Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
.
Nu minns inte jag vad howl154 skrev- om det var det inlägget som var hämtat direkt ur en bok, eller om det var personen som var tillsammans med en blivande psykiater.(ej psykolog:-))
Howl154 är användaren som skriver i lösryckta satser åtskilda med tre punkter.
Citat:
"Normala" borderlinepatienter?
Har inte jobbat inom rättpsykiatrin, men förstår inte vad du syftar på.
Är en borderline "mer" sjuk inom rättspsykiatrin än inom "den vanliga" psykiatrin?? Som sagt förstår inte vad du menar.
Du har ju två helt olika selektionsprocesser när det gäller patienter inom allmänpsykiatrin och inom rättspsykiatrin. Inom allmänpsykiatrin är ju det vanligaste att patienten själv kontaktar vården (eller, i andra hand hennes nära anhöriga) därför att hon upplever ett psykiskt problem eller ett psykiskt lidande. Rättspsykiatrin får däremot patienter slussade till sig baserat på vad de har utfört för gärningar, och ska sedan försöka reda ut på om det är något psykiskt fel på dem, och isåfall vad. Du kan inte förvänta dig att den senare patientkategorin ska vara representativ för den förra, för varje given diagnos.
Citat:
Jag ändrar mig stup i kvarten om vem jag "tror" är gärningsman. Mest lutar det åt CS, ensam, men samtidigt tycker jag hon beter sig så märkligt så jag har nästan svårt att tro att det är hon.
Jag förstår vad du menar, men just det argumentet är väl ganska svagt? Måste inte varje tänkbar gm bete sig i princip lika märkligt? Och likafullt har ju brottet bevisligen begåtts.
Citat:
Oavsett vem gm är så tror jag brottet har begåtts av en enda person.
Okej. Då har vi fortfarande konsensus om detta i tråden bland folk som har anledning att begripa nåt om det.