Citat:
Ursprungligen postat av VanCuyl
Nu har jag tagit mig i kragen och faktiskt registrerat mig på flashback, efter att i år bara ha smugit runt här på forumet.
Jag är intresserad av att läsa TF till hösten när jag tagit studenten (NV/matte-data), och håller som bäst på att bestämma mig för vilken ort jag ska plugga på.
Idag var jag på SACO-mässan och pratade med representanter ifrån Lund, Linköping, Uppsala och Umeå. Jag försökte få ut så mycket som möjligt om orterna och TF på just deras ort, men representanterna hade märkbart svårt att motivera varför man skulle plugga hos dem. Alla utom en student från Linköping. Han berättade att i Linköping så fanns det både humanioriska(stavning?)och tekniska program, men att tyngdpunkten låg på det tekniska, vilket den enligt honom inte skulle göra i t.ex Uppsala.
De andra skolorna babblade bara om deras jätteroliga nationer, om deras sportanläggning eller om det behagliga avståndet till Stockholm - visst är sådana saker viktigt, men i första hand måste väl ändå kvalitén på utbildningen komma?
Linköping har jag funderat på länge, det verkar vara ett rätt vettigt ställe. Inte för mycket (tramsiga?) traditioner som KTH och Chalmers, inte lika långt bort som Umeå, och en frisk satsning på teknikerna.
Har någon erfarenhet av Y i Linköping, eller någon annan av TF-programmen runt om i landet? Är en TF-examen ungefär eller lika mycket värdefull oavsett var man läser den?
Mycket tacksam för svar!
Det enda jag vet om Y är att dom tror att dom är bäst ungefär.
Intressant att veta är att programansvarige professorn på KTH, "G.G.", anser att utbildningen TF bara existerar på KTH och Chalmers. Mindre skolor har inte resurs/kompetens för att ge hela utbildningen med tillräcklig kvalitet.
Mannen ifråga är av den kaxiga/skrytsamma typen men det ligger nog en hel del i vad han säger.
På större skolor i större städer får du nog tillgång till bättre labb/utrustning och professorer som i allmänhet är bättre helt enkelt.
Så satsa på något större ställe med så mycket vetenskaplig utbildning/personal som möjligt.
Och nej, en examen från brölpaltarehult är så klart inte lika mycket värd som en från Chalmers tex. Hos dom flesta arbetsgivare åker nog din ansökan i sopkorgen ganska fort om det finns någon sökande med liknande resultat från Chalmers/KTH.
Själv skulle jag undvika allt utom KTH, Chalmers, Lund och Uppsala.