2008-07-27, 01:41
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ska man plocka med din fråga i en threesome med de två andra vinner den lätt.

Frågan är en konventionell förhörsledarfråga. X förnekar att h*n någonsin haft på sig ett par Y-skor. Förhörsledaren plockar fram en bild på X iförd Y-skor och säger "Och vem skulle det här vara isåfall, med Y-skor och allt?"

Svaret "Pippi Långstrump" är inte dumt på kort sikt, i så måtto som att vidare pinsamt frågande om skorna uteblir. Men det är bottenkorkat på lång sikt i så motto som att det ger en tydlig bild en tilltalad som ljuger och obstruerar och till vars utsagor överhuvudtaget ingen tilltro kan sättas.
Du hittar på nya frågor ser jag. Det var inte den förförsledaren ställde. Tycker jag känner igen den här argumetationstekniken. Vränga till att jag var ute efter microsekunden. Bättre kan du.
2008-07-27, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
E har ju bevisligen sett bilder på CS på T:s bilddagbok. I det här urklippet från FUP, sidan 915-916 är E säker på att hon aldrig sett kvinnan som hon har i sitt minne.
--------------

Dessutom har Emma fått en tanke, minne, det är ingen dröm i vart fall, drömmar ser inte ut så. Det är nå´t som
säger att Emma kommer ihåg eller hon vet hur den här tjejen ser ut. Skulle hon få se ett kort på henne skulle hon
säga att det är hon. Det är så klart, Emma har henne verkligen framför sig. Emma vet att tjejen gör något med
henne men inte vad, men till slut ligger Emma ned och tjejen vänder sig om och går in i datarummet. Det är i
hallen det utspelar sig. Datarummet ligger vid hallen. Tjejen är klädd en tröja som visar axlarna, är gul eller grön
och kritstrecksrandiga byxor, vita strumpor. Emma ser detta framför sig och i det här minnet, eller vad det nu är,
står Emma först upp. Sedan gör tjejen något med Emma som gör att hon ligger ned sedan, vad tjejen gör vet inte
Emma men i början står Emma upp framför tjejen så hon ser hennes ansikte. Därför säger Emma att hon
verkligen kan peka ut den här tjejen. Hon har aldrig träffat på den här tjejen förut, hon vet inte någonting för hon
har aldrig sett henne tidigare.
Tjejen har svart hår, det kan var lite uppsatt men det hänger ner mot axlarna i alla
fall. Jättemörkt hår. Efter att hon går in i datarummet vet Emma ingenting.
Emma har funderat jättemycket omkring det här minnet och vill minnas mer detaljer och så. Hon har funderat på
det här ansiktet som hon har framför sig men ingenting säger Emma något. Hon kan inte säga att hon känner
någon med det här ansiktet eller liknande utseende. Emma kommer inte längre än så.

Så vad funderar du över?
2008-07-27, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag tror inte att CS är det minsta medveten om hur hon framstår. Därför blir det svårt att prata om det utifrån medvetna personers perspektiv.

Advokaten borde väl kunna förstå detta, eller är han lika frångående ifrån verkligheten som hans klient?
2008-07-27, 01:48
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du hittar på nya frågor ser jag. Det var inte den förförsledaren ställde. Tycker jag känner igen den här argumetationstekniken. Vränga till att jag var ute efter microsekunden. Bättre kan du.
Var det Ts mobil som hade kollats upp mot masten eller var det polisens testringning som bollats mot masten då dom körde 5 km/h över hastighet.

En del här har argumenterat att man inte kan köra fort inne i arboga men vägen från köping till arboga går med stor säkerhet att dra på lite mer.

Jag anser att polisen bör göra mer testkörningar över 5km/h och samtidigt ringa med mobil den sträckan för att få en bättre bild av tidsangivelsen.

Är det 4-8 km från vallskog till arboga?
2008-07-27, 01:53
Bannlyst
Internet

Alla som surfat på internet borde ju rimligtvist träffat någon därifrån IRL, som inte stämmer överens med korten på nätet. Hitintills har jag sett kanske sju stycken kort på nätet som är tyskan. Senare (idag) råkade jag kolla en filmsnutt på nätet där hon förs in i häktningssalen i Hanover. Det är inte alls samma person som jag föreställde mig. Vilket gav mig en chock. Kan vara så att tyskan inte alls stämmer överens med de bilder hon sett, därav kanske hon i rätten känner:

"Skit också, det är inte hon!"

Eller:

"Det är HON men inte likt den eller dom bilder jag sett".

Likväl finns det bara en bild på tyskan (vad jag läst mig till?) på styvpappans bilddagbok. Det säger inte mycket, och om mamman verkligen struntat i att kolla på tjejen, så är det INTE någon hon skulle känna igen på torget i Arboga.
2008-07-27, 01:57
Medlem
Citat:
Nej, vad i all världens dar har du fått det ifrån? De hundratatals inläggen handlade om att T skulle ha kunnat komma i tillräckligt god tid för att utföra morden och undanskaffa bevis. Vad vi har bråkat om i tråden är inte om han kom hem en eller tre minuter innan han kom fram (kom fram, nota bene) till SOS, utan om det finns en chans att han kom fram före 19:15, gärna bortemot 19:10 eller kanske till och med ännu tidigare.

Vilka skulle det ha varit? Kan du peka på ett enda inlägg som där någon tolkat det så somn du beskriver? Som jag har påvisat, har polisen tidsfäst T.s ankomst tillräckligt exakt för utredningens behov.

Mest sedelärande är den som åskådningsexempel på hur din argumentation fungerar. Att fajtas med egentillverkade halmdockor är uppenbarligen din livsluft.

-

Olika tidsangivelser ang T:s hemkomst
Förhör med T, 17/3 kl. 20:00-20:15, 19:10
Förhör med T, 17/3 kl.21:20-21:45, 19:12-19:15
Inscannat dok. T.s egna anteckningar (FUP s 1262) 19:15
Förhör med T, 19/3 (säger att han svänger in på gatan 19:18 (FUP s.1255)
Förhör med T, 9/4, 19:15-19:20

I tidsaxeln (FUP s.11) 19:12-19:15
I tidsaxeln (FUP s.4) 19:17-18
-------

De här hittade jag i kväll/ natt.
Hoppas att jag har fått fram de rätta sidonumren till källhänvisningarna nu. (börjar bli lite trött i ögat.)
2008-07-27, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag tror inte att CS är det minsta medveten om hur hon framstår. Därför blir det svårt att prata om det utifrån medvetna personers perspektiv.

Jag tror som dig. Hon är i en extremt pressad situation, medveten om att alla hennes vänner övergivit henne just nu och som givit vittnesmål "stick i stäv" med vad hon själv framfört.
Detta ihop med den förkrossade kärleken, självmordsförsöken och den djupa avgrunden framför henne som hon är medveten om någonstans i sitt inre, får hennes handlande (läs:förklaringar) att bli allt dummare ju längre detta pågår.
Den stackars människan,CS, vars mamma nyligen dog, har inte någon tråd kvar att hålla i, ingen vän, ingen som tror på henne.
Jag tycker att uppgivenheten märks i hennes svar till förhörsledaren. Hon är inte ointelligent och hon lägger den sista energin på möjligheten att "de får visa min skuld", själv minns jag inget och jag nämner inget som senare kan bli en tänkbar last för mig själv.
2008-07-27, 01:59
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Blir man av med ett par skor som man tydligen gillade skarpt så brukar man väl komma ihåg det.
Sen ska vittnen ha sagt att hon hade på sig sådan skor dagen eller dagarna innan morden.
Hennes vän på Danderyds sjukhus säger att hon hade de skorna kl 11.00 samma dag.

I FU 530 står det att i gul bag hade hon bl.a:
Beslagspunkt 2:2 Bruna sandaler stl 41
2:4 Vita tennisskor stl 41
2:6 Beige sandaler stl 41
FU 555 42 Bruna sandaler stl 41

FU 589 och FU 591 bild i hennes dator 30/11-07 bild på henne med vans
FU 840 har hon sökt på kvinna +misstänkt +för +dubbelmord +i +arboga
fick upp sida i www.dn.se
Så hon visste att hon var misstänkt och hon visste att barnen var döda!

Bara en vän visste att hon kunde runskrift.
Så hennes intresse kan inte ha varit så starkt (min åsikt)

enl FU 393 försökte hon ta livet av sig på en toalett vid entén på SÖS
men skickade sms till 3 vänner samtidigt som larmade sjukhuset och de hittade henne. Det var 14 Oktober.
I hennes dator, FU 849, finns leironblogg där T skriver Nu är det mitten på oktober.... och beskriver att han är kär i Emma och hon har två barn som han är bonuspappa till.... Max är sjuk så jag är barnvakt.... allt skrivet med stor kärlek.
Det är motivet till hennes självmordsförsök !

FU387 säger läkaren att hon har alldeles för små skor på sig! Det är den 20 Mars när hon överlämnar sig till polisen. Hon säger att inläggen är för små?! Vem har hon bytt skor med?
Hon ljuger för läkaren och säger hon slutade med Zoloft på eget bevåg sommaren 07. Och att hon skadade sig själv i höger armveck för länge sedan.
I FU393 står det att hon får zoloft som hon äter okt-nov-07 enl läkaren slutar hon äta zoloft på eget bevåg men fortsätter med propavan,lergigan och imovane
2008-07-27, 02:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du hittar på nya frågor ser jag. Det var inte den förförsledaren ställde.
Bravo! Du har konstaterat att frågorna skiljer sig åt en smula! Du kanske till och med har konstaterat att det står lite mer i min fråga än i förhörsledarens? Du kan då inte möjligen tänka dig att jag, som pedagogisk finess, i klartext skrev ut frågans underförstådda undertext, för att också lätt autistiskt lagda postare, om sådana skulle finnas (deltagare i debattfora på nätet är kraftigt anrikade för personlighetstyper inom autism-Asperger-komplexet, så det kan det mycket väl göra) skulle kunna förstå vad poängen med frågan var?

Citat:
Tycker jag känner igen den här argumetationstekniken. Vränga till att jag var ute efter microsekunden.
Jag har ingen aning om vad du var ute efter för exakthet, eftersom du har aktat dig noga för att tala om vad du menar med exakt tid - bara att tillräckligt exakt tid för utredningens ändamål uppenbarligen inte dög. Det enda som var uppenbart för mig att du var ute efter, var att i obehärskade termer beskylla en medpostare i mötet för uppsåtlig lögn i oträngt mål, samt att försöka skaffa dig någon sorts guldsits som debattör och domare i tråden samtidigt.

Varken det ena eller det andra föreföll mig särdeles smakligt.
2008-07-27, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Så vad funderar du över?

Gick det inte in?? Jag funderar givetvis på att varför E inte kunde säga att troligtvis är GM T:s gamla flamm från Tyskland.
2008-07-27, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Advokaten borde väl kunna förstå detta, eller är han lika frångående ifrån verkligheten som hans klient?

Brännvinsadvokater är inget nytt begrepp. Bra betalt har de flesta för en liten insats men frågan är hur mycket den här advokaten orkar ta in vid den här förlängda FU.
Det jag noterat under min läsning är att just advokaten hojtar efter en paus både nu & då.
2008-07-27, 02:08
Medlem
eloges avatar
Citat:
Bravo! Du har konstaterat att frågorna skiljer sig åt en smula! Du kanske till och med har konstaterat att det står lite mer i min fråga än i förhörsledarens? Du kan då inte möjligen tänka dig att jag, som pedagogisk finess, i klartext skrev ut frågans underförstådda undertext, för att också lätt autistiskt lagda postare, om sådana skulle finnas (deltagare i debattfora på nätet är kraftigt anrikade för personlighetstyper inom autism-Asperger-komplexet, så det kan det mycket väl göra) skulle kunna förstå vad poängen med frågan var?

Jag har ingen aning om vad du var ute efter för exakthet, eftersom du har aktat dig noga för att tala om vad du menar med exakt tid - bara att tillräckligt exakt tid för utredningens ändamål uppenbarligen inte dög. Det enda som var uppenbart för mig att du var ute efter, var att i obehärskade termer beskylla en medpostare i mötet för uppsåtlig lögn i oträngt mål, samt att försöka skaffa dig någon sorts guldsits som debattör och domare i tråden samtidigt.

Varken det ena eller det andra föreföll mig särdeles smakligt.
Du tar i så du spricker snart. Är du sjösjuk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in