2008-04-19, 11:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
För att det ska hålla juridiskt måste E ha videofilmats 24/7.
Nu pratar du goja. Om den nivån på absolut säkerhet mot otillbörlig påverkan av vittnesuppgifter skulle krävas, så skulle vi knappt tillmäta ett enda vittnesmål i domstol någon betydelse. Det är ytterst sällan polisen hinner förhöra vittnen innan någon teoretisk risk för vittnespåverkan har uppstått.
2008-04-19, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Vad jag menar är att man hela tiden sagt att Es vittnesmål kan bli avgörande. Så är ju inte fallet om det inte är giltigt juridiskt.

Jag anser givetvis inte att hon skulle isoleras från omvärlden...

Vad är det som säger att familjen fått ta del av detaljer från förundersökningen?

Det är fel att säga att det inte är giltigt juridiskt. Det är som sagt fri prövningsrätt, så i princip kan man aldrig säga att något inte är giltigt juridiskt.
Om resonemanget är att ett vittne som sett gm efter dådet så skulle man ju aldrig kunna ha vittnesförhör i hovrätten...
Vid grova brott får ju målsäganden nästan alltid möta den misstänkte vid häktningsförhandling. Detta ofta efter ett ytterst kort förhör.
Jag tror att vittnesmålets värde kan minska om det visar sig att E inte helt återställd psykiskt och fysiskt. Det är ett betydligt större problem än påverkan utifrån.
2008-04-19, 11:23
Bannlyst
ja

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Du tror alltså att det är så det gått till = Att det är sant att E sagt som det står?
Jag tror och hoppas det.
2008-04-19, 11:24
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Värdet av ett utpekande beror mycket på hur förhören har skötts. Rimligen bör polisen ha vidtagit olika försiktighetsåtgärder just för att kunna använda E:s vittnesmål, eftersom man ganska länge har vetat att det skulle kunna blir kritiskt - till exempel vad gäller tillgång till media. Jag utgår vidare från att man konfererat med hennes behandlande läkare om vilka typer av minnesbilder som man kan förvänta sig i vilket skede. Det är ju heller inte så att förhörsledare accepterar ett isolerat lösryckt utpekande utan att det ingår i någon typ av rimlig story. Om uppgifterna är sanna, så har E börjat minnas bitar av händelseförloppet fram till morden, om hon då ger en bild som stämmer med vad polisen vet i övrigt, så är utpekandevärdet starkt.

För övrigt borde just du, med dina intressen, veta att det går att fälla folk i svensk domstol för allvarliga brott baserat i princip uteslutande på utpekanden som är direkt urgamla, och där försvaret skulle kunna hävda att alla möjliga typer av påverkan av minnesbilderna rent teoretiskt skulle ha kunnat ske i mellantiden.

Visst vet jag det. Dock uppfattar jag situationen här annorlunda. Jag vet naturligtvis inte mer än allmänheten via media och morfar har fått veta om E:s skador och tillstånd, så det kan inte vara fråga om någonting annat än spekulationer. Om E har erhållit svåra skador efter våld mot huvudet, vilket väl ändå kan anses vara bekräftat, beaktas det i sammanhanget. Enbart ett utpekande från E tror jag inte har så stor tyngd. Tillsammans med annan bevisning eller indicier som stärker ev. vittnesmål är det en länk.
2008-04-19, 11:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror att vittnesmålets värde kan minska om det visar sig att E inte helt återställd psykiskt och fysiskt. Det är ett betydligt större problem än påverkan utifrån.
Fysiskt gör väsentligt mindre. Vad gäller det psykiska, så visst är det ett problem om hon inte kan klara ett konventionellt förhör i rätten. Men det är inte ett värre problem än det man har då barn är nyckelvittnen till brott.
2008-04-19, 11:27
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är fel att säga att det inte är giltigt juridiskt. Det är som sagt fri prövningsrätt, så i princip kan man aldrig säga att något inte är giltigt juridiskt.
Om resonemanget är att ett vittne som sett gm efter dådet så skulle man ju aldrig kunna ha vittnesförhör i hovrätten...
Vid grova brott får ju målsäganden nästan alltid möta den misstänkte vid häktningsförhandling. Detta ofta efter ett ytterst kort förhör.

Tack. Jag tolkade det som Tuesday skrev att Es vittnesmål är värt nada eftersom hon kunnat påverkas utifrån. Det skulle ju vara väldigt olyckligt om så var fallet.
2008-04-19, 11:32
Bannlyst
att aftonbladet säger att mamman sagt att det var tyskan betyder nada. lika troligt som att vem som helst här på FB säger så och hänvisar till sin "källa"...bara att lägga fram sina teorier/påhitt och gömma sej bakom källhänvisningen...kan lika gärna bara vara vanligt bullshit....tror på det när en seriös tidning tar upp det och utan nån jävla hänvisning till aftonbladet.
2008-04-19, 11:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Nu pratar du goja. Om den nivån på absolut säkerhet mot otillbörlig påverkan av vittnesuppgifter skulle krävas, så skulle vi knappt tillmäta ett enda vittnesmål i domstol någon betydelse. Det är ytterst sällan polisen hinner förhöra vittnen innan någon teoretisk risk för vittnespåverkan har uppstått.

Ok, jag omformulerar. För att man ska vara säker på att ingen påverkan på E har gjorts...

Någon nämnde Quick nyss. Ett bra exempel.
2008-04-19, 11:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om E har erhållit svåra skador efter våld mot huvudet, vilket väl ändå kan anses vara bekräftat, beaktas det i sammanhanget.
Det ska man naturligtvis göra. Samtidigt ska vi ha klart för oss att rätten som sådan inte har den minsta kompetens att avgöra i viken utsträckning detta påverkar vittnesmålets trovärdighet. Jag utgår från att E:s behandlande läkare, eventuellt kompletterade med någon av landets ledande auktoriteter på traumaneurologi, kallas som vittnen vid en ev. rättegång för att rätten ska ha en chans att göra sig en bedömning av detta som vilar på något mer substantiellt än den egna tummen och pekfingret hos dess ledamöter.
2008-04-19, 11:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ok, jag omformulerar. För att man ska vara säker på att ingen påverkan på E har gjorts...
Some difference...

Citat:
Någon nämnde Quick nyss. Ett bra exempel.
Ja. I fallet Quick går det att hävda både rimliga incitament, samt ge skäl för att han rent konstitutionellt saknar varje trovärdighet - dvs i grunden är mytoman. Den som vill bygga upp en motsvarande argumentation när det gäller E är välkommen att försöka göra så, men nog finns det väl en viss uppförsbacke därvidlag?
2008-04-19, 11:44
Bannlyst
Vittnespsykolog

Citat:
Det ska man naturligtvis göra. Samtidigt ska vi ha klart för oss att rätten som sådan inte har den minsta kompetens att avgöra i viken utsträckning detta påverkar vittnesmålets trovärdighet. Jag utgår från att E:s behandlande läkare, eventuellt kompletterade med någon av landets ledande auktoriteter på traumaneurologi, kallas som vittnen vid en ev. rättegång för att rätten ska ha en chans att göra sig en bedömning av detta som vilar på något mer substantiellt än den egna tummen och pekfingret hos dess ledamöter.

Vi som minns -80-talets rättegångar med Palmemordet som avskräckande exempel ser framför oss hur flera vittnespsykologer vittnar mot varandra och rätten, som består av lekmän, ska fastställa vem som är trovärdigast.
DET är jag rädd för. Inte minst eftersom psykolog inte är en skyddad titel, utan vem som vill kan kalla sig det.
2008-04-19, 11:53
Medlem
Marmoths avatar
Men OM nu E är hyfsat klar och ledande frågor har undvikits? Menar ni ändå att hennes vittnesmål ska tas med en nypa salt med T:s och CS tidigare relation som grund, eller vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in