2008-04-22, 13:38
  #4789
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Vilken fråga? Polisens fråga?

Ja polisens beskrivning av vad några sett i området.
Som en följd av ett svar på en fråga ställt till oss och därav ett påstående av polis
Efter att jag sagt att det är många ungdomar som ser ut så?
2008-04-22, 14:19
  #4790
Medlem
miapetters avatar
Tyskarnas beslut om utlämnandet kommer tidigast imorgon enligt VLt så då hoppas jag att den tysk-begåvade fallangen av denna tråd..(läs:Tuesday!)
håller koll i Tyska tidningar o meddelar oss andra världsfrånvända småstadsbor..?
2008-04-22, 14:54
  #4791
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Tyskarnas beslut om utlämnandet kommer tidigast imorgon enligt VLt så då hoppas jag att den tysk-begåvade fallangen av denna tråd..(läs:Tuesday!)
håller koll i Tyska tidningar o meddelar oss andra världsfrånvända småstadsbor..?
Annars funkar babelfish.altavista.com "bra" även om ordföljden kan bli ganska lustig.
2008-04-22, 15:00
  #4792
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Annars funkar babelfish.altavista.com "bra" även om ordföljden kan bli ganska lustig.

Jo, det har du rätt i, har provat den siten nu!
Men det kräver ju att man vet var man ska leta oxå...
(efter tidningarna alltså)
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-04-22 kl. 15:11.
2008-04-22, 16:03
  #4793
Medlem
grisöras avatar
Reda ut begrepp

För mig som inte bor i stan, jag har funderat över några ord som förekommer i tråden.

Lutten - vad är det för något ?
Smedjan - fabrik ?
2008-04-22, 16:36
  #4794
Medlem
Jag funderar lite i vilken ordning allt skett. Eftersom E sagt till någon i telefon kl 18 att hon skulle lägga barnen så borde dom ha sovit vid 18.54 då sista meddelandet skrevs på msn. Hon satt ju även vid datorn vid 18.21 på familjeliv vilket tyder på att barnen sov..?
Så vad hände? Ringde det på dörren så barnen vaknade? Klev nån rakt in och det blev bråk så barnen vaknade och sprang till sin mamma i hallen?
Vad tror ni?
2008-04-22, 16:51
  #4795
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har konstaterat tidigare att du hävdar revir ganska hårt här i tråden. Du gick ju ut och totalsågade howl154:s redogörelse för hur borderlinepatienter fungerade från en rättspsykaitrisk synvinkel också. Eftersom jag tyckte att det lät som om howl154 också visste vad h*n snackade om, tog jag tillfället i akt att prata med en kollega som jobbar med psykiatri, som sa att ni i princip hade rätt båda två - dvs å ena sidan är borderlinepersonlighet, precis som du skrev, ingen stark riskfaktor för brottslighet. Å andra sidan fungerar de relativt fåtaliga borderlinepatienter som verkligen begår våldsbrott på det vis som howl154 beskrev.


Eftersom det är mitt yrkesområde, psykiatrin, så är det ju det jag skrivit inlägg om. De jag mest jobbat med är ju borderlinepatienter så därför är det dom inläggen jag svarat på.

Nu minns inte jag vad howl154 skrev- om det var det inlägget som var hämtat direkt ur en bok, eller om det var personen som var tillsammans med en blivande psykiater.(ej psykolog:-))


Citat:
Men detta betyder att även om du har god erfarenhet av "normala" borderlinepatienter, så har du väsentligt måttligare erfarenhet av borderlinepatienter just inom rättspsykiatrins domäner.

"Normala" borderlinepatienter?
Har inte jobbat inom rättpsykiatrin, men förstår inte vad du syftar på.
Är en borderline "mer" sjuk inom rättspsykiatrin än inom "den vanliga" psykiatrin?? Som sagt förstår inte vad du menar.



Citat:
Men har du något att invända mot substansen i det jag skrev - nämligen att det, på psykologiskt-psykiatriska grunder är närmast uteslutet att CS, för det fall hon är gärningsman, har begått det här dådet i samförstånd med någon medbrottsling?

Jag tycker hela denna "historia" är väldigt märklig på alla sätt.

Jag ändrar mig stup i kvarten om vem jag "tror" är gärningsman. Mest lutar det åt CS, ensam, men samtidigt tycker jag hon beter sig så märkligt så jag har nästan svårt att tro att det är hon.

Oavsett vem gm är så tror jag brottet har begåtts av en enda person. Det måste ju vara någon med insyn i Es och Ts liv på något vis och kanske stirrar man sig blind på CS?
__________________
Senast redigerad av mirran_h 2008-04-22 kl. 16:54. Anledning: stavfel
2008-04-22, 17:19
  #4796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fröken sverige
Hur kan du kalla en 23-årig för tant...? Hon är ju inte vuxen än, finns få svenskar under 25 som är vuxna, räcker med att läsa på FB... Däremot tycker jag att E var ett undantag, hon tog sitt ansvar, och kommer förhoppningsvis kunna i framtiden.

Här nere där jag bor så blir man iaf vuxen vid 18-19 årsåldern. Det är kanske inte så längre upp i landet då. Vad vet jag?

Ja, hon tog säkert sitt ansvar med barnen och så. Fast klarade hon sig själv på det ekonomiska planet? Det var inte så att hon tog första bästa för att få försörjning? Om hon har haft flera så är det kanske en fnurra på tråden nånstans. Eller någon som lånat ut pengar till henne längre bakåt i tiden som krävde tillbaka det nu. Eller var det kanske sambon som hade en skuld efter sig. Nej, så länge någon av dem vägrar yppa något som dem säkert håller inne med så blir det ju aldrig löst. Jag tror inte på tyskan. Det verkar för lätt för att vara sant.
2008-04-22, 17:28
  #4797
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Naturligtvis kan inte förundersökningsledaren förbjuda E att se på TV, lika lite som de kan förbjuda henne att spela fia med knuff eller hoppa bungy jump.
Av medicinska skäl kan däremot läkarna fatta beslut om hennes vård och beroende på e:s fysiska och psykiska tillstånd kan de faktiskt förbjuda tv, tidningar, radio och datorer på rummet.
Om hon får reda på exakt vad som hänt på fel sätt kan det äventyra vården.

För övrigt undrar jag varför VHYT anser att tantalora inte skrivit ett enda vettigt inlägg.
Jag tycker att VHYT i sak har helt fel. Men om VHYT vill att vi ska recensera varandras inlägg kanske denne kan starta en särskild recensionstråd.
Det skulle jag mer än gärna göra om det tilläts fån moderatorhåll att starta fler trådar, som det är nu så får vi hålla oss till den här tråden.
2008-04-22, 17:30
  #4798
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bourgeoisie
Här nere där jag bor så blir man iaf vuxen vid 18-19 årsåldern. Det är kanske inte så längre upp i landet då. Vad vet jag?

Ja, hon tog säkert sitt ansvar med barnen och så. Fast klarade hon sig själv på det ekonomiska planet? Det var inte så att hon tog första bästa för att få försörjning? Om hon har haft flera så är det kanske en fnurra på tråden nånstans. Eller någon som lånat ut pengar till henne längre bakåt i tiden som krävde tillbaka det nu. Eller var det kanske sambon som hade en skuld efter sig. Nej, så länge någon av dem vägrar yppa något som dem säkert håller inne med så blir det ju aldrig löst. Jag tror inte på tyskan. Det verkar för lätt för att vara sant.


"som dem säkert håller inne med"? Är det ett uttryck nerifrån? För det förstår inte jag!
Att E är /varit självförsörjande har inte varit någon hemlighet o det är också ganska vanligt "längre uppåt landet" likaså att man haft någon partner innan man hittar den rätte. Verkar som en större kulturkrock uppstått mellan nedre- och mellan Sverige i det här fallet även om jag själv bott i Växjö och inte märkt av det...

Vuxen vid 18-19 är för oss inte samma sak som tant vid 23 men vad vet jag..?


För övrigt undrar jag om ni anser att om E varit ett socialfall som haft 100 killar då fått skylla sig själv för det som hänt?
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-04-22 kl. 17:41.
2008-04-22, 18:57
  #4799
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
För mig som inte bor i stan, jag har funderat över några ord som förekommer i tråden.

Lutten - vad är det för något ?
Smedjan - fabrik ?

Informationen finns i trådarna.
2008-04-22, 19:22
  #4800
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
"som dem säkert håller inne med"? Är det ett uttryck nerifrån? För det förstår inte jag!
Att E är /varit självförsörjande har inte varit någon hemlighet o det är också ganska vanligt "längre uppåt landet" likaså att man haft någon partner innan man hittar den rätte. Verkar som en större kulturkrock uppstått mellan nedre- och mellan Sverige i det här fallet även om jag själv bott i Växjö och inte märkt av det...

Vuxen vid 18-19 är för oss inte samma sak som tant vid 23 men vad vet jag..?


För övrigt undrar jag om ni anser att om E varit ett socialfall som haft 100 killar då fått skylla sig själv för det som hänt?
"som dem" Ja, va f-n är det för svenska? Som DE heter det, även här i södra Sverige. Tydligen lågutbildad.

Tror inte E var skyldig pengar någonstans alls. Behövde hon ett lån, så ställde säkert hennes föräldrar upp på det, i så fall.
Jag har fått uppfattningen att E är en skötsam tjej, som haft en jobbig period med en kille, men som ordnat sig till det bästa, för alla parter. Hon träffade T och allt var frid och fröjd, bortsett från att den lilla flickan hade någon tarmsjukdom, som gjorde att de fick tillbringa mycket tid på sjukhuset. E verkar vara en stark tjej, som klarat mycket. Och nu behöver hon sin styrka.
Och inte en massa spekulationer.
Håller med dig, Miapetter!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in