2008-04-05, 17:02
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte så att sekretessen bara får brytas för att förhindra mycket allvarliga brott, inte för att lösa brott som redan har begåtts?

Sekretesslagen, kapitel 14, paragraf 2:3:
"Sekretess hindrar inte att uppgift lämnas i muntligt eller skriftligt yttrande av sakkunnig till domstol eller myndighet som bedriver förundersökning i brottmål."
2008-04-05, 17:04
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
De dna-resultat som ev skulle vara klara kanske inte släpps för att de inväntar resten (hammaren, nagel-skrap etc)
Tror du har rätt. Verkar ganska logiskt.
2008-04-05, 17:06
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det är väl du som är för mycket som är insnöad i ett spår. Jag håller alla vägar öppna.

EN person som skall utföra ett brott gör alltid beräkningar hur man bäst klara sig från ansvar. Det är oftast därför som den med bäst utstakat alibi också ofta har planterat in det.

Men alla de som är så insnöade på CS skuld trots inget har kunnat binda henne till dådet, varför går du inte åt dessa på samma sätt du nu går på mig?

Om du visste hur många brott som begås som rena impulshandlingar, i affekt eller därför att personen har en sådan störning så att vi andra inte kan tänka oss in i vad som är logiskt i dess värld. Att "en person som skall utföra ett brott" alltid gör beräkningar kring hur man bäst klarar sig från ansvar stämmer verkligen inte!

Singlestar, 2 inlägg nedan: ALLT, i princip ALLT!
Senast redigerad av miapetter 2008-04-05 kl. 17:10.
2008-04-05, 17:06
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
Jag undrar också hur CS blev misstänkt (som kanske märks av mitt tjat)
det måste vara ett mycket trovärdigt vittne som ger polisen andledning till en husransakan hos en person som CS.
Kan inte tänka mej att det räcker med en utsaga från T eller NJ att CS är skum.

Nej det räcker inte enkom det.
Men under tiden ramlar det in flera oberoende av varandra pusselbitar.
Då kan man väl vara ganska säker.
2008-04-05, 17:08
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag lovar mig gång på gång att inte svara på dina inlägg. Men du gör alltid så tvärsäkra - och fullständigt felaktiga påståenden.
Jag är livrädd att några inte begriper bättre än att ta dig på allvar.
Naturligtvis gör inte alla som begår brott beräkningar för hur man bäst ska klara sig från ansvar.
Av de årligen ungefär hundra fallen av dödsvållande är fallet i lite drygt 50% uppklarat inom ett dygn. Typexemplet är väl mordet i Lisjö.
GM ringer och berättar att han "gjort något dumt" och visar direkt var mordvapnet är.

Att så många tror på CS skuld ids jag inte förklara för dig en gång till.
Risken att fler än de närmast sörjande ska tro på dig i den delen är obefintlig.

Vart har jag gjort felaktiga påståenden?
2008-04-05, 17:10
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
Jag undrar också hur CS blev misstänkt (som kanske märks av mitt tjat)
det måste vara ett mycket trovärdigt vittne som ger polisen andledning till en husransakan hos en person som CS.
Kan inte tänka mej att det räcker med en utsaga från T eller NJ att CS är skum.

Jodå, det räcker för att dom skall titta närmare på henne. Att dom som i detta fallet säkert från personen dessutom fätt veta att hon flyttat till Sverige efter det att T dumpade henne och att hon fortsatt kontakta honom mot hans vilja räcker för att så ett misstankefrö och kolla vidare.

Det var nog inte personens utsago som gav anledning till husrannsakan utan polisens efterforskningar efter personens tips.
2008-04-05, 17:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
De dna-resultat som ev skulle vara klara kanske inte släpps för att de inväntar resten (hammaren, nagel-skrap etc)

F ö anser jag catamis inlägg som kort, koncist o verklighetsförankrat!

Hade farbror i blå sparkdräkt haft något hade man basunerat ut det. DNA behöver man inte hemligahålla som vittnesuppgifter av trovärdighetsskäl.

Tänk om jag skulle basunera ut att polisen har hemligt material som friar CS från alla skuld men får inte släppa det. Hur trovärdigt skulle det vara?

Alla som vill bevisa CS skuld hänför till diffus bevisning eller bevisning som måste hemlighållas. Om polis nu vill hemlighålla utredningen, varför pratar man då med media öht?
2008-04-05, 17:17
Medlem
Tantaloras avatar
Pusselbitar första dygnet?

Hårtussen i E:s hand
Vittnen som säger de sett en lång smal person (kvinna?) stryka omkring
NJ uppger att han vet att T&E har problem med ett ex från tyskland som säger att hon fött T:s barn, som ingen hittar. Knäppa sms osv
För han försöker verkligen finna någon som har gjort detta mot hans barn. Han har nog tänkt på många där...
T:s pappa visste om CS. Han kanske har nämnt det till polisen
T:s kamrater kanske anade att det kn vara CS för hon är mysko på ett obehagligt sätt
T:s telefon och mail är kollat, hittar saker från henne.
Och man finner att denna Tyska är lång och smal. Och har långt hår
Då efterlyser man för man vill "Prata" med henne.
2008-04-05, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Några tycks fundera på hur gm kunde välja just den tidpunkten för dådet. Kan det inte vara så att E lämnade datorn för att det ringde på dörren?
En annan sak jag funderar på är varför Cs använde sin telefon i Arboga. Kan hon ha ringt hem till E före dådet eller vem skulle det vara viktigt att ringa just då? Situationen är inte sådan att Cs borde ha behov att prata med någon människa just då, kan man tycka.
Mest troligt har hon väl tagit emot ett oväntat samtal.

Man BEHÖVER inte använda telefonen för att den ska registreras på en mast, det görs automatiskt varje gång du kommer in i mastens operationsområde.
2008-04-05, 17:19
Medlem
airbags avatar
Citat:
Tänk om jag skulle basunera ut att polisen har hemligt material som friar CS från alla skuld men får inte släppa det. Hur trovärdigt skulle det vara?

Inte alls trovärdigt. Vi skulle inte tro dig för om så var fallet hade hon varit fri nu. Det är givetvis mer trovärdigt att dom har hemligstämplat material som binder henne till brottet.

Hur dum är du egentligen?
2008-04-05, 17:20
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Hade farbror i blå sparkdräkt haft något hade man basunerat ut det. DNA behöver man inte hemligahålla som vittnesuppgifter av trovärdighetsskäl.

Alla som vill bevisa CS skuld hänför till diffus bevisning eller bevisning som måste hemlighållas. Om polis nu vill hemlighålla utredningen, varför pratar man då med media öht?

Polisen BEHÖVER naturligtvis inte hemlighålla det men möjligheten finns att de VALT att göra det! Det behöver ju inte betyda att de vill hemlighålla hela utredningen? Den parallellen förstod jag inte ens. De väljer naturligtvis själva VAD de vill släppa NÄR. Om du skulle basunera ut att polisen har material som friar CS skulle jag inte tro dej, du har inte, av mej, upplevts som trovärdig på en enda punkt tidigare! Men om polisen, eller någon nära anhörig till familjen skulle säja det, ja, då skulle jag tro det. För mej handlar det om trovärdighet.
2008-04-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Man BEHÖVER inte använda telefonen för att den ska registreras på en mast, det görs automatiskt varje gång du kommer in i mastens operationsområde.

Detta visste jag inte. Tack för den kunskapen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in