2008-04-08, 09:12
Medlem
Packans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Har sett bilder i tidningen på dykare i vattnet så nog har de dykt alltid.

Kan styrka detta, via Ekot.
Det sades dock att dom inte hittat något. Frågan är om man kan lita på det.
2008-04-08, 09:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Dykningarna i Arbogaån utfördes i går eftermiddag. Utan resultat.
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Förmodligen menar h*n att man inte kunde dyka tidigare än i går.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tror inte det är CS på övervakningsbildernafrån tågstationen.

Gå inte i taket nu, jag har bara funderat lite kring en annan möjlighet.
Jag undrar varför vi och polisen så absolut tror att hon tog tåget? Jag ser det som en ganska otrolig resväg. Kan man lämna en plats som polisen beskriver som en slaktplats och rusa till tåget??
CS kanske hyrde en bil för att ta sig till flyget i Skavsta. Hon sitter hemma lite rastlös och väntar på Tysklandsresan.
Hon kanske får för sig att kolla vad T gör? (stalkar man så stalkar man).
Hon åker till Arboga, sitter i bilen (obemärkt) ser T komma hem från jobbet. 10minuter senare ser hon honom åka iväg i bilen. "ska han handla eller kanske hämta pizza?" CS följer efter honom och ser honom anlända till platsen för mötet.
"här kommer han säkert vara ett tag". CS får en impuls. Jag kanske ska passa på och förstöra hans idyll?" CS anar att E är ensam hemma med barnen, hon letar igenom hyrbilen och hittar det enda som kan användas som vapen? (hammare eller dylikt) Hon åker till villan (därav den något underliga tidpunkten för morden, kring 19.00).
Hon gör det hon ska, åker sen iväg i bilen. Någonstans mellan Arboga och Skavsta stannar hon, gör sig och bilen ren. Gömmer mordvapnet och kanske vilar en stund. Sen har hon väldigt god tid på sig att skaffa nya verktyg. Kanske lägger hon tillbaka en i hyrbilen och behåller en annan för egen räkning? Lämnar sen hyrbilen där hon ska. Hon får lämna den nya, kladdiga hammaren i tullen. Kladdig (kanske oanvänd, infettad för att inte ligga och rosta i butiken).
Vet inte om det kan ha gått till såhär, men spåna bör man göra.
Det tar nog inte alltför lång tid att kontrollera om CS hyrt en bil eller ej. Ganska svårt att göra anonym.

Edit: Och att hon helt plötsligt skulle få en impuls att förstöra T:s idyll motsägs (om det stämmer) av att det saknas en hammare i Skarpnäck (och ännu mer om det är den hammaren som påträffades i Skavsta). Om CS är GM så är det knappast någon plötslig impuls utan något planerat.

1. Först ljuga för "rumskompisen" om vilken dag hon skulle åka till Tyskland (sa mån men åkte tis).
2. Ta med sig en hammare.
3. Åka den "lilla" omvägen via Arboga när hon ska från Skarpnäck till Skavsta.
4. Och dessutom, enlig din teori lyckas hyra en bil utan att något spår av det finns. (Falskt körkort + utklädd? Räcker nästan inte då hon ändå sticker ut pga längd + språk).
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-04-08 kl. 10:13.
2008-04-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Läste i lokaltidningen att de inte hade hittat något. Läste även att polisen inte hade bekräftat att inga spår efter en GM hade hittats på brottsplatsen utan den uppgiften kom visst från Expressen.
2008-04-08, 09:28
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan

Knappast, för hur skulle dom ha lyckats med att inte hitta något på botten av en å mitt inne i en stad?? Dök dom bakbundna med svart sopsäck på huvet?

Tror inte ett dyft på det här Å-spåret, vittnet som iakttog dumpningen borde väl för i helsefyr själv kontaktat polisen långt tidigare, för ovetande om utredningen kan väl ingen i Arbåga vara?
2008-04-08, 09:36
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2209156.ab

Jerzy Sarnecki? Han anser väl att tragedin i Arboga bara är resultatet av ett ofarligt hyss. Om herr Sarnecki hade fått ta del av utredningen så hade det framkommit av artikeln, nu gör det inte det och av det kan man dra slutsatsen att herr Sarnecki varken vet mer eller mindre än dom som enbart har massmedia som informationskälla.

från artikeln:
Citat:
Men enligt SKL är det inte ovanligt att det dröjer upp emot 60 dagar att få svar på dna-analyser från mordplatser.

– Det kan ta ännu längre tid i komplicerade fall, säger Eva–Marie Törnström, presstalesman på SKL.

Det kommer att ta tid att få fram något, precis som redan sagts i tråden.
2008-04-08, 09:40
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Tror inte ett dyft på det här Å-spåret, vittnet som iakttog dumpningen borde väl för i helsefyr själv kontaktat polisen långt tidigare, för ovetande om utredningen kan väl ingen i Arbåga vara?

Tipset kom från den äldre man som polisen efterlyst i media. Han som ringde och berättade vad hans väninna sett mordkvällen, en lång kvinna med mörkt hår vid ån. Polisen har uppenbarligen bedömt tipset som trovärdigt. Kan ha varit en gammal man som en gammal kvinna berättat för. Hon kanske inte kunde ringa själv direkt till polisen, pga något slags funktionshinder/sjukdom. Kan ha legat på sjukhus för operation och missat sökandet. Det kan alltid finnas förklaringar till (brist på) agerande.
2008-04-08, 09:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Jag dömer icke, jag söka

Inte "jag söka". "Vi söka" - eller möjligen "mig söka", om du skriver indianböcker av den äldre sorten - kan vara korrekt i vissa stilsituationer, men aldrig "jag söka".
Citat:
alternativa gärningsmän när indicierna mot CS nu ett efter ett faller bort.
Det har inte fallit bort några som helst indicier. Det har i själva verket tillkommit ytterligare indicier sedan den senaste häktningen. Vad som har hänt det senaste dygnet är att en förväntad tillkomst av bevis har uteblivit.

Det är naturligtvis inte bra för utredningen. Men att marknadsföra det som att "indicierna [...] faller bort" är vilseledande.
2008-04-08, 09:57
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Tipset kom från den äldre man som polisen efterlyst i media. Han som ringde och berättade vad hans väninna sett mordkvällen, en lång kvinna med mörkt hår vid ån. Polisen har uppenbarligen bedömt tipset som trovärdigt. Kan ha varit en gammal man som en gammal kvinna berättat för. Hon kanske inte kunde ringa själv direkt till polisen, pga något slags funktionshinder/sjukdom. Kan ha legat på sjukhus för operation och missat sökandet. Det kan alltid finnas förklaringar till (brist på) agerande.

Må så vara, men att en så gammal o sjuk kvinna var ute så pass sent och i sitt tillstånd kunnat uppfatta händelsen tycker inte jag är speciellt trovärdigt.
När sedan polisen letar på flera platser utmed ån så tror jag än mindre på tipset. För en lekman som jag, tangerar trovärdigheten på tipset en procentsats som ligger mycket nära noll. Mer troligt en lite förvirrad, senil, "synsk" eller lurig svensson som vill delta i spaningsarbetet
Senast redigerad av perVers2.1 2008-04-08 kl. 10:00.
2008-04-08, 10:26
Bannlyst
Från Expressen.

GW Persson förvånad
Undersökningen av tyskans hår kan med andra ord bli vad som knyter henne till brottsplatsen.
Polisprofessor Leif GW Persson är förvånad över att några DNA-spår från den 31-åriga tyskan inte kunnat säkras i Arboga.
– Jag blir förvånad, för DNA borde man ha hittat. Att inte avsätta DNA vid den typen av brott är i stort sett omöjligt, säger han.

2008-04-08, 10:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Må så vara, men att en så gammal o sjuk kvinna var ute så pass sent och i sitt tillstånd kunnat uppfatta händelsen tycker inte jag är speciellt trovärdigt.
När sedan polisen letar på flera platser utmed ån så tror jag än mindre på tipset. För en lekman som jag, tangerar trovärdigheten på tipset en procentsats som ligger mycket nära noll. Mer troligt en lite förvirrad, senil, "synsk" eller lurig svensson som vill delta i spaningsarbetet

Vad säger att vittnet var ute? Hon kan ha sett det från sitt fönster eller från färdtjänstbilen. Har för mig att Crap_fucks_crap skrev att han körde bil där i närheten. Jag är inte hemma på området, hur långt bort ligger närmaste hus och väg? Det finns pensionärer som ständigt står i fönstret, ibland med kikare.
Hon kan också ha rest till släkt (det var påsk) eller utomlands. Som jag uppfattar det har den äldre mannen fått tag i henne/sett efterlysningen och återigen kontaktat polisen, därav dykandet igår.

Polisen har nog fått in tusentals tips av den sort du beskriver. Något gjorde att de tog så pass allvarligt på just denna dams tips att de efterlyste den anonyme tipsaren i media, och sedan inkallade dykare. Något som inte sker till följd av samtliga tips de får in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in