Ponera att gm har lyckats utföra dådet utan att lämna några som helst spår efter sig i villan. Jag vet att det är i stort sett omöjligt, men tänk dig att det har skett. Hur ska en gm kunna fällas då? Friar du hellre än går på E's vittnesmål?
Edit: Du har ju trots allt lite mer än E's vittnesmål. CS mobil har varit i Arboga t.ex. Tillsammans anser jag att det står utom allt rimligt tvivel att CS är skyldig.
Detta förutsätter att det är sant att E har pekat ut henne.
Möjligen att indiciekedjan med vittnesmålet från E kan räcka i tingsrätten, men frågan är om det skulle vara tillräckligt om det gör det till hovrätten.
Är man osäker om en persons skyldighet skall man hellre fria än fälla.
Jag är också förvånad över att man inte hitade någon främmande persons DNA på brottsplatsen.
Den 23-åriga mamman, som skadades svårt när hon och hennes två barn attackerades i Arboga för en månad sedan, har hittills haft svårt att minnas.
Men i förhör med polisen ska hon nu ha pratat om den mordmisstänkte tyskan, uppger Aftonbladet.
- Jag kan inte kommentera det, säger Lars Hamrin, polisinspektör vid ledningscentralen i Västmanland till Expressen.se.
Citat:
Ett nytt vittne har också trätt fram, skriver Aftonbladet. Vittnet ska ha sett en person på familjens garageuppfarten på mordkvällen med signalement som stämmer bra överens med bilder från övervakningskamera på Arboga station.
/.../ Eventuell stalking, luddiga vittnesuppgifter och att hennes mobil varit på orten är en bra bit från en fällande dom. Detta även tillsammans med E:s uppgifter.
Man behöver inte vara vittnespsykolog för att inse att E:s uppgifter efter en längre tid i koma kommer att kräva rätt kraftig stödbevisning.
Sedan är det en annan sak att jag är säker på att den bevisningen redan finns.
Betr. "kraftig stödbevisning" så menar jag att CS:s närvaro i Arboga morddagen, vittnen som sett en lång, smal person gå ut från huset den kritiska tiden, CS:s avsaknad av alibi för tiden när mordet inträffade (och i förlängningen hennes redogörelse för vad hon gjorde mordkvällen och efterföljande dag innan avfärden från Skavsta) samt hennes fixering vid T och hennes agerande i t ex adoptionshistorien med uppenbart syfte att hämnas och straffa T, skulle räcka och bli över för att i den fria bevisprövningens namn kunna finna henne skyldig. Härtill kommer hennes psykiska labilitet och förmodade psykofarmakaberoende (i kombination med ett ansenligt öldrickande; på var och varannan bild ses hon med en starkölsburk i näven). Att döma av hennes videosmak synes hon också gilla en särskild typ av videofilmer med en mix av sex, knark och sadism...
Betr. "kraftig stödbevisning" så menar jag att CS:s närvaro i Arboga morddagen, vittnen som sett en lång, smal person gå ut från huset den kritiska tiden, CS:s avsaknad av alibi för tiden när mordet inträffade (och i förlängningen hennes redogörelse för vad hon gjorde mordkvällen och efterföljande dag innan avfärden från Skavsta) samt hennes fixering vid T och hennes agerande i t ex adoptionshistorien med uppenbart syfte att hämnas och straffa T, skulle räcka och bli över för att i den fria bevisprövningens namn kunna finna henne skyldig. Härtill kommer hennes psykiska labilitet och förmodade psykofarmakaberoende (i kombination med ett ansenligt öldrickande; på var och varannan bild ses hon med en starkölsburk i näven). Att döma av hennes videosmak synes hon också gilla en särskild typ av videofilmer med en mix av sex, knark och sadism...
Vart framkommer det någonstans att hon har en sådan filmsmak?
Domstolar vill gärna ha in den misstänkta på brottsplatsen för en fällande dom. Med de bevis som presenterats är man nästan uppe på att det är stält bortom allt rimligt tvivel att CS är skyldig, men för att jag ska vara lugn så föredrar jag något bevis att hon varit i huset.
Till skillnad från SS fattar jag dock att bara en liten del av alla prov analyserats. Jag är övertygad om att CS DNA kommer att hittas i huset. Då är hon rökt.
Vart framkommer det någonstans att hon har en sådan filmsmak?
Det fanns på hennes fb tror jag en filmsnutt som var hennes favorit, en musikvideo om jag inte minns fel. Det skrevs en del då om den men jag, som avtrubbad tonårmamma höjde inte särskilt på ögonbrynen åt den...Tror det är denna som menas?
- Jag kan inte kommentera det, säger Lars Hamrin, polisinspektör vid ledningscentralen i Västmanland till Expressen.se.
Skulle vara bra om polisen kunde gå ut med en officiell uppgift. Nu när det ändå verkar ha läckt skall vi tippa på att polisen håller presskonferens i dag?
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Än så länge har man inte gått ut med att man ev. ska ha hittat främmande DNA. Analyserna är inte färdiga heller.
När de första resultaten kom så meddelades det att inga främmande DNA har hittats. Jag är förvånad att inga fler resultat har framkommit som kan visa upp främmande DNA från brottsplatsen? Om nu E har sagt att det var CS så bör man hitta DNA från CS på brottsplatsen för att kunna knyta henne till dådet.
Jag är också förvånad över att man inte hitade någon främmande persons DNA på brottsplatsen.
Man har säkert hittat massor av fragment, dvs bara splittrade DNA-strängar. - Det är åtskilliga personer som har kunnat avsätta DNA i husets hall, såväl före som efter illdådet. Att man i den röra som uppstått efter att ambulansmännen burit iväg kropparna skulle kunna urskilja just CS:s DNA torde vara ett mycket vanskligt företag. Lägg därtill att en planerande gm/gk torde ha plastat in sig efter alla konstens regler just för att inte avsätta något DNA. Det riktade våldet tyder på målmedvetenhet - och det hela var säkert över på max två-tre minuter.
Domstolar vill gärna ha in den misstänkta på brottsplatsen för en fällande dom. Med de bevis som presenterats är man nästan uppe på att det är stält bortom allt rimligt tvivel att CS är skyldig, men för att jag ska vara lugn så föredrar jag något bevis att hon varit i huset.
Till skillnad från SS fattar jag dock att bara en liten del av alla prov analyserats. Jag är övertygad om att CS DNA kommer att hittas i huset. Då är hon rökt.
Jag vet att allt inte har analyserats. Jag är bara förvånad att inget har framkommit ännu som inte kan knyta GM till brottsplatsen. I dagsläget CS. Hittar man DNA frn CS på brottsplatsen kan inte ens Johnnie Cochran fria henne från brottet.
Det var den där tyska kvinnan... Det är hon som har gjort det”
Saga och Maximilians mamma har börjat minnas – nu har hon berättat för polisen
VÄSTERÅS. Den 23-åriga mamman har pekat ut den mordmisstänkta tyskan i förhör med polisen.
– Det var tyskan som gjorde det, har hon sagt.
I går hölls på nytt häktningsförhandlingar mot den 31-åriga tyska kvinna som misstänks för morden på Saga och Maximilian Jangestig i Arboga och för mordförsök på deras mamma.
Sedan åklagaren presenterat nya bevis beslutade tingsrätten att hon ska vara fortsatt häktad på sannolika skäl, den högre misstankegraden.
Enligt uppgifter till Aftonbladet har den 23-åriga mamman, som skadades svårt när hon och barnen attackerades med en hammare för en månad sedan, pekat ut tyskan i samtal med polisen.
– Ni måste kolla på den där tyskan, har hon sagt enligt en källa.
Mamman har fått mycket begränsad information om vad som hänt henne och barnen för att hennes minne inte ska styras. Familjen säger att hon fortfarande har svårt att förstå, men de får inte prata med henne om mordkvällen.
Mår mycket bättre
– Hon har blivit mycket bättre den senaste veckan, hon är med på ett helt annat sätt, säger Max och Sagas morfar Roland Jangestig.
Han vet inte vad polisens samtal med dottern har gett.
– Hennes standardsvar är ”jag vet inte” och ”jag kommer inte ihåg”.
Men för polisen pekar hon indirekt ut den misstänkta tyskan som tidigare hade ett förhållande med hennes nya sambo.
– Det var den där tyska kvinnan som fått barn. Det är hon som har gjort det, har hon sagt till polisen.
Skakade familjen
Sambon har tidigare skrivit på ett internetforum om hur tyskan tog kontakt med honom den 20 februari i år – en månad före den blodiga attacken. Tyskan berättade då att hon hade fött hans barn i september. Efter födseln skulle tyskan ha adopterat bort barnet.
Uppgifterna skakade familjen.
– Chocken har fortfarande inte lagt sig, skrev sambon på sajten.
Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen också ett nytt vittne som säger sig ha sett en person med mörk huvjacka på familjens garageuppfart samma kväll som Max, 3, och Saga, 1, mördades i hemmet.
Signalementet stämmer väl överens med övervakningsbilderna på den misstänkta tyskan som polisen säkrat från Arboga station.
”Det räcker inte”
Redan förra gången 31-åringen häktades på sannolika skäl för tre veckor sedan, var polisen övertygad om att hon befunnit sig i Arboga under mordkvällen.
– Jag går inte in på vad vittnen har sagt. Det är ingen större skillnad mot senast, säger spaningsledare Lars Rogenfelt.
Vad har du för kommentar till att mamman har pekat ut tyskan?
– Jag kan bara säga att hon mår bättre och bättre. Men jag går inte in på vad hon sagt eller inte sagt.
Tyskans advokat Per-Ingvar Ekblad tycker fortfarande att bevisen inte räcker och har överklagat häktningen till Svea hovrätt.
– Det finns omständigheter som starkt talar för att min klient är oskyldig. Och hon hävdar det bestämt, säger han.
I nästa vecka ska domstolen i Tyskland ta ställning till om den misstänkta 31-åringen ska utlämnas. Redan i slutet av veckan kan hon föras till Sverige.
Richard Aschberg
Kristina Edblom
Faktorer som talar mot att hon är skyldig
Ingen dna-träff
Polisen har fortfarande inte fått någon träff av de dna-analyser som gjorts. Inte heller analyserna av den misstänkta mordhammaren har än så länge gett någon träff.
Nekar
Tyskan nekar bestämt till morden och överlämnade sig själv så fort hon fick höra talas om misstankarna.
Testet
Tyskan gick själv med på att låta sig dna-testas av polisen.
Som vanligt
Personer i kvinnans närhet säger att den misstänkta tyskan betedde sig precis som vanligt dagarna efter morden.
Bevisen som kan fälla tyskan
Mamman
Den 23-åriga mamman är den enda överlevande som var med när barnen mördades. Enligt uppgifter till Aftonbladet har hon pekat ut den misstänkta tyskan. ”Det var den där tyska kvinnan som fått barn som gjorde det”, har hon sagt.
Hammaren
Den misstänkta tyskan tvingades lämna ifrån sig en hammare på Skavsta flygplats dagen efter morden. Mönstret på hammaren stämmer överens med skadorna på offren.
Mobilen
Den tyska kvinnans mobiltelefon har varit uppkopplad mot en mast i närheten av Arboga.
Övervakningsbilder
Polisen är övertygad om att kvinnan har fångats på film från övervakningskameror vid Arboga station. En person med liknande signalement ska ha setts på familjens garageuppfart.
Gången
Vittnen har sett en person med vaggande gång utanför familjens villa.
Vill du ge en gåva till Max och Sagas minnesfond?
Pappans brev till sina barn ”Ni kommer alltid finnas hos mig, jag älskar er”
Läs mer om tragedin i Arboga Vi har samlat alla våra artiklar på vår specialsajt
Det fanns på hennes fb tror jag en filmsnutt som var hennes favorit, en musikvideo om jag inte minns fel. Det skrevs en del då om den men jag, som avtrubbad tonårmamma höjde inte särskilt på ögonbrynen åt den...Tror det är denna som menas?
Prodigy har jag för mig var på tapeten ett tag men att döma någon efter vilka musikvideos man säger sig gilla är väl aningen långsökt. Just i fallet med Prodigy kan det kanske även tyckas säga mer om skivbolaget än om fansen.
Det var den där tyska kvinnan... Det är hon som har gjort det”
Saga och Maximilians mamma har börjat minnas – nu har hon berättat för polisen
VÄSTERÅS. Den 23-åriga mamman har pekat ut den mordmisstänkta tyskan i förhör med polisen.
– Det var tyskan som gjorde det, har hon sagt.
I går hölls på nytt häktningsförhandlingar mot den 31-åriga tyska kvinna som misstänks för morden på Saga och Maximilian Jangestig i Arboga och för mordförsök på deras mamma.
Sedan åklagaren presenterat nya bevis beslutade tingsrätten att hon ska vara fortsatt häktad på sannolika skäl, den högre misstankegraden.
Enligt uppgifter till Aftonbladet har den 23-åriga mamman, som skadades svårt när hon och barnen attackerades med en hammare för en månad sedan, pekat ut tyskan i samtal med polisen.
– Ni måste kolla på den där tyskan, har hon sagt enligt en källa.
Mamman har fått mycket begränsad information om vad som hänt henne och barnen för att hennes minne inte ska styras. Familjen säger att hon fortfarande har svårt att förstå, men de får inte prata med henne om mordkvällen.
Mår mycket bättre
– Hon har blivit mycket bättre den senaste veckan, hon är med på ett helt annat sätt, säger Max och Sagas morfar Roland Jangestig.
Han vet inte vad polisens samtal med dottern har gett.
– Hennes standardsvar är ”jag vet inte” och ”jag kommer inte ihåg”.
Men för polisen pekar hon indirekt ut den misstänkta tyskan som tidigare hade ett förhållande med hennes nya sambo.
– Det var den där tyska kvinnan som fått barn. Det är hon som har gjort det, har hon sagt till polisen.
Skakade familjen
Sambon har tidigare skrivit på ett internetforum om hur tyskan tog kontakt med honom den 20 februari i år – en månad före den blodiga attacken. Tyskan berättade då att hon hade fött hans barn i september. Efter födseln skulle tyskan ha adopterat bort barnet.
Uppgifterna skakade familjen.
– Chocken har fortfarande inte lagt sig, skrev sambon på sajten.
Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen också ett nytt vittne som säger sig ha sett en person med mörk huvjacka på familjens garageuppfart samma kväll som Max, 3, och Saga, 1, mördades i hemmet.
Signalementet stämmer väl överens med övervakningsbilderna på den misstänkta tyskan som polisen säkrat från Arboga station.
”Det räcker inte”
Redan förra gången 31-åringen häktades på sannolika skäl för tre veckor sedan, var polisen övertygad om att hon befunnit sig i Arboga under mordkvällen.
– Jag går inte in på vad vittnen har sagt. Det är ingen större skillnad mot senast, säger spaningsledare Lars Rogenfelt.
Vad har du för kommentar till att mamman har pekat ut tyskan?
– Jag kan bara säga att hon mår bättre och bättre. Men jag går inte in på vad hon sagt eller inte sagt.
Tyskans advokat Per-Ingvar Ekblad tycker fortfarande att bevisen inte räcker och har överklagat häktningen till Svea hovrätt.
– Det finns omständigheter som starkt talar för att min klient är oskyldig. Och hon hävdar det bestämt, säger han.
I nästa vecka ska domstolen i Tyskland ta ställning till om den misstänkta 31-åringen ska utlämnas. Redan i slutet av veckan kan hon föras till Sverige.
Richard Aschberg
Kristina Edblom
Faktorer som talar mot att hon är skyldig
Ingen dna-träff
Polisen har fortfarande inte fått någon träff av de dna-analyser som gjorts. Inte heller analyserna av den misstänkta mordhammaren har än så länge gett någon träff.
Nekar
Tyskan nekar bestämt till morden och överlämnade sig själv så fort hon fick höra talas om misstankarna.
Testet
Tyskan gick själv med på att låta sig dna-testas av polisen.
Som vanligt
Personer i kvinnans närhet säger att den misstänkta tyskan betedde sig precis som vanligt dagarna efter morden.
Bevisen som kan fälla tyskan
Mamman
Den 23-åriga mamman är den enda överlevande som var med när barnen mördades. Enligt uppgifter till Aftonbladet har hon pekat ut den misstänkta tyskan. ”Det var den där tyska kvinnan som fått barn som gjorde det”, har hon sagt.
Hammaren
Den misstänkta tyskan tvingades lämna ifrån sig en hammare på Skavsta flygplats dagen efter morden. Mönstret på hammaren stämmer överens med skadorna på offren.
Mobilen
Den tyska kvinnans mobiltelefon har varit uppkopplad mot en mast i närheten av Arboga.
Övervakningsbilder
Polisen är övertygad om att kvinnan har fångats på film från övervakningskameror vid Arboga station. En person med liknande signalement ska ha setts på familjens garageuppfart.
Gången
Vittnen har sett en person med vaggande gång utanför familjens villa.
Vill du ge en gåva till Max och Sagas minnesfond?
Pappans brev till sina barn ”Ni kommer alltid finnas hos mig, jag älskar er”
Läs mer om tragedin i Arboga Vi har samlat alla våra artiklar på vår specialsajt
Ps. Kolla, jag lyckades göra en spoiler!!!
Gratis till att ha klarat av spoliern.
Men enligt artikeln så är det inte så solklart som jag trodde vittnesmålet var enligt den första notisen. Jag undrar varför det skall vara så svårt att kunna få en DNA-träff som kan peka mot CS om det nu är hon.