2008-04-17, 19:21
Medlem
eloges avatar
Skäl kontra orsak

Trevligt att se eftertankens kranka blekhet sprida sig i tråden. Flera inser att cs faktiskt kan vara oskyldig. Några inser att hon till och med kan vara ett offer i denna tragedi. Sen finns det väl många kvar som tycker hon får skylla sig själv när hon är så fräck att hon utnyttjar sig av sin demokratiska rättighet att tiga. En inställning som jag tycker är facistisk.

Skall bli mycket intressant att se hur det går i morgon. Känns som 50/50.

Blir det ingen fortsatt häktning tror jag att det kan komma en krystad förklaring som går ut på att orsakerna till häktning har minskat. Detta i ett försök att rädda så många ansikten som möjligt.

Personer häktas på en av två grader av misstanke men sedan skall det också till minst en orsak att hålla en person häktad.
Senast redigerad av eloge 2008-04-17 kl. 19:30.
2008-04-17, 19:24
Medlem
wiruzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Trevligt att se eftertankens kranka blekhet sprida sig i tråden. Flera inser att cs faktiskt kan vara oskyldig. Några inser att hon till och med kan vara ett offer i denna tragedi. Sen finns det väl många kvar som tycker hon får skylla sig själv när hon är så fräck att hon utnyttjar sig demokratiska rättighet att tiga. En inställning som jag tycker är facistisk.

Skall bli mycket intressant att se hur det går i morgon. Känns som 50/50.

Blir det ingen fortsatt häktning tror jag att det kan komma en krystad förklaring som går ut på att orsakerna till häktning har minskat. Detta i ett försök att rädda så många ansikten som möjligt.

Personer häktas på en av två grader av misstanke men sedan skall det också till minst en orsak att hålla en person häktad.

Det enda som hänt vad jag vet, är att hennes advokat kräver att hon ska släppas.

Citat från AB:

– Min bedömning är att misstanken mot kvinnan snarare stärkts sedan förra häktningsförhandligen. Däremot har inte Per-Ingvar Ekblad fått information om den nya bevisning som kommit fram, säger chefsåklagare Anders Jacobsson.

/m
Senast redigerad av wiruzz 2008-04-17 kl. 19:27.
2008-04-17, 19:28
Bannlyst
Från Lerions blogg: Vi tar dag för dag och försöker hoppas på en ljusare framtid men mardrömmen verkar tyvärr fortsätta...

Han verkar inte heller så hoppfull just nu.
2008-04-17, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag har letat men inte hittat tidpunkten när T kom hem från jobbet. Någon som vet?

Jag vet inte vart han kom ifrån, men vid halv fem tiden. Jag gissar att det var efter jobbet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2149005.ab
2008-04-17, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag vet inte vart han kom ifrån, men vid halv fem tiden. Jag gissar att det var efter jobbet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2149005.ab

Okej, tack!
Han lämnade familjen 16.30 men mötet började först 18.00. Vad gjorde han under den tiden? Har det framgått? Eller åkte han till mötet tidigare?
2008-04-17, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Många tycker detta är svårt. Det viktigaste idag är ju att fastställa om det är sannolika skäl. Jag tror chansen är 75 % för ny häktning.
Orsakerna du talar om är troligen Recidivfara, (fortsatt brottslighet = stor risk eftersom hon är dokumenterat psykiskt sjuk), kollusionsfara (risk att hon stör fortsatt utredning = extremt stor risk, det är på grund av detta hon är häktad med restriktioner), Flyktfara (Extremt stor på grund av att hon tidigare flytt. Dessutom räknas självmord som en flyktfara. CS har ju tidigare försökt ta sitt liv.
För alla brott med minimistraff på över 2 år är det dessutom obligatorisk häktning om inte särskilda skäl talar emot - givetvis förutsatt att beviskraven är uppfyllda. Jag tycker det verkar självklart att det blir omhäktning om bevisningen når upp till sannolika skäl. Har du belägg för motsatsen?
2008-04-17, 19:38
Bannlyst
Citat:
Okej, tack!
Han lämnade familjen 16.30 men mötet började först 18.00. Vad gjorde han under den tiden? Har det framgått? Eller åkte han till mötet tidigare?

Inte för att jag egentligen bryr mig, men varför öht spekulera i vad han gjorde då? vi vet med 100% säkerhet att ingenting hände förrän efter 18.50 och säkerligen hände det exakt typ 18.54 eftersom det var då hon "försvann" från konversationen på msn för att aldrig återkomma. Det låg en öppen fråga där som hon aldrig svarade på..vilket också ställer till problem för alla idioter som pekar på T, eftersom han har ett 100% alibi för den tiden, men det vägrar dem ta med i sina "sagor".
2008-04-17, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Inte för att jag egentligen bryr mig, men varför öht spekulera i vad han gjorde då? vi vet med 100% säkerhet att ingenting hände förrän efter 18.50 och säkerligen hände det exakt typ 18.54 eftersom det var då hon "försvann" från konversationen på msn för att aldrig återkomma. Det låg en öppen fråga där som hon aldrig svarade på..vilket också ställer till problem för alla idioter som pekar på T, eftersom han har ett 100% alibi för den tiden, men det vägrar dem ta med i sina "sagor".

Jag funderade på ifall han träffat någon. Kanske stämt träff med någon som sen blev riktigt arg? Jag försöker förstå vad som hänt. Om nu CS var i Arboga sen eftermiddagen så är det ganska intressant vad T gjorde timmen innan mötet.
2008-04-17, 19:45
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Okej, tack!
Ursäkta om jag är trög, men har det någon betydelse vad han gjorde innan??
2008-04-17, 19:46
Bannlyst
Hur ser bevisläget ut just nu och hur länge kan hon sitta häktad på dessa grunder?
Är DNA-spåren kopplade?
2008-04-17, 19:47
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Från Lerions blogg: Vi tar dag för dag och försöker hoppas på en ljusare framtid men mardrömmen verkar tyvärr fortsätta...

Han verkar inte heller så hoppfull just nu.
Och när skrevs det?
2008-04-17, 19:48
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ursäkta om jag är trög, men har det någon betydelse vad han gjorde innan??
Det är mycket mer intressant vad CS gjorde. Hon hade sagt till sin hyresvärdinna att hon skulle åka till sin hemstad i Tyskland på Måndagen - hon åkte Tisdagkväll.
Vad gjorde hon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in