2008-04-22, 22:06
Medlem
grisöras avatar
Nåja, nog kan det kännas lite viktigt när konstapeln kommer och ställer frågor och man får hyscha lite med vad som sagts.

En god grundregel är att när polisen inte gjort några framsteg då tiger dom. När dom hitat något då berättar man det, OM man är säker på att rätt gm sitter. Men man kanske inte är så säker?
2008-04-22, 22:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
.
Nu minns inte jag vad howl154 skrev- om det var det inlägget som var hämtat direkt ur en bok, eller om det var personen som var tillsammans med en blivande psykiater.(ej psykolog:-))
Howl154 är användaren som skriver i lösryckta satser åtskilda med tre punkter.

Citat:
"Normala" borderlinepatienter?
Har inte jobbat inom rättpsykiatrin, men förstår inte vad du syftar på.
Är en borderline "mer" sjuk inom rättspsykiatrin än inom "den vanliga" psykiatrin?? Som sagt förstår inte vad du menar.
Du har ju två helt olika selektionsprocesser när det gäller patienter inom allmänpsykiatrin och inom rättspsykiatrin. Inom allmänpsykiatrin är ju det vanligaste att patienten själv kontaktar vården (eller, i andra hand hennes nära anhöriga) därför att hon upplever ett psykiskt problem eller ett psykiskt lidande. Rättspsykiatrin får däremot patienter slussade till sig baserat på vad de har utfört för gärningar, och ska sedan försöka reda ut på om det är något psykiskt fel på dem, och isåfall vad. Du kan inte förvänta dig att den senare patientkategorin ska vara representativ för den förra, för varje given diagnos.

Citat:
Jag ändrar mig stup i kvarten om vem jag "tror" är gärningsman. Mest lutar det åt CS, ensam, men samtidigt tycker jag hon beter sig så märkligt så jag har nästan svårt att tro att det är hon.
Jag förstår vad du menar, men just det argumentet är väl ganska svagt? Måste inte varje tänkbar gm bete sig i princip lika märkligt? Och likafullt har ju brottet bevisligen begåtts.

Citat:
Oavsett vem gm är så tror jag brottet har begåtts av en enda person.
Okej. Då har vi fortfarande konsensus om detta i tråden bland folk som har anledning att begripa nåt om det.
Senast redigerad av Hamilkar 2008-04-22 kl. 22:22.
2008-04-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej. Då har vi fortfarande konsensus om detta i tråden bland folk som har anledning att begripa nåt om det.
Finns en sak till som (enligt vad som är känt) talar för att det är en ensam GM. Eftersom det tydligen är ganska ovanligt att en lämnar så få/svårupptäckta DNA-spår efter sig så borde de vara ännu ovanligare att två GM gör detsamma. Rent statistiskt så borde väl spåren efter 2 GM vara dubbelt så många som efter 1 GM och därmed dubbelt så "enkla" att hitta.
2008-04-22, 22:30
Medlem
miapetters avatar
Hamilkar:
"Du har ju två helt olika selektionsprocesser när det gäller patienter inom allmänpsykiatrin och inom rättspsykiatrin. Inom allmänpsykiatrin är ju det vanligaste att patienten själv kontaktar vården (eller, i andra hand hennes nära anhöriga) därför att hon upplever ett psykiskt problem eller ett psykiskt lidande. Rättspsykiatrin får däremot patienter slussade till sig baserat på vad de har utfört för gärningar, och ska sedan försöka reda ut på om det är något psykiskt fel på dem, och isåfall vad. Du kan inte förvänta dig att den senare patientkategorin ska vara representativ för den förra, för varje given diagnos."

Hur många "rättspsyk" finns det i Sverige o hur skiljer de sig åt i kvalité?
Min erfarenhet är att öppenvård o rättpsyk legat på lite olika nivå s a s.
Vet en del som genomgått "stora" på rättspsyk o de diagnoser de där fått senare förkastats av öppenvård o av mej personligen. Detta är nu flera år sedan o som sagt, finns det fler rättspsyk i landet så kan det säkert skilja så oxå. Finns det en misstro mellan dessa? Det kanske mirran_h kan svara på?

airbag: Jag ber till Gud...

AC: Skulle aldrig falla mej in att starta en pm konversation med dej, jag är övertygad om att den skulle pågå till jag blir pensionär...

grisöra: Ursäkta, VITTNEN??
2008-04-22, 22:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Finns en sak till som (enligt vad som är känt) talar för att det är en ensam GM. Eftersom det tydligen är ganska ovanligt att en lämnar så få/svårupptäckta DNA-spår efter sig så borde de vara ännu ovanligare att två GM gör detsamma. Rent statistiskt så borde väl spåren efter 2 GM vara dubbelt så många som efter 1 GM och därmed dubbelt så "enkla" att hitta.

En gm o en vakt/åskådare?
Jag tror iofs oxå på en ensam gm, tycker det vore ÄNNU märkligare annars!
2008-04-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Där smög du in sakfel. Inga DNA spår har hittats från Christine. Då blir det lögn att skriva "så få". Lura inte Arbogpigorna.
Nej jag ljög inte. Men du kan som vanligt inte läsa. Jag skrev lämnats vilket inte är detsamma som hittats på svenska. Att GM har lämnat någon droppe saliv eller liknande är självklart, dock inte lika självklart att hitta den. Dessutom var nämnde jag något namn på en GM?

Här kommer ett exempel som kanske t o m en person av grisöras klass kan förstå.

Om jag kastar en sten i havet men ingen hittar den när de letar. Har jag då kastat stenen eller ej?
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-04-22 kl. 22:39.
2008-04-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
En gm o en vakt/åskådare?
Jag tror iofs oxå på en ensam gm, tycker det vore ÄNNU märkligare annars!
Om en med-GM skulle ha stått utanför och hållit vakt skulle nog upptäcktsrisken ha ökat ordentligt.
2008-04-22, 22:50
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Howl154 är användaren som skriver i lösryckta satser åtskilda med tre punkter.

Ok!

Citat:

Du har ju två helt olika selektionsprocesser när det gäller patienter inom allmänpsykiatrin och inom rättspsykiatrin.

Då förstår jag hur du menar!

Citat:

Jag förstår vad du menar, men just det argumentet är väl ganska svagt? Måste inte varje tänkbar gm bete sig i princip lika märkligt? Och likafullt har ju brottet bevisligen begåtts.

Jupp, helt rätt ang. att argumentet är svagt.

Det är alldeles för många frågetecken öht. Förmodligen är det så att vi bara fått reda på en bråkdel av det polisen har och därför uppstår en massa frågor hos de flesta av oss.

En sak som jag undrar över är detta med det "bortapdopterade barnet". VET vi om det stämmer? Vad jag kommer ihåg är att någon skrev att mailet kom från en dator i Skarpnäck. Var det mailet "äkta"? alltså påståendet att mailet skickades från Skarpnäck. Det är ju ganska lätt att skriva ett inlägg här och klistra in ett sånt mail och fnula med ip-adresser och påstå att det kom från en burk som står/stod i Skarpnäck.
2008-04-22, 22:55
Medlem
miapetters avatar
mirran_h:

"En sak som jag undrar över är detta med det "bortapdopterade barnet". VET vi om det stämmer? Vad jag kommer ihåg är att någon skrev att mailet kom från en dator i Skarpnäck. Var det mailet "äkta"? alltså påståendet att mailet skickades från Skarpnäck. Det är ju ganska lätt att skriva ett inlägg här och klistra in ett sånt mail och fnula med ip-adresser och påstå att det kom från en burk som står/stod i Skarpnäck.[/quote]"

Nej, vi vet inte om det är "äkta"! Äkta så långt att det verkar vara "snott" från T´s mailkonversation men inte om det andra stämmer - Skarpnäck osv, det var himod som påstod. Personligen tror jag att det var så men det är en riktig iakttagelse att vi inte VET!

Snälla! Svara på mina frågor oxå...
Senast redigerad av miapetter 2008-04-22 kl. 22:57.
2008-04-22, 23:02
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Ok!

Då förstår jag hur du menar!

Jupp, helt rätt ang. att argumentet är svagt.

Det är alldeles för många frågetecken öht. Förmodligen är det så att vi bara fått reda på en bråkdel av det polisen har och därför uppstår en massa frågor hos de flesta av oss.

En sak som jag undrar över är detta med det "bortapdopterade barnet". VET vi om det stämmer? Vad jag kommer ihåg är att någon skrev att mailet kom från en dator i Skarpnäck. Var det mailet "äkta"? alltså påståendet att mailet skickades från Skarpnäck. Det är ju ganska lätt att skriva ett inlägg här och klistra in ett sånt mail och fnula med ip-adresser och påstå att det kom från en burk som står/stod i Skarpnäck.

Du som arbetar med borderline pat. Är det vanligt beteende med sådana här påhittade historier ?
2008-04-22, 23:53
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Du som arbetar med borderline pat. Är det vanligt beteende med sådana här påhittade historier ?

Vilka historier menar du?Adotivmailet, eller?

Tyvärr så är min erfarenhet att en borderline pers. fabulerar ganska mycket! Alltså inte att personen ljuger medvetet - för personen är det sanning-
och själv tycker man att det personen berättar är rimligt och stämmer tills man genom olika "metoder" upptäcker en "spricka" i berättelsen och kommer på att det hela var en lögn.
2008-04-23, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Min erfarenhet är att öppenvård o rättpsyk legat på lite olika nivå s a s.
Vet en del som genomgått "stora" på rättspsyk o de diagnoser de där fått senare förkastats av öppenvård o av mej personligen.

En stor skillnad mellan öppenvården och rättpsyk är ju att till rättpsyk kommer man efter att man misstänkts för brott och då är rättpsyks inställning att denne begått brottet och man försöker därifrån undersöka om störning finns. Öppenvården bygger inte utifrån ett brott, de bygger utifrån individen.

Psykologer och läkare på rättpsyk är även oftast avtrubbade och saknar lite av den empati man möter inom öppenvården. En märklig detalj till är att personalen som saknar utbildning, får ge omdömen om den intagne och detta tas med i sammanställningen till rättegången.

CS eventuella borderlinestörning både bekräftar och ställer till lite när det gäller om hon är skyldig:

En borderline agerar i affekt, så på den punkten passar CS in mkt väl. En ilska över den hon älskar älskar en annan utlöser en överdriven känsloreaktion.

Men en borderline har problem att planera och är mkt tveksamt om man är i stånd att gömma ett mordvapen osv. Iof om det är hammaren som hittades på Skavsta kan det visserligen tyda på att hon inte försökt gömma den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in