2008-04-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmerlip
Även om det torde vara uppenbart för alla vem mördaren är så har polisens schabbel i början försvårat väsentligt att få henne utvisad och ställd inför rätta i Sverige.
Flera har sagt att polisen har klantat sig. Men när man frågar vad personen avser får man inga svar. Vad anser du att polisen har gjort för att motivera att kalla det "schabbel"?
2008-04-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Flera har sagt att polisen har klantat sig. Men när man frågar vad personen avser får man inga svar. Vad anser du att polisen har gjort för att motivera att kalla det "schabbel"?

De tänkte inte tillräckligt, utan satsade allt på ett kort och grep barnens pappa, med motiveringen att han ”misshandlat” kvinnan tidigare.

Det är verkligen inte skäl nog att bli gripen och anhållen för att ha mördat sina egna små barn! I så flal skulle det vimla av fäder som mördat sina egna barn. Men de är extremt få, och de flesta tar sitt eget liv direkt efteråt.

Och åklagaren går ju bara på polisens uppgifter när han/hon anhåller. Det är därför det finns domstolar som har omdömet i behåll. Annars levede vi ju inte i en rättsstat. Alla vet ju att det finns åklagare som mer än gärna anhåller folk för rena skitsaker (för att pressa dem att erkänna), medan andra är mer sansade.

Under den tid som pappan satt inlåst han tyskan åka hem och kanske sopa undan alla spår efter sig. Snutarna hade tid att larma flygplatserna, om de bara agerat professionellt och tänkt en sekund utanför sina fyrkantiga ramar.
2008-04-07, 21:34
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Hur är det med grannarnas ohälsa, någon där som knapprar psykofarmaka och sålde vakttornet?

NEJ!!!
2008-04-07, 21:35
Medlem
Citat:
De tänkte inte tillräckligt, utan satsade allt på ett kort och grep barnens pappa, med motiveringen att han ”misshandlat” kvinnan tidigare.

Det är verkligen inte skäl nog att bli gripen och anhållen för att ha mördat sina egna små barn! I så flal skulle det vimla av fäder som mördat sina egna barn. Men de är extremt få, och de flesta tar sitt eget liv direkt efteråt.

Och åklagaren går ju bara på polisens uppgifter när han/hon anhåller. Det är därför det finns domstolar som har omdömet i behåll. Annars levede vi ju inte i en rättsstat. Alla vet ju att det finns åklagare som mer än gärna anhåller folk för rena skitsaker (för att pressa dem att erkänna), medan andra är mer sansade.

Under den tid som pappan satt inlåst han tyskan åka hem och kanske sopa undan alla spår efter sig. Snutarna hade tid att larma flygplatserna, om de bara agerat professionellt och tänkt en sekund utanför sina fyrkantiga ramar.
Att inte ta in pappan hade varit tjänstefel då han tillhör de 90%:en som är troligast + att han har en "historia". Sen är jag inte riktigt med på vart du vill komma med åklagardelen.
2008-04-07, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
NEJ!!!
Är det tvärsäkert?
Det har tidigare talats här om personer som smyger bland husen.
Ingen arbogabo som har psykiska besvär?
2008-04-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Att inte ta in pappan hade varit tjänstefel då han tillhör de 90%:en som är troligast + att han har en "historia". Sen är jag inte riktigt med på vart du vill komma med åklagardelen.

Man får intryck av att du är anställd hos polisen eftersom du kört fast i det där med tjänstefel och 90 procent.

Jag ville bara belysa att ett anhållande inte är mycket värt ur bevishänseende eftersom åklagaren bara har polisens info att gå på, och inte gör någon särskilt objektiv bedömning i det läget.

Däremot är ett frihetsberövande kränkande, och särskilt om man nyss fått veta att ens barn är mördade. Och är misstänkt dessutom.
Klart att det är extremt klantigt att pappan blev anhållen så pass tidigt, och att det dessutom ledde till att tyskan fick undkomma är - fiasko för Västmanlandspolisen!

Jag känner många poliser och gemensamt för dem är deras oförmåga att tänka i nya banor, utanför ramarna.
2008-04-07, 21:44
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Är det tvärsäkert?
Det har tidigare talats här om personer som smyger bland husen.
Ingen arbogabo som har psykiska besvär?

Jo, det finns det säkert, som i din hemstad kan jag tro!
Men de flesta med psykiska besvär mördar ju inte så det är väl kanske inte relevant? De som "smugit" bland husen har vi ju redan gått igenom gång på gång så varför älta det igen?
2008-04-07, 21:46
Bannlyst
Citat:
Jo, det finns det säkert, som i din hemstad kan jag tro!
Men de flesta med psykiska besvär mördar ju inte så det är väl kanske inte relevant? De som "smugit" bland husen har vi ju redan gått igenom gång på gång så varför älta det igen?
Men vilka är det som smyger bland husen?
2008-04-07, 21:47
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Men vilka är det som smyger bland husen?

Men hallå!!!
LÄS BAKÅT om du inte minns!
2008-04-07, 21:49
Medlem
Citat:
Man får intryck av att du är anställd hos polisen eftersom du kört fast i det där med tjänstefel och 90 procent.

Jag ville bara belysa att ett anhållande inte är mycket värt ur bevishänseende eftersom åklagaren bara har polisens info att gå på, och inte gör någon särskilt objektiv bedömning i det läget.

Däremot är ett frihetsberövande kränkande, och särskilt om man nyss fått veta att ens barn är mördade. Och är misstänkt dessutom.
Klart att det är extremt klantigt att pappan blev anhållen så pass tidigt, och att det dessutom ledde till att tyskan fick undkomma är - fiasko för Västmanlandspolisen!

Jag känner många poliser och gemensamt för dem är deras oförmåga att tänka i nya banor, utanför ramarna.

Det kommer alltid vara betydligt enklare att i efterhand se hur man borde gjort.

En polisutredning är ingen exakt vetenskap. En felaktigt gripen är knappast ett fiasko.
2008-04-07, 21:49
Bannlyst
Citat:
Men hallå!!!
LÄS BAKÅT om du inte minns!
Det har inte framkommit vem/vilka det är som smyger runt bland husen, så det spelar ingen roll om jag bläddrar 2 trådar tillbaks.
2008-04-07, 21:50
Medlem
wonderlands avatar
Citat:

Hur i hela friden skulle dom komma på tyskan? En misslyckad sommarromans som är självmordsbenägen? Hon måste det vara! Sure thing, underrätta alla flygplatser! Tar ett tag att leta igenom en dator, och hur mycket tror du han sparat av hennes mail och liknande? Dom visste väl inte ens hennes namn? Det lär ju ha varit T i efterhand som berättat namnet. Och vem vet när han gjorde det.
Senast redigerad av wonderland 2008-04-07 kl. 21:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in