2008-07-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Med den slutsatsen har vi ändå krymt de möjliga alternativen i en tänkt gärningsbeskrivning en hel del. Varje hypotes som förutsätter att MT är GM bör förutsätta att MT är förhärdad, förslagen och konsekvent. Egenskaper som för tankarna till ett runstenshårt psyke.

Eller, så har hon inte alla runstenar på plats... vi får väl veta mer snart.
2008-07-06, 00:21
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Med den slutsatsen har vi ändå krymt de möjliga alternativen i en tänkt gärningsbeskrivning en hel del. Varje hypotes som förutsätter att MT är GM bör förutsätta att MT är förhärdad, förslagen och konsekvent. Egenskaper som för tankarna till ett runstenshårt psyke.

Eller också räcker det långt med att MT har svalt ordspråket att "allt är tillåtet i krig och kärlek", med hull och hår.
Senast redigerad av DeBaly 2008-07-06 kl. 00:27.
2008-07-06, 00:32
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu finns det inga DNA spår från tyskan i huset och något vapen har än inte hittats då endast ett få antal hammare plockades ut från hinken på flygplatsen som tänkbara mordvapen. Sen har väl inte hyresvärdinnan anmält någon hammare stulet, så ingen stöldanmälan på den heller.
Sen kan tyskan befunnits sig i närheten av brottsplatsen. Hemskt vore om hon satt i sambons bil på väg till lokal och blev hastigt tillsagd att springa till tågstation då han upptäckte blodbadet i huset.
Detta är en märklig historia där man kan spåna på åt alla håll.

Blir tvungen att rätta dig på den punkten:

http://www.magazin24.se/arboga/2008/03/26/nu-saknas-mordvapnet

http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1109809/polisen-har-stal-hon-sitt-mordvapen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2179179.ab
2008-07-06, 00:44
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Blir tvungen att rätta dig på den punkten:

http://www.magazin24.se/arboga/2008/03/26/nu-saknas-mordvapnet

http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1109809/polisen-har-stal-hon-sitt-mordvapen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2179179.ab

Mordvapnet saknas
Men nu saknas mordvapnet - en hammare som inte finns kvar i lägenheten i Skarpnäck, enligt Aftonbladet.
Tekniker har finkammat hela lägenheten där kvinnan varit inneboende.

Varför fick inte hyresvärdinnan vara med och peka ut sin stulna hammare när polisen rotade i hinkarna i Skavsta. Det låg ju 10 stycken i hinken varav 3 hammare som saknade spår plockades ut av polisen.
2008-07-06, 00:49
Medlem
Citat:
Nu finns det inga DNA spår från tyskan i huset och något vapen har än inte hittats då endast ett få antal hammare plockades ut från hinken på flygplatsen som tänkbara mordvapen. Sen har väl inte hyresvärdinnan anmält någon hammare stulet, så ingen stöldanmälan på den heller.
Sen kan tyskan befunnits sig i närheten av brottsplatsen. Hemskt vore om hon satt i sambons bil på väg till lokal och blev hastigt tillsagd att springa till tågstation då han upptäckte blodbadet i huset.
Detta är en märklig historia där man kan spåna på åt alla håll.
Nej, men som jag skrev till SS. Vad gör det troligare att en random inbrottstjuv undviker att lämna DNA (som påträffas) ifrån sig när just uteblivna (påträffade) DNA-spår enligt SS helt utesluter CS som GM. Och enligt SS verkar det vara det enda skälet till att CS inte kan vara GM och rent logiskt så kan inte någon random vara GM heller. (Fast nu är ju inte SS någon större vän av logik uppenbarligen)

Stöldanmält hammare? Jag skrev om vad som framkommit och det är att det ar funnits uppgifter i media om att det saknades en hammare i CS bostad.

Satt CS i T:s bil när han var i Köping alltså menar du? Är CS kraftig schizo? (så kraftigt att hon är två fysiska personer som kan befinna sig 2 mil ifrån varandra). För CS har ju medgett att hon varit i Arboga för att titta på runstenar (som inte finns inne i Arboga) . Och på Smedjan (där T var) i Köping finns inga runstenar.
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-07-06 kl. 00:51.
2008-07-06, 01:06
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Mordvapnet saknas
Men nu saknas mordvapnet - en hammare som inte finns kvar i lägenheten i Skarpnäck, enligt Aftonbladet.
Tekniker har finkammat hela lägenheten där kvinnan varit inneboende.

Varför fick inte hyresvärdinnan vara med och peka ut sin stulna hammare när polisen rotade i hinkarna i Skavsta. Det låg ju 10 stycken i hinken varav 3 hammare som saknade spår plockades ut av polisen.

Att det saknas DNA på hammaren betyder inte nödvändigvis att det är fel hammare, den kan vara rengjord från blod och DNA.

En hammare kan också lämna andra spår är DNA, t ex skador/märken/avtryck som är så karaktäristiska att de är jämförbara med fingeravtryck.

Och det hela blir genast mycket mer intressant om hyresvärdinnan kan intyga att en hammare har försvunnit ur lägenheten och säkerhetspersonalen på Skavsta flygplats kan intyga att det var just MT och ingen annan som blev fråntagen en hammare den 18:e mars.

Vi får väl se hur det utvecklas på hammarfronten, men för att besvara din fråga, så kan det ju vara så att hyresvärdinnan har tittat på de hammare som polisen har i sitt förvar och inte kunnat identifiera vilken som är hennes.

Men visst, hittar man inget mer än så vad mordvapen beträffar, då blir det inget starkt bevis, snarare ännu ett indicium av många.
Senast redigerad av DeBaly 2008-07-06 kl. 01:09.
2008-07-06, 01:09
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Eller, så har hon inte alla runstenar på plats... vi får väl veta mer snart.

Det skulle kunna vara en bra förklaring till varför hon var i Arboga och letade runstenar, men mindre bra förklaring till hur hon klarar häktning och förhör utan att erkänna, om hon är skyldig.
2008-07-06, 01:39
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Nej, men som jag skrev till SS. Vad gör det troligare att en random inbrottstjuv undviker att lämna DNA (som påträffas) ifrån sig när just uteblivna (påträffade) DNA-spår enligt SS helt utesluter CS som GM. Och enligt SS verkar det vara det enda skälet till att CS inte kan vara GM och rent logiskt så kan inte någon random vara GM heller. (Fast nu är ju inte SS någon större vän av logik uppenbarligen)

Det lär med alla sannolikhet hittats en mängd med DNA i huset, som polisen inte lyckats matcha mot någon människa - så brukar det vara när mord sker i hem. Men samtidigt kan de inte säga att något av det DNA som hittats kommer från just mördaren. Inte heller har de hittat DNA från CS.
2008-07-06, 01:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Att det saknas DNA på hammaren betyder inte nödvändigvis att det är fel hammare, den kan vara rengjord från blod och DNA.

En hammare kan också lämna andra spår är DNA, t ex skador/märken/avtryck som är så karaktäristiska att de är jämförbara med fingeravtryck.

Och det hela blir genast mycket mer intressant om hyresvärdinnan kan intyga att en hammare har försvunnit ur lägenheten och säkerhetspersonalen på Skavsta flygplats kan intyga att det var just MT och ingen annan som blev fråntagen en hammare den 18:e mars.

Vi får väl se hur det utvecklas på hammarfronten, men för att besvara din fråga, så kan det ju vara så att hyresvärdinnan har tittat på de hammare som polisen har i sitt förvar och inte kunnat identifiera vilken som är hennes.

Men visst, hittar man inget mer än så vad mordvapen beträffar, då blir det inget starkt bevis, snarare ännu ett indicium av många.

Ja, vi kommer nog inte längre med hammarhistorien innan vi får ny info, men jag vill påminna om att den gode Hamilkar ville ha sex timmar i ett laboratorium för att garanterat bli av med all DNA på en hammare utan att det märktes att den var rengjord för att dölja något.
2008-07-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det lär med alla sannolikhet hittats en mängd med DNA i huset, som polisen inte lyckats matcha mot någon människa - så brukar det vara när mord sker i hem. Men samtidigt kan de inte säga att något av det DNA som hittats kommer från just mördaren. Inte heller har de hittat DNA från CS.

Ytterligare ett inlägg som inte svarar på min fråga. Varför är CS (enligt SS) utesluten som GM eftersom inget DNA från henne har påträffats när samtidigt en random inbrottstjuv skulle kunna vara en möjlig GM trots att DNA saknas?

Kortfattat: Vad skiljer mellan random inbrottstjuvar och tyskor när det gäller lämnandet av DNA-spår?
2008-07-06, 10:55
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Ytterligare ett inlägg som inte svarar på min fråga. Varför är CS (enligt SS) utesluten som GM eftersom inget DNA från henne har påträffats när samtidigt en random inbrottstjuv skulle kunna vara en möjlig GM trots att DNA saknas?

Kortfattat: Vad skiljer mellan random inbrottstjuvar och tyskor när det gäller lämnandet av DNA-spår?
Det finns DNA på brottsplatsen, men inte som har matchats mot CS (vad vi vet). Det finns okänd DNA som inte har matchats mot någon alls. Denna, okända, DNA skulle kunna tillhöra en random, okänd, gm.

Så tror jag att dom menar, men jag är ff övertygad om CS skuld. Jag försöker mig bara på en förklaring, trots att frågan inte ställdes till mig.
Senast redigerad av BoISaren 2008-07-06 kl. 10:58.
2008-07-06, 12:10
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det finns DNA på brottsplatsen, men inte som har matchats mot CS (vad vi vet). Det finns okänd DNA som inte har matchats mot någon alls. Denna, okända, DNA skulle kunna tillhöra en random, okänd, gm.

Så tror jag att dom menar, men jag är ff övertygad om CS skuld. Jag försöker mig bara på en förklaring, trots att frågan inte ställdes till mig.

Ja, vi får nästan hoppas att det är så, för om polisen skulle bli tvungna att börja om från ruta ett i utredningen så finns det åtminstone ett spår att hugga tag i.

Man kan jämföra med hur polisen jobbar med dubbelmordet i Linköping.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in