2008-07-30, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Försvarsadvokaten avslutar med:
"16.06 örsvarsadvoakten inleder sin sakframställan
Advokaten börjar med att påpeka att det är en tragisk händelse men säger att MT inte är den skyldige.
Advokaten nämner avsaknaden av DNA-bevisningen.
16.11 Försvarsadvokaten avslutar sin sakframställan med att påpeka att brottet i sig är hemskt men att MT inte är den person som har egenskaperna som krävs för att utföra detta.
Något advokaten kommer att visa på under rättegången. Vidare bestrids skadeståndskrav. as imorgon torsdag 09.00
16.15 Dagens förhandlingar avslutades och återupptas imorgon klockan 09.00"
Magazin24

Så det är den linje han tänker driva?

Låter väldigt märkligt att han säger att hon inte har de egenskaperna som person som krävs för att utföra detta. Hon misstänktes ha både Asbereger och psykotisk personlighet. Vad för egenskaper ska man ha för att begå mord? Vad är det för tomte till advokat.
2008-07-30, 17:35
Medlem
itsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
http://rapidshare.de/files/40077281/Kopia_8001-08.pdf.html FUP 126MB

http://rapidshare.de/files/40119019/Tillaegg_8001-08.pdf.html FUP-tillägg 104MB

Är det bilder i dom? Vågar inte ladda ner förrän jag vet att det är fritt från bilder på döda barn..

Tack på förhand!
Senast redigerad av itsy 2008-07-30 kl. 17:43.
2008-07-30, 17:37
Medlem
Det förekommer sådana bilder.
2008-07-30, 17:40
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsy
Är det bilder i dom? Vågar inte ladda ner förrän jag vet att det är fritt från bilder på döda barn..

Det förekommer bilder, men de är utmärkta i innehållsförteckningen. Hoppa över de sidorna, för de gjorde jag. Och jag hoppas inte att det dyker upp fler som inte är utmärkta med sidonr.
2008-07-30, 17:44
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Emma Jangestig kände direkt igen den tyska 32-åriga kvinnan i rättssalen i dag.
Det framkom efter rättegångsdagens slut.
– Jag har fått uppgifter om att hon kände igen tyskan direkt. Men det är hennes sak att berätta mer om det, säger Niclas Jangestigs advokat Kari Schönebrant till aftonbladet.se.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3003750.ab
2008-07-30, 17:48
Medlem
Efter första rättegångesdagen

Nu har jag läst ikapp. Det blev nitton sidor nya inlägg och inte 10 som jag trodde, sedan igårkväll. Det mesta onödig krap med det var förväntat. Det som hänt första dagen i rättssalen var också förväntat. Vi som följt fallet en längre tid visste att hårtussen inte tillhörde CS men förmodligen E själv. Katthåren hade väl ingen någon större förhoppning på.
Att CS skulle sitta och le idag var inte förvånande då beteendet funnits ända sedan första häktningsdagen. Varför skulle det vara någon skillnad nu?

"Vimperk" skrev ett intressant inlägg där h*n, igenkännande enligt egna erfarenheter, beskrev CS brist på empati berodde på att uppdraget var slutfört. Hämnden var utförd! Det kan förklara CS uppträdande under häktningstiden och nu i rätten.
Om CS är oskyldig borde hon enligt normala normer, vara förtvivlad eller åtminstånde förkrossad över sin situation. Allt annat än att förnöjt åse hur bristen på bevis kanske kan fria henne från misstanke trots att alla andra omständigheter enhälligt pekar ut henne som gärningsman.
"Vimperk" menade vidare att CS kanske hade med sig alla kläder till Tyskland och att de numera är utom räckhåll för polis och åklagare. Detta kan vara fullt möjligt och jag lägger till min egen undring över att inget av de klädesplagg som synts på bilder eller kameror har funnits i CS ägo!
2008-07-30, 17:50
Medlem
Tyskan igen och igen

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3003750.ab
Kände igen?? Det är lika betyderlsefullt som nrä ngn i en amrikansk rättegångssal blir ombedd att peka ut den skyldige/a,,
Vem skulle du välja ? Dem åtalade eller ngt kronvittne??
2008-07-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad
Nu pratar jag inte om skyldig i din bemärkelse utan att vara bevisat skyldig.
OM åklagaren inteövertygar rätten så är man oskyldig , vilket också kan betyda att man också är fullständigt oskyldig (om du fattar) .
Se'n är det också så att om man blir oskyldigt anklagad så kan man i ren desperation ta till undanflykter. I synnerhet när man inser att man tex av en ren tillfällighet ( se mitt tidigare inlagg) varit på orten. Indiciesvammel om skor o dylikt är bara svammel av en desperat åklagare. I detta land får helt enkelt ingen dömas till ansvar på så lösa grunder..VI bor i en rättsstat och inte i Vilda Västern på 1800 talet när en alkoholiserad domare lättvindigt dömde ut dödsstraff för att man "Klappade" fel häst! Vissas inlägg här är skrämmande!!

Naturligtvis ska man inte dömas om det inte finns tillräckligt med bevis. Men jag tycker att indicierna som pekar mot att CS är skyldig är starka nog. Om dessutom mamman kan 100 %-säkert peka ut CS som den skyldiga, så anser jag att det finns stor chans att hon döms.
Du kallar det indiciesvammel, men det är ju fakta, skor av typen som CS har haft har hittats på brottsplatsen. Det är inte påhitt eller önsketänkande, de finns där. Att CS dessutom har spanat på familjen, sökt information, varit i Arboga samma dag, uppenbarligen har ett starkt hat mot E och T, det är ju också fakta som tyder på att CS är skyldig.
2008-07-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Hennes minne fungerar som normalt.

Detta är säkert fastställt, som du säger.

Just därför är det frustrerande att läsa förhören med CS i FUP. Hon minns närmast ingenting och ihop med tolken svarar de enstavigt på ungefär varannan fråga Fu ställer. Det irriterade mig flera gånger att Fu ställer en ny eller kompletterande fråga när det tar för lång tid att få svar och ofta, upplevde jag det, kom viktiga svar bort i förhören.
Men CS uppenbara minnesförlust i allt som har med hennes eget agerande, tidsmässigt, runt aktuella tidpunkter är märkligt med tanke på den allvarliga misstanke som riktas mot henne.
2008-07-30, 17:53
Medlem
Citat:
Kände igen?? Det är lika betyderlsefullt som nrä ngn i en amrikansk rättegångssal blir ombedd att peka ut den skyldige/a,,
Vem skulle du välja ? Dem åtalade eller ngt kronvittne??

Men vad skulle E ha för intresse av att peka ut en person hon vet inte är rätt gärningsman??? Då skulle ju hennes barns mördare gå fri.
2008-07-30, 18:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Låter väldigt märkligt att han säger att hon inte har de egenskaperna som person som krävs för att utföra detta. Hon misstänktes ha både Asbereger och psykotisk personlighet. Vad för egenskaper ska man ha för att begå mord? Vad är det för tomte till advokat.

Det krävs väl ändå betydligt mer än (misstänkt) aspberger och psykotosk personlighet för att vara en presumtiv mördare. Finns ju tiotusentals (hundratusentals?) i Sverige med aspberger, och säkert en massa tusen psykotiska.

Och vad jag vet är inte ens personer med diagnosen aspberger överrepresenterade i mord. Även om Englas mammas uttalanden kan få en att tro något annat.
2008-07-30, 18:01
Medlem
Citat:
Denna stackars tyska har fått hela sitt känsloliv utvikt i pressen .

Ja tänk... Det har E, N och i synnerhet T också utsatts för. Man har tagit reda på deras privata liv, vilka de dejtat och personliga tillkortakommanden. Samtliga adresser de har bott på, telefonnummer och alla vänner har kartlags och redovisats. En farbror till E har fått sitt liv utfläkt trots att han inte har med saken att göra. En massa oskyldiga bland släkt och vänner till den drabbade familjen har fått sitt privata liv utlagt till beskådan.

Den det är minst synd om är tyskan. Hon har förvisso en mindre vänkrets i Sverige men släkt och vänner slipper läsa det värsta som skrivs om henne då dessa med största sannorlikhet inte har tillgång till FUP och lika osannorlikt läser på svenska debattforum!

Faktum är ändå att det just är tyskan, CS, som står åtalad för två bord av barn och ett fall av grov misshandel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in