försvaret kommer säkert få fler komprometterande anledningar över att sova dåligt över senare.
Stalking är en sak - dubbelmord en annan. - Stalkingen kan förvisso sättas in i en indiciekedja - men det räcker inte för en fällande dom. - Inte ens om MT i förhör har ljugit om sina besök i Arboga, eller om annat som hör stalkingen till, räcker det. Vittnen som framträder och säger sig ha observerat MT på tågstationen eller någon annan plats kan då också komma att bli mer eller mindre värdelösa.

De säkrade skospåren och E:s vittnesmål, däremot, kan komma att få stor betydelse för målets utgång.
2008-07-15, 00:51
Medlem
Revoltades avatar
Såc

Ja, jag hoppas iallafall att SÅC kommer att göra bra ifrån sig. Har läst många reaktioner på honom och visst, han gillar uppmärksamhet, men till skillnad från Åsgård så har han faktiskt publicerat sig vetenskapligt. dessutom som jag tidigare nämnt - han är en riktig showman även om jag aldrig sett honom i rätten så kommer han att vara både se och hörvärd.
2008-07-15, 00:53
Medlem
Citat:

Citat:
Ja det är ett påpekande som jag försökt diskutera i en handfull inlägg ni. Hur den uppgiftslämnaren får till detta. Än har jag inte sett någon genomtänkt förklaring så vi får väl ta det som en trosats. Amen.

Jag kan inte se någon logik i detta. Det finns enklare metoder att ta reda på informationen tyskan behövde än att bygga en koja i skogen. Har tyskan verkligen byggt en koja i skogen är även det ytterligare en pusselbit i indiciekedjan som blir väldigt svårt för föprsvarsadvokaterna att bortförklara.
2008-07-15, 01:01
Bannlyst
Citat:

Du begärde ett påpekande ifrån AB´s sida, inte hurvida uppgiftslämnaren är trovärdig eller ej. Dessutom har jag innan sagt att det är troligt att man från utsiktsplatsen ser mer än enbart sovrummet där mamman och sambon sov. Det kan även källan bekräftar, att man kan se om någon är ensam hemma utan att enbart ha koll på sovrummet! Amen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in