2008-04-08, 22:38
  #2413
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Intressant med tanke på att man oftast får höra att svenska fängelser är rena lyxhotellen jämfört med utomlands. Men man kanske måste lida ordentligt i häktet innan man kommer så långt.

Häktena är inga lyxhotell utan precis som beskrivs i artikeln. Och i Tyskland är det tradition att Advokaten HELT för den misstänktes talan. Lägg därmed till att hon förmodligen känner sig tryggare i sitt eget lands rättsystem. Då är hennes beteende fullt begripligt.
2008-04-08, 22:39
  #2414
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=749898

"Hittad hammare kan vara ett skämt "

Något flera här har varit inne på. Synd om så är fallet...
2008-04-08, 22:42
  #2415
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
"Hittad hammare kan vara ett skämt "

Något flera här har varit inne på. Synd om så är fallet...

ja men det är ju rent logiskt, tre veckor innan den hittas i en park? klart den är planterad där av ett gäng snorungar som tyckte det skulle vara kul. hammaren har inget med morden att göra. fattar väl vem som helst.
__________________
Senast redigerad av mystique 2008-04-08 kl. 22:46.
2008-04-08, 22:45
  #2416
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Häktena är inga lyxhotell utan precis som beskrivs i artikeln. Och i Tyskland är det tradition att Advokaten HELT för den misstänktes talan. Lägg därmed till att hon förmodligen känner sig tryggare i sitt eget lands rättsystem. Då är hennes beteende fullt begripligt.

Jag sa fängelserna... läs om, läs rätt.

Du har en väldigt stark kärlek till Tyskland har jag förstått... Det där om att hon känner sig tryggare i sitt hemlands häkte har jag själv skrivit i ett inlägg alldeles nyss så det var onödigt att upprepa.

Advokaten för hennes talan säger du. Vad säger advokaten då? Det enda jag har hört är precis ingenting.
2008-04-08, 22:47
  #2417
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
ja men det är ju rent logiskt, tre veckor innan den hittas i en park? klart den är planerad där av ett gäng snorungar som tyckte det skulle vara kul. hammaren har inget med morden att göra. fattar väl vem som helst.

Nja, det var väldigt tveksamt och mysko tyckte jag med när jag hörde det, men inget man kan avfärda helt. För jäkligt om folk springer omkring och tar upp onödig tid för polisen. Hoppas i så fall det var någon som tappat den...
2008-04-08, 23:06
  #2418
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Nja, det var väldigt tveksamt och mysko tyckte jag med när jag hörde det, men inget man kan avfärda helt. För jäkligt om folk springer omkring och tar upp onödig tid för polisen. Hoppas i så fall det var någon som tappat den...

visst är det förjävligt, men ungdomar/barn tänker inte så. det vore väldigt konstigt om ngn tappade en hammare i en park?
2008-04-08, 23:08
  #2419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Häktena är inga lyxhotell utan precis som beskrivs i artikeln. Och i Tyskland är det tradition att Advokaten HELT för den misstänktes talan. Lägg därmed till att hon förmodligen känner sig tryggare i sitt eget lands rättsystem. Då är hennes beteende fullt begripligt.
Fullt begripligt om hon är skyldig ja, men är man oskyldig så kan man ju tänka sig att det finns alibi som man vill framföra. Och då väljer man hellre att hålla tyst enligt tysk sed. Det behövs ju bara ett kvitto från ICA Skarpnäck vid rätt tillfälle, eller uttag från bankomat, draget busskort m.m för att kunna bevisa att man har varit på en annan plats vid tidpunkten för brottet.
CS pratar i alla fall med sin advokat och jag tror att advokaten inte hade varit sen att leta fram dessa alibi om de hade funnits.
Med samma taktik satt väl NJ fortfarande häktad.
2008-04-08, 23:09
  #2420
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
visst är det förjävligt, men ungdomar/barn tänker inte så. det vore väldigt konstigt om ngn tappade en hammare i en park?

Jo men samtidigt, om den var planterad för att se ut som mordhammaren borde den kanske lagts på vägen mellan brottsplatsen och stationen eller åtminstone närmare spåret?
2008-04-08, 23:14
  #2421
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Jo men samtidigt, om den var planterad för att se ut som mordhammaren borde den kanske lagts på vägen mellan brottsplatsen och stationen eller åtminstone närmare spåret?

nej varför det? barnen/ungdomarna ville förmodligen förvirra polisen. inte fan vill de försöka få det att se det som mordvapnet, utan mer att allt tar mer tid i utredningen. måste väl finnas busar i en sån stad som arboga som har haft kontakt med polis och socialtjänst och därav inte gillar polisen? det är mer för att sabotera. fast det är ändå lite korkat då skl redan hunnit med en veckas arbete på hammaren från skavsta.
2008-04-08, 23:28
  #2422
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
nej varför det? barnen/ungdomarna ville förmodligen förvirra polisen. inte fan vill de försöka få det att se det som mordvapnet, utan mer att allt tar mer tid i utredningen. måste väl finnas busar i en sån stad som arboga som har haft kontakt med polis och socialtjänst och därav inte gillar polisen? det är mer för att sabotera. fast det är ändå lite korkat då skl redan hunnit med en veckas arbete på hammaren från skavsta.

Har lite problem med logiken i ditt inlägg. Jag menade också att dom var ute efter att sabotera. Det hade dom väl gjort bättre om dom lagt hammaren på en mer strategisk plats för flyktvägen? Nu blir den nog nedprioriterad av polisen.

För övrigt vet vi inte när hammaren hamnade där, den kan ha legat där länge. Såvida du inte syftar till att det var upphittare/sabotör är samma person...
2008-04-09, 00:03
  #2423
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
visst är det förjävligt, men ungdomar/barn tänker inte så. det vore väldigt konstigt om ngn tappade en hammare i en park?

Om tio personer på rätt kort tid får hammare beslagtagna för att de försöker ta dem genom säkerhetskontrollen på Skavsta så kan nog en och annan drälla med verktyg i en park.
Jag fick själv ringa till en snickarfirma som lämnat en hel verktygslåda i veckor i vår trappuppgång när de varit och lagat något.

Däremot tycker jag den där anonyme "äldre mannen" med en "kvinnlig släkting" som sett saker verkar vara ute att förvirra.

Kanske han som slänger hammare i parken också, möjligen som hämnd eftersom han är 22 och inte gillar att bli kallad äldre av polisen....
2008-04-09, 00:42
  #2424
Bannlyst
Detta är ju skrattretande , folk springer runt hejvilt och slänger hammare överallt . Allt för att vilseleda polisens arbete. Hela Arboga är väl fullt av hammare nu. Sen var det nån som såg en kvinna kasta en hammare i Arbogaån. Hon kanske inte ville se nån mer hammare i sitt hem längre . Varenda Arbogabo har väl kastat sina hammare vid det här laget.

Sen att de hittat hammare på flygplatsen, haha. Tror dem att tyskan är så jävla dum att hon har med sig mordvapnet in på flygplatsen i en säkerhetskontroll om hon nu gjort detta brott? Inte en chans.

Nej den här tyskan går nog fri trots allt , polisen har inget på henne längre som kan binda henne till mordplatsen. De har bara indicier som Sarnecki sa.


Arbogafallet kommer aldrig få någon lösning. Polisen har stirrat sig blind på tyskan som Gm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in