Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har konstaterat tidigare att du hävdar revir ganska hårt här i tråden. Du gick ju ut och totalsågade howl154:s redogörelse för hur borderlinepatienter fungerade från en rättspsykaitrisk synvinkel också. Eftersom jag tyckte att det lät som om howl154 också visste vad h*n snackade om, tog jag tillfället i akt att prata med en kollega som jobbar med psykiatri, som sa att ni i princip hade rätt båda två - dvs å ena sidan är borderlinepersonlighet, precis som du skrev, ingen stark riskfaktor för brottslighet. Å andra sidan fungerar de relativt fåtaliga borderlinepatienter som verkligen begår våldsbrott på det vis som howl154 beskrev.
Eftersom det är mitt yrkesområde, psykiatrin, så är det ju det jag skrivit inlägg om. De jag mest jobbat med är ju borderlinepatienter så därför är det dom inläggen jag svarat på.
Nu minns inte jag vad howl154 skrev- om det var det inlägget som var hämtat direkt ur en bok, eller om det var personen som var tillsammans med en blivande psykiater.(ej psykolog:-))
Citat:
Men detta betyder att även om du har god erfarenhet av "normala" borderlinepatienter, så har du väsentligt måttligare erfarenhet av borderlinepatienter just inom rättspsykiatrins domäner.
"Normala" borderlinepatienter?
Har inte jobbat inom rättpsykiatrin, men förstår inte vad du syftar på.
Är en borderline "mer" sjuk inom rättspsykiatrin än inom "den vanliga" psykiatrin?? Som sagt förstår inte vad du menar.
Citat:
Men har du något att invända mot substansen i det jag skrev - nämligen att det, på psykologiskt-psykiatriska grunder är närmast uteslutet att CS, för det fall hon är gärningsman, har begått det här dådet i samförstånd med någon medbrottsling?
Jag tycker hela denna "historia" är väldigt märklig på alla sätt.
Jag ändrar mig stup i kvarten om vem jag "tror" är gärningsman. Mest lutar det åt CS,
ensam, men samtidigt tycker jag hon beter sig så märkligt så jag har nästan svårt att tro att det är hon.
Oavsett vem gm är så tror jag brottet har begåtts av en enda person. Det måste ju vara någon med insyn i Es och Ts liv på något vis och kanske stirrar man sig blind på CS?