2008-08-01, 03:18
  #14209
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu tar du ju upp andra saker. Att hon inte uttalat något hot är något som kanske kan sägas talar för hennes oskuld. Samtidigt så tycker jag att hennes anteckningar med fraser som "break your neck!", adress samt foto på deras hus är i paritet med uttalade hot.

Förstår inte poängen med frågan i ditt andra stycke. Ja, jag antar det är möjligt att hon väntade på att de skulle spela klart.

Poängen vara bara att du skulle kunna redogöra för om du hade någon teori om vad CS gjorde tiden innan mordet.


Kommer du ihåg hur det där kortet var taget? Var det från nätet eller en bild hon tagit själv?
På tal om kort, vem tog kort på Stefanssons hus hösten 2007? FU, s.1363.
2008-08-01, 03:20
  #14210
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammy1980
att hon själv överlämnar sig till polisen betyder varken bu eller bä.
Vill påstå motsatsen. Ingenting stämmer överens med morden i affekt och hennes beteende i övrigt före och efter morden. Kom inte dragandes med AE för det är inte jämförbart. Här talar vi om planerat mord enligt FG.
2008-08-01, 03:23
  #14211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ok, ja, jag antar att det är kutym bland barnamördare att överlämna sig själva till polisen, särskilt när de befinner sig i ett annat land.

Sammy, kan inte du lista några punkter angående varför CS är gm?


tycker att flesta av dina punkter är irrelevanta när det gäller skuldfrågan. (dvs säger varken bu eller bä)

ja, det är inte ovanligt att skyldiga överlämnar sig till polis (för att verka oskyldiga, samt för att slippa vara efterlyst..etc)

orkar inte gå igenom punkt för punkt.

det enda jag håller med om är att Es utpekande inte väger så tungt . men det i sig är ju inte ett argument för att tyskan är oskyldig. (som du och pernilla verkar tycka)
2008-08-01, 03:27
  #14212
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammy1980
tycker att flesta av dina punkter är irrelevanta när det gäller skuldfrågan. (dvs säger varken bu eller bä)

ja, det är inte ovanligt att skyldiga överlämnar sig till polis (för att verka oskyldiga, samt för att slippa vara efterlyst..etc)

orkar inte gå igenom punkt för punkt.

det enda jag håller med om är att Es utpekande inte väger så tungt . men det i sig är ju inte ett argument för att tyskan är oskyldig. (som du och pernilla verkar tycka)


Ok, finns det något som kan tänkas vara irrelevant när det gäller saker som talar för CS skuld?
2008-08-01, 03:30
  #14213
Medlem
vårblommas avatar
djävlas

Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Ok. Tack för ett snabbt svar!

Men varför vill CS inte svara på frågan om den är så oskyldig?


Hon vill väl bara djävlas för att åklagaren ska få riktigt huvudbry och det är nog inte bara om siffrorna som hon djävlas, sen sitter hon väl och tycker att hon är väldigt smart så därför sitter hon väl och skrattar.
Nää, stoppa in henne bakom lås och bom.
Fattar inte vad T såg hos den där bengeten.
Emma är ju söt hon.
2008-08-01, 03:31
  #14214
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammy1980
tycker att flesta av dina punkter är irrelevanta när det gäller skuldfrågan. (dvs säger varken bu eller bä)

ja, det är inte ovanligt att skyldiga överlämnar sig till polis (för att verka oskyldiga, samt för att slippa vara efterlyst..etc)

orkar inte gå igenom punkt för punkt.

det enda jag håller med om är att Es utpekande inte väger så tungt . men det i sig är ju inte ett argument för att tyskan är oskyldig. (som du och pernilla verkar tycka)
Då kikar vi lite på sambon.
- Kom hem ca 19.15
-19.15-19.20 -------
- Ringde SOS ca 19.20´
Varför 5 tomma minuter? Letades det Es mobil i arbetsrummet?
2008-08-01, 03:33
  #14215
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då kikar vi lite på sambon.
- Kom hem ca 19.15
-19.15-19.20 -------
- Ringde SOS ca 19.20´
Varför 5 tomma minuter? Letades det Es mobil i arbetsrummet?
Kom hem ca 19.18
2008-08-01, 03:33
  #14216
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissanheika
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1510749.svd

Citat från länken ovan:
"Men att minnena är verkliga är ytterst osäkert, menar Sven-Åke Christiansson, professor och rättens sakkunniga.

En månad efter överfallet i villan i Arboga genomförde han flera minnestest på kvinnan – resultatet visar mamman hade ett kraftigt nedsatt minne. Mamman har problem att känna igen ansikten, men kommer ihåg ansiktsuttryck. Det skulle enligt Christiansson tyda på att hon har svårt att komma ihåg nyinlärd information, men inte har några problem att komma ihåg gammal information. "


Jag förstår inte riktigt vad som menas med "nyinlärd" och "gammal information". Att informationen före slaget i huvudet är gammal, och att den efter slaget är nyinlärd? Men i så fall borde ju åsynen av GM vara "gammal" information? E hann ju se GM innan slaget, menar jag.

Ja, Christiansson är ju ovanligt osammanhängande här. Han skulle ha kunnat prata om korttidsminne, långtidsminne och effekten av slag i huvudet. Då skulle han t ex säga att slaget i huvudet hindrade processen som för över korttidsminnet till långtidsminnet, och att E därför troligen inte har något minne alls av händelserna. Men han väljer alltså att i stället tala om hur E i senare tester har ett generellt nedsatt minne, och säger då felaktigt att hon inte har några problem med gammal information. Det ser man ju i förundersökningen att hon har - till att börja med vet hon inte vilket år det är, har tappat månader, har glömt att hon flyttat o.s.v. Allt detta återhämtas senare.
2008-08-01, 03:34
  #14217
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vilka argument har du då i dag på att C är skyldig?

De har redan nämnts i tråden ett flertal gånger. Bland andra BoISaren har strukturerat det på ett bra sätt. Ser du anledning för mig att repetera dessa? Min poäng med mitt tjafs ovan var dock det att ett ur ert perspektiv ogiltigt argument för CS' skuld inte nödvändigtvis är ett argument för CS' oskuld. Skulle jag föra fram argumentet "E. påstår att mördaren var en kvinna." så kan ni med rätta förkasta detta argument som ytterst svagt. Ni kan däremot inte hävda att E:s påstående om att mördaren är en kvinna på något sätt skulle tala för att CS är oskyldig.

För övrigt håller jag fast vid det jag skrev tidigare idag. Så som läget ser ut nu är bevisläget ytterst svagt och jag tror, och en del av mig hoppas, att hon blir frikänd. Men detta kan så klart komma att ändras under den återstående delen av rättegången.
2008-08-01, 03:35
  #14218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vill påstå motsatsen. Ingenting stämmer överens med morden i affekt och hennes beteende i övrigt före och efter morden. Kom inte dragandes med AE för det är inte jämförbart. Här talar vi om planerat mord enligt FG.

vem/vad är AE och FG? AE=anders eklund? vad har han med saken att göra?

och nej, jag tycker inte att hon överlämnar sig till polisen är ett tecken på att hon är oskyldig (eller skyldig). kan finnas en massa anledningar för att en skyldig person överlämnar sig frivilligt till polisen:

-verka oskyldig (har tex redan hunnit undanröja bevis)
-slippa vara efterlyst
-samvetskval (vilket tyskan inte visar några som helst tecken på)
etc....
2008-08-01, 03:37
  #14219
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu tar du ju upp andra saker. Att hon inte uttalat något hot är något som kanske kan sägas talar för hennes oskuld. Samtidigt så tycker jag att hennes anteckningar med fraser som "break your neck!", adress samt foto på deras hus är i paritet med uttalade hot.

Förstår inte poängen med frågan i ditt andra stycke. Ja, jag antar det är möjligt att hon väntade på att de skulle spela klart.
Nu kollar jag med dig igen. Det här fotot på huset är väl inte mer än att hon spart ner T:s blog. Det är det enda jag sett i FU. Vill minnas att även adressen stod där.
2008-08-01, 03:38
  #14220
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nix. Det står i FUP att han kom hem 19.15
Enligt poliserna som testkörde så kom han hem ca 19.18.

Det andra kommenterar jag inte ens. Patetiskt...
0.09 är siffror som dyker upp här. Kolla reglerna.
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2008-08-01 kl. 03:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in