2008-04-17, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lily83
Men snälla LÄS innan du uttalar dig!

"Skäl för att vägra att verkställa arresteringsordern

Varje medlemsstat får vägra att verkställa den europeiska arresteringsordern

* om en medlemsstat redan har fattat ett slutgiltigt avgörande mot personen för samma brott (principen om "ne bis in idem"),
* om brottet omfattas av amnesti i den verkställande medlemsstaten,
* om personen på grund av sin ålder ännu inte kan ställas till straffrättsligt ansvar enligt den verkställande medlemsstatens lag.

Den verkställande medlemsstaten kan vägra att verkställa arresteringsordern på vissa villkor (t.ex. om åtal för brottet eller verkställigheten av straffet preskriberats enligt den verkställande medlemsstatens lagstiftning eller om en slutgiltig dom har fattats för samma brott i tredje land m.m.). Vägran ska dock alltid motiveras.

I rambeslutet anges också möjligheten att beslagta och överlämna egendom som kan behöva företes som bevis eller som har förvärvats av den eftersökte till följd av brottet.

Varje medlemsstat ska tillåta transitering genom sitt territorium av en eftersökt person som överlämnas, förutsatt att medlemsstaten har fått vissa uppgifter (om arresteringsordern, brottets beskaffenhet, personens identitet m.m.).

Den europeiska arresteringsordern ska översättas till ett språk som är officiellt i den verkställande medlemsstaten. Den europeiska arresteringsordern ska översändas på ett säkert sätt som gör det möjligt att få en skriftlig uppteckning, så att den verkställande medlemsstaten kan slå fast att den översända handlingen är äkta. "

http://europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/l33167.htm

I en arresteringsorder framgår dock vad den misstänkte är misstänkt för osv. Så visst finns det säkerhet. Detta är som sagt ett avtal som bla tyskland skrivit på just för att man litar på varandras rättsystem. Därför prövart dom inte grunden till häktningen...
Men om arresteringsorden ska kunna verkställas så måste det finnas hållbar bevis på den misstänkte.
Vad jag förstått så var inte DNA proven klara då arresteringsorden framställdes. Den byggdes bara på indicier och något halvdant kort på Arboga station.
2008-04-17, 18:26
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Men om arresteringsorden ska kunna verkställas så måste det finnas hållbar bevis på den misstänkte.
Vad jag förstått så var inte DNA proven så gott som klara då arresteringsorden framställdes. Den byggdes bara på indicier och något halvdant kort på Arboga station.
Hållbar bevis tillräkligt för ett häktningsbeslut på sannolika skäl. Och det finns, annars kan inte en arresteringsorder utfärdas... Tyskland MÅSTE verkställa orden om det är korrekt utfärdad. Det är som sagt inte deras sak att prova bevisningen. Det är svenska domstolens sak. PUNKT

Dessutom kan det inte ha varit "bara på indicier och något halvdant kort på Arboga station" som fick henne häktad på sannolika skäl. Polisen har mycket mer än det gått ut med.
2008-04-17, 18:33
Bannlyst
Ganska eniga

Citat:
Nej, expressen skirver att det inte kommit till deras kännedom om det är CS DNA eller ej. STOR skilland!

Det var en slarvig formulering från min sida.
Det korrekta är att man inte kunnat konstatera hennes DNA på brottsplatsen.
2008-04-17, 18:36
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det var en slarvig formulering från min sida.
Det korrekta är att man inte kunnat konstatera hennes DNA på brottsplatsen.
Källa?

De senaste jag har sett ang detta är över en vecka gamalt. Då väntade polisen dessutom på flera DNA-prov. Det enda jag vet att vi vet är att polisen inte sagt något (precis som expressen skriver)...
2008-04-17, 18:40
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tycker hela grejjen med CS är ett stort frågetecken. Var hon i Arboga den kvällen? Ingen verkar direkt säker på det. OM hon var där? Bad någon henne åka dit för att misstankarna skulle hamna på henne?
Jag kan fortfarande inte sluta undra hur man kan lämna den brottsplatsen, springa till tåget då den personen borde vara fullsmetad med blod.
Har hon stalkat T? Han vet inget. Hennes kompisar hade inte märkt något, snarare trodde de att hon kommit över honom för längesen?
Varför vill hon hjälpa polisen? Söker upp dem självmant. Ber dom ta hennes dna? Det stämmer inte.

Hennes telefon var ju där på turne´ i alla fall.
2008-04-17, 18:41
Medlem
Waadis avatar
Hmm

Vore väl brukligt att en advokat engagerar sig i sin klient och mer eller mindre rutinmässigt reser en misstro mot häktningen under rådande omständigheter. Snarare vore det oaktsamt att inte göra det. Det sitter trots allt en människa i förvar ...
2008-04-17, 18:50
Bannlyst
Källa

Citat:
Källa?

De senaste jag har sett ang detta är över en vecka gamalt. Då väntade polisen dessutom på flera DNA-prov. Det enda jag vet att vi vet är att polisen inte sagt något (precis som expressen skriver)...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2277261.ab

"De analyser som polisen gjort på de DNA-spår som finns på hammaren och hår har inte lett fram till ett svar på vem som ligger bakom morden. Därför har polisen nu begärt mer specifika DNA-test."
2008-04-17, 18:57
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2277261.ab

"De analyser som polisen gjort på de DNA-spår som finns på hammaren och hår har inte lett fram till ett svar på vem som ligger bakom morden. Därför har polisen nu begärt mer specifika DNA-test."

Chefsåklagaren säger ju att misstankarna stärkts sedan förra häktn.förh. och att advokaten inte fått veta allt
2008-04-17, 19:02
Bannlyst
Taktik

Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Chefsåklagaren säger ju att misstankarna stärkts sedan förra häktn.förh. och att advokaten inte fått veta allt
Som jag sagt: vi vet kanske 10 % och det är därifrån vi får utgå.
Om man haft avgörande bevis hade man dock sannolikt, precis som i Arbogafallet, konfronterat CS med detta.
Det är mycket möjligt att advokaten kräver en ny häktningsförhandling för att få veta mer om utredningsläget.
Det någon skrev att advokaten inte vet mer än vi FB:are tror jag dock är fel. Det är rätt få av oss som fick vara med vid häktningsförhandlingens stängda del och som har tillgång till CS.
2008-04-17, 19:05
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waadi
Vore väl brukligt att en advokat engagerar sig i sin klient och mer eller mindre rutinmässigt reser en misstro mot häktningen under rådande omständigheter. Snarare vore det oaktsamt att inte göra det. Det sitter trots allt en människa i förvar ...
Jag håller med dig. Detta är snarare en förlängning av vad advokaten i Tyskland jobbar med. Lite aktivitet på den svenske advokaten är inte konstigt då.

Undrar när konspiratörerna spånar om att CS:s mobiltelefon verkligen blev mobil och tog sig ner och kollade runt. Om hon har en sådan mobil så har den varit där själv. Eller???
Samtidigt måste jag påpeka att den som mest gapar efter T:s sexliv osv
pratar sig varm om integritet i andra trådar.

Det blir intressant imorgon.
Nyfiken på om fakta vi inte vet om kommer upp. Vore bra med lite nytt info
2008-04-17, 19:13
Bannlyst
Jag har letat men inte hittat tidpunkten när T kom hem från jobbet. Någon som vet?
2008-04-17, 19:21
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
DeBaly mfl , vi väntar på en officiell ursäkt från en hel massa folk här nu!
Ni kan ju skicka ursäkten till tyskland och till CS.

Jag skrev:
Om CS blir frikänd och det visar sig att någon annan har utfört morden/överfallen, kommer jag att be om ursäkt för att jag föll för polisens felaktiga bild av henne och för att jag misstänkte henne för morden/överfallen.

Tycker du att vi är där?

Är fallet löst och annan gm gripen?
Senast redigerad av DeBaly 2008-04-17 kl. 19:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in