Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Riktigt så enkelt är det inte. Jag skrev stumma för enkelhetens skull. Det finns andra grupper som inte är stumma från födseln och som därmed inte kan förmedla sig på annat vis, och då tänker jag t ex på svårt chockade brottsoffer som förlorat talförmågan i samband med brott. Sedan finns det olika former av handikapp där personen ej är kapabel att förmedla sig på något vis men vi hamnar väldigt OT nu. CS har dock full rätt att varken prata, skriva eller skaka på huvudet.
Ja det är fritt fram att ljuga för den åtalade. Hur många gånger har vi inte läst H*n dömdes mot sitt nekande o dyl.
(Kanske denna diskussion borde delas till en ny tråd?)
Jag trodde det var ganska självklart att ingen skulle mena att någon som inte KAN prata skulle straffas, vart lite förvånad av att set ett sånt dumt exempel, som jag faktiskt tycker att detta är.
Tortyr som förhörsmetod är fruktansvärt, att ett land som USA tillåter det är skrämmande. Som RäjserSnigeln skriver så kan det få vem som helst att till slut erkänna vad som helst, och detta är ju absolut inte meningen.
OnT: Så hoppas jag att Tyskan ska börja prata när hon blir konfronterad med de bevis polisen har. Förhoppningsviss så inser hon då att loppet är förlorat och att hon lika gärna kan erkänna och berätta varför. Är det hon, vilket jag hela tiden trott väldigt starkt på att det är, så hoppas man ju att hon iallafall kan visa den ynka lilla respekten inför de människor hon gjort detta mot!
Inte för att det ger dem Max och Saga tillbaks, men att få veta varför och att hon får ett straff kan iallafall vara en liten hjälp till ett steg i rätt riktning.
Artiklen i Bbl/At idag känns iaf väldigt postitiv!