2008-04-01, 22:12
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Kan vi nu utgå från att CS:s mobiltelefon verkligen funnits i Arboga så är ju frågan när och hur länge? Vem mer än CS har/kan haft tillgång till telefonen?

Har det skett några samtal till/från densamma? Vilka andra telefoner har den haft förbindelse med, och när?

Kan man logga positionen före/efter vistelsen i Arboga och vad finner man ut av detta?

Eftersom somliga har svårt att släppa T som hel- delskyldig så väcker jag frågan om hans mobiltelefon kan matchas med CS:s? Kan NJ:s mobiltelefon matchas med CS:s?

Öht är det ju intressant att veta varför man ens slår på sin mobiltelefon om man ska bege sig till Arboga i syftet att begå mord? Tänkte inte gm på att denna kan loggas? Eller var det just vad gm tänkte på, av någon för oss okänd anledning?

Det vore riktigt intresant att få tillgång till loggarna, oavsett huruvida de är kvalitetssäkrade eller ej.

Ja, man har ju målat ut CS som en intelligent noggrannt planerande stalker och mörderska. Hon borde väl veta att en mobil positionerar henne ?
2008-04-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Öht är det ju intressant att veta varför man ens slår på sin mobiltelefon om man ska bege sig till Arboga i syftet att begå mord? Tänkte inte gm på att denna kan loggas? Eller var det just vad gm tänkte på, av någon för oss okänd anledning?
Det är nog så att många tror man måste ringa för att loggas.
2008-04-01, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carrolajn
En sak jag tänkt på ... dom enda bevis dom verkar ha på C.s är ju bara att hon varit i arboga behövs det inte mer teknisk bevisning än så för att få en fällande dom på henne?...hmm det enda hon behöver göra e ju å säga att hon vart i arboga av andra skäl o klara sig ur detta... that sucks! Va säger ni? Ni som kan mer om detta?!

den tekniska bevisningen är inte helt klar förns i nästa vecka så vi vet ju inte vad som kommer hända på den fronten än. även fast jag tror man hittar dna från gm på mordplatsen. hon har ju enligt advokaterna förneckat att hon var där så det blir lite svårt att förklara en ny historia sen kan det även vara så att e börjar minnas, vilket allt mer saker pekar på.
2008-04-01, 22:16
Medlem
grisöras avatar
Tyskland har höga kvalitetskrav och stor rättsäkerhet. Svenska polisen kan alltså inte pressa CS till fler förhör om man har så lite att gå på. Jag tvivlar på att de lämnar ut henne till Sverige, med mindre än att DNA bevisning kommer fram.
2008-04-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Det är nog så att många tror man måste ringa för att loggas.
Ja, kanske det. Men jag trodde att varenda människa idag visste varför mobilen kan ge ifrån sig ett "diddedit diddedit diddedit" som ibland hörs om telefonen befinner sig nära en radio eller högtalare.
2008-04-01, 22:17
Medlem
Värre än T

Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Tjänstefel att inte ta in NJ då han tillhör de 90%-en.

Det som är mer oroande är att det tydligen inte finns någon polis närvarande vid hennes säng (enl. medierna) och att detta faktum kan komma att försvaga E:s vittnesmål längre fram. Vad hon än säger borde väl detta dokumenteras av en objektiv polis? Liksom att ingen försöker få henne att känna igen en viss CS på bilder, återkalla minnen etc?

Känns väldigt självklart för en som är utanför utredningen, men kanske åklagaren är smartare än vad jag är. Hope so.
2008-04-01, 22:18
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Om du själv fick lust med att se en småstadshåla som Arboga en eftermiddag och tog med dej mobilen, som svensson plägar, skulle du då vilja riskera att bli fälld för mord med livstids fängelse för att din mobil varit påslagen?

Okej, men ärligt talat..hur stor är sannolikheten för att en kvinna, som tydligen har extremt svårt att släppa sin gamla flirt (påstår att hon adopterat bort barn, försöker begå självmord etc), råkar komma på att hon har lust att se småstadshålan Arboga (där den gamle flirten råkar bo) just exakt den dag då exflirtens plastbarn blir mördade och hans sambo utsätts för mordförsök?
2008-04-01, 22:18
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ja, man har ju målat ut CS som en intelligent noggrannt planerande stalker och mörderska. Hon borde väl veta att en mobil positionerar henne?

Hon slår mig inte som någon ingenjörstyp, snarare en humanist i så fall.

Det är därför folk inte borde begå brott. Det finns 1001 sätt att torska även om du tror att du är smart nog att du känner till 1000.

I vilket fall, "rationellt tänkande" och "klubba ihjäl två småbarn med en hammare" hör liksom inte ihop.
2008-04-01, 22:19
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Punkt 3. Varför har T blivit granskad. Han har inte ens varit någon tilltänkt g.m i detta fall.

Svensk polis kan brösta upp sig!
Från DN

31-åringen har sagt att hon inte vill delta i några förhör en rättighet hon har, enligt tysk lag. Så länge den tyska polisen inte kan presentera någon ny bevisning i målet får de inte ta initiativ till nya förhör med kvinnan, enligt Klinge.

Den häktade kvinnans tyska advokat är kritisk till hur den svenska polisen skött utredningen av dubbelmordet i Arboga den 17 mars.

- Den svenska polisen har dröjt väldigt länge med att låta analysera det DNA som säkrats det är dåligt. Det är väldigt ovanligt här i Tyskland att ett DNA-resultat dröjer så länge som det har gjort och att vi inte fått ta del av analysen ännu, säger Tanja Brettschneider till TT.

Självklart har han blivit granskad då han faller under statestiken tre troligaste gm!
Självklart säjer tyskans advokat att de är kritiska mot polisen, hon har betalt för att vara kritisk!
2008-04-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ja, man har ju målat ut CS som en intelligent noggrannt planerande stalker och mörderska. Hon borde väl veta att en mobil positionerar henne ?
Om hennes avsikter från början var fredliga spelar det ju ingen roll om hon blev positionerad. Däremot kanske hon stängt av eller slagit på telefonen på vägen till/från Arboga. Detta kommer kanske fram så småningom.
2008-04-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Freud
Det som är mer oroande är att det tydligen inte finns någon polis närvarande vid hennes säng (enl. medierna) och att detta faktum kan komma att försvaga E:s vittnesmål längre fram. Vad hon än säger borde väl detta dokumenteras av en objektiv polis? Liksom att ingen försöker få henne att känna igen en viss CS på bilder, återkalla minnen etc?

Känns väldigt självklart för en som är utanför utredningen, men kanske åklagaren är smartare än vad jag är. Hope so.
Förut stod det ju att hon hade vakter. Skulle förvåna mig massor om det inte är en polis där. Men polisen har ju lagt locket på.
2008-04-01, 22:22
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Tyskland har höga kvalitetskrav och stor rättsäkerhet. Svenska polisen kan alltså inte pressa CS till fler förhör om man har så lite att gå på. Jag tvivlar på att de lämnar ut henne till Sverige, med mindre än att DNA bevisning kommer fram.

Så länge det finns en europeisk häktning på henne måste de lämna ut henne senast efter 3 månader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in