2008-04-08, 11:17
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det här fyndet förbryllar mest av allt. För mig är hårresterna i handen det viktigaste fyndet men i media och för att inte tala om här, skrivs det sida upp och sida ner om en hammare.
Hårtussen borde komma från gm och därmed vara det viktigaste beviset. Om det inte är gm:s hår kan man fråga sig vems hår det är. E rycker knappast hår från barnens huvud och då återstår hon själv. Kan håret vara hennes eget och hur hamnar det en tuss av det i handen?

Japp hon kan ha slitit sig i håret, tex om hon har fått någon typ av raseriutbrott.
Talas det inte ofta om att folk kan bli så frustrerade och ursinniga att de sliter av sitt eget hår.
2008-04-08, 11:18
Medlem
Citat:
Så kan det vara men håll med om att den här hårtussen borde vara det centralt första spåret som skulle redas ut. Å andra sidan kanske det gjordes utan resultat som följd och att det är anledningen till tystnaden.
Anledningen till tystnaden är nog att de inte vill riskera att förstöra utredningen. Och polisen har väl egentligen ingen som helst anledning (mer än att möjligen stilla folks nyfikenhet) att lämna ut bevis i media.
2008-04-08, 11:22
Medlem
ooooos avatar
Vad jag förstått, utav uppgiftet från Hamilkar, så kan man, även om man inte får ut "vanligt" DNA pga avsaknad av hårsäckar, få ut sk mitokondrie (tror jag det hette) DNA från håret, ett DNA med mindre särskiljning än kärnDNA.

Detta ska dock ändå vara tillräckligt för att knytas till en känd GM (som i dett fallet, knytas til huvudmisstänkte GM), men man kanske måste ta MT-DNA från hår från tyskan för att säkerställa detta och därför får tyskan lämna hår...
2008-04-08, 11:32
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Jag tror visserligen också att tipset är lite bluff och båg, men anledningen till att man söker av en så pass stor del av ån kan ju vara att man tror att strömmar kan ha fört med sig det påstådda objektet länge bort...

Visst kan det vara så. Eller så kanske GM täljde sig en liten barkbåt med mordvapnet för att lugna nerverna? Sedan fick kniven och båten följa strömmen.
2008-04-08, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Från Expressen.

GW Persson förvånad
Undersökningen av tyskans hår kan med andra ord bli vad som knyter henne till brottsplatsen.
Polisprofessor Leif GW Persson är förvånad över att några DNA-spår från den 31-åriga tyskan inte kunnat säkras i Arboga.
– Jag blir förvånad, för DNA borde man ha hittat. Att inte avsätta DNA vid den typen av brott är i stort sett omöjligt, säger han.

från samma artikel:

Leif GW Persson ser ändå bevisbördan mot den misstänkta
31-åriga tyskan som stark.
– Det är ju faktiskt så att hon har en hammare med sig i sitt handbagage. Med tanke på att mordvapnet är en hammare eller liknande tycker jag nog ändå det är lite bestickande.
2008-04-08, 12:44
Medlem
Amless avatar
Citat:
Det här fyndet förbryllar mest av allt. För mig är hårresterna i handen det viktigaste fyndet men i media och för att inte tala om här, skrivs det sida upp och sida ner om en hammare.
Hårtussen borde komma från gm och därmed vara det viktigaste beviset. Om det inte är gm:s hår kan man fråga sig vems hår det är. E rycker knappast hår från barnens huvud och då återstår hon själv. Kan håret vara hennes eget och hur hamnar det en tuss av det i handen?

Har suttit och funderat, kan CS haft hårförlängning och därmed måste man ta prov från hennes hår för att matcha det i Es hand?
2008-04-08, 12:54
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
från samma artikel:

Leif GW Persson ser ändå bevisbördan mot den misstänkta
31-åriga tyskan som stark.
– Det är ju faktiskt så att hon har en hammare med sig i sitt handbagage. Med tanke på att mordvapnet är en hammare eller liknande tycker jag nog ändå det är lite bestickande.

Än har man inte kunnat koppla någon hammare till CS.
2008-04-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Förutom de små detaljerna att hon själv har berättat om den för en vän samt att personalen på Skavsta kommer ihåg henne (samt att hon då finns på film). Så nej, förutom de obetydliga detaljerna finns inget som knyter CS till någon hammare, inte på något sätt. Eller?
2008-04-08, 13:05
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amles
Har suttit och funderat, kan CS haft hårförlängning och därmed måste man ta prov från hennes hår för att matcha det i Es hand?
Intressant tanke. Hon ser ju inte ut att ha löshår på de foton man sett menhur gamla dessa är vet jag inte riktigt.

Det vore ju riktigt sofistikerat att efter dådet ha avlägsnat eventuellt löshår för att förvilla. Lägger man ihop det med att gm eventuellt haft med sig en annan hammare till Skavsta får man en rätt jävla slug gm
2008-04-08, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

än är inte alla dna grejer från mordplatsen klara, vänta du bara det lär dyka upp ett o annat det sätter jag alla dina låtsaspengar på

dessutom är inte analysen av hammaren klar, det finns bevisning på att hon lämnade den ifrån sig på skavsta. hej troll, vakna!!
2008-04-08, 13:16
Medlem
SingleStars avatar
Vem är den äldre mystiska man som hela tiden ringer in om tips sedd av en väninna? Jag anser att den personen borde man kunna söka up och ställa lite frågor till. Torde vara någon med kunskap om familjen, Arboga och som lägger ut villospår. Kan vara den GM som eftersöks.
2008-04-08, 13:18
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
än är inte alla dna grejer från mordplatsen klara, vänta du bara det lär dyka upp ett o annat det sätter jag alla dina låtsaspengar på

dessutom är inte analysen av hammaren klar, det finns bevisning på att hon lämnade den ifrån sig på skavsta. hej troll, vakna!!

Det är du som är trollet som anser att bevisen är klara innan de ens finns. För på vilket sätt kan man koppla någon aktuell hammare till CS i dag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in