2012-05-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Jag kan tycka att det är väldigt underligt att så många kuggar t.ex lin.algebran. För att överhuvudtaget ta sig in på F krävs på vissa håll mycket höga gymnasiebetyg. Och hur man kan dessa riktigt höga gymnasiebetyg utan att ens klara lin.algebran tycker jag är förundransvärt.
Återigen, det beror helt på hurdan kursen är. Tentan i linjär algebra kan vara allt ifrån att räkna ut 2x2 determinanter till att hålla på med Hilbertrum och projicera på polynomrum, beroende på svårighetsgraden. Dessutom är linjär algebra ganska annorlunda från den matten man läst på gymnasiet och tar ett tag att vänja sig vid.
Citera
2012-05-17, 23:28
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Jag kan tycka att det är väldigt underligt att så många kuggar t.ex lin.algebran. För att överhuvudtaget ta sig in på F krävs på vissa håll mycket höga gymnasiebetyg. Och hur man kan dessa riktigt höga gymnasiebetyg utan att ens klara lin.algebran tycker jag är förundransvärt.

Fast det är väl inte så himla konstigt? Att man har MVG i gymnasiematten säger ju inte speciellt mycket om ens matematiska färdigheter. Dock håller jag med dig om att det är underligt att många kuggar lin.alg eftersom jag tycker att det är det överdrivet lättaste av all tidig högskolematte, men det verkar som att det är många som inte håller med mig i det.
Citera
2012-05-17, 23:30
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
På F på KTH brukar ca 25-30% av alla nya studenter hoppa av efter första året

Under en tidig kurs var det en matematiklärare med yvigt, grått huvudhår och dito skägg som kliade sig i det sistnämnda, spanade mot framtiden och uttalade, utan att med ansiktet röja någon skämtsamhet "Det är fortfarande k studenter kvar. Vi får försöka skrämma bort några.".

(Jag minns inte k.)
Citera
2012-05-17, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Under en tidig kurs var det en matematiklärare med yvigt, grått huvudhår och dito skägg som kliade sig i det sistnämnda, spanade mot framtiden och uttalade, utan att med ansiktet röja någon skämtsamhet "Det är fortfarande k studenter kvar. Vi får försöka skrämma bort några.".

(Jag minns inte k.)
Du pratar alltså om Lasse i Utvidgad Analys och Linjär algebra, han är hyfsat igenkännbar.
"Skulle du ta gift på det där?" var en kommentar samma lärare gav till en elev då han stod vid tavlan och skulle redovisa ett bevis.
Citera
2012-05-18, 00:15
Medlem
Moveyourminds avatar
Citat:

Tror det mer handlar om att folk inte pluggar så seriöst. Typ börjar veckan innan och kuggar sedan.

Ang avhopp så kan jag snart räkna in mig i statistiken
Citera
2012-05-18, 17:50
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Det blir snyggt! Särskilt ekvationer, men även text ser mycket bättre ut än i, säg, Word. Radbrytningsalgoritmen (som väljer mellan vilka ord eller stavelser radbrytningarna ska komma i marginaljusterad text) är mycket bättre än i Word (som ser ut att bara köra på tills raden är slut och då bryta). Jag har för mig att LaTeX ger varje rad en straffpoäng som är proportionell mot kuben av det extra utrymme som måste skjutas in mellan orden för att fylla ut hela raden. Sedan väljs radbrytningarna genom på sådant sätt att den totala straffpoängen för stycket minimeras. Det blir ett linjärprogrammeringsproblem.

Nej, det löses med dynamisk programmering, inte linjärprogrammering, pappskalle.
Citera
2012-05-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukoupeni
Du tjänar in inlärningstiden direkt; det gick fortare för mig att skriva en inlämningsuppgift på ~10s i LaTeX den första gången jag rörde programmet än att använda MS Word.
Kort uppgift då. Men jag förstår poängen.

Citat:
Ekvationer/uttryck som återkommer? Då refererar du ju till ekvationen/uttrycket när du skrev den tidigare, allt. kopierar koden.
Ja, jag brukar vilja ha ett antal objekt av varierande art kopierade, tycker det är besvärligt att bara ha ett minne för det. Men det finns säkert någon lösning för det.

Citat:
Det finns kanske någon möjlighet att använda kortkommandon för symboler men någon vidare tidsbesparing tror jag inte att det blir då språket är så funktionellt att du exempelvis kan anteckna allt föreläsaren skriver på tavlan i realtid, i.e. är man van går det ungefär lika fort som att kladda på papper.
Det låter riktigt bra.

Intressant förresten att se att det var så höga kuggtal.. Det trodde jag inte. Men Linköping ska ha ganska saftig matte också, är det inte just det de är kända för?
Citera
2012-05-18, 22:14
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Intressant förresten att se att det var så höga kuggtal.. Det trodde jag inte. Men Linköping ska ha ganska saftig matte också, är det inte just det de är kända för?
Ja, det verkar åtminstone vara den allmänna uppfattningen att så är fallet.
Citera
2012-05-18, 22:19
Medlem
Dukoupenis avatar
Citat:
Kort uppgift då.
Är du ironisk, eller? Jag skulle säga att det normala är att en inlämningsuppgift/labrapport hamnar mellan 3-8 sidor om man skriver på dator. På F handlar uppgifterna normalt inte om producera kvantitet utan kvalitativa svar, tillskillnad från HumSam-fakulteten och gymnasiet där kvantiteten på arbeten/svaren är absurt viktiga.

Citat:
Ja, jag brukar vilja ha ett antal objekt av varierande art kopierade, tycker det är besvärligt att bara ha ett minne för det. Men det finns säkert någon lösning för det.
Jag kan inte förstå varför man vill ha det; har du något exempel på när man har användning för något sådant?
Citera
2012-05-19, 12:13
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Länge leve betygsinflationen!
Citera
2012-05-19, 12:43
Bannlyst
Vad har man har kurslitteratur i linjär algebra på KTH? Är det Anton/Rorres: Elementary Linear Algebra with Applicationssom som enligt KTH:s hemsida?

http://www.kth.se/student/kurser/kurs/SF1604
Citera
2012-05-19, 16:04
Medlem
Tar tillbaka allt dumt jag någonsin sagt om LaTeX, fan va underbart program!! :-) Enda problemet är att jag inte har några rapporter att skriva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in