2005-11-21, 15:26
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Får jag bara fråga, vad skiljer egentligen en tenta från ex. ett nationellt prov i matematik från Gymnasiet ?

En illustrerande jämförelse är väl att en vanlig KTH-tenta oftast har 5 frågor som du har 5 timmar på dig att lösa. Och att du ofta behöver använda nästan all tid.
Svaret på en fråga kan ibland uppta flera sidor text också.

Ett nationellt prov är väl typ 15 frågor på en timme eller nåt liknande.
Citera
2005-11-21, 15:33
Medlem
jockelos avatar
Okej, tack för svaren!

Har man flera tentor på en kurs eller han bara en stor sluttenta ?
Citera
2005-11-21, 15:56
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Okej, tack för svaren!

Har man flera tentor på en kurs eller han bara en stor sluttenta ?

Det är väldigt sällan man har mer än en tenta per kurs men däremot har du ofta kontrollskrivningar/duggor som är minitentor som ger dig bonuspoäng på tentan. I senare kurser blir det ofta mer inlämningsuppgifter än tentor.

Här är ett exempel på hur tentan ser ut i den första kursen i analys (funktioner, derivator, integraler och sånt...) på teknisk fysik på KTH

http://www.math.kth.se/math/student/...2005-04-25.pdf

Läser du den specialinrikting på teknisk fysik som har fördjupad matte så såg tentan ut så här

http://www.math.kth.se/~tranberg/5B1...31218.Text.pdf
Citera
2005-11-21, 16:15
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är väldigt sällan man har mer än en tenta per kurs men däremot har du ofta kontrollskrivningar/duggor som är minitentor som ger dig bonuspoäng på tentan. I senare kurser blir det ofta mer inlämningsuppgifter än tentor.

Här är ett exempel på hur tentan ser ut i den första kursen i analys (funktioner, derivator, integraler och sånt...) på teknisk fysik på KTH

http://www.math.kth.se/math/student/...2005-04-25.pdf

Läser du den specialinrikting på teknisk fysik som har fördjupad matte så såg tentan ut så här

http://www.math.kth.se/~tranberg/5B1...31218.Text.pdf

Tack! Wow, den första där ser ju rätt mycket roligare ut än den andra. I mina ögon i alla fall!
Citera
2005-11-23, 17:25
Medlem
Är det ett bra tecken om man går i 3:an på natur och har maD prov om några veckor och man knappt förstod en enda uppgift på provet som ni länkade till?

implicitafunktionssatsen say what?
Citera
2005-11-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Är det ett bra tecken om man går i 3:an på natur och har maD prov om några veckor och man knappt förstod en enda uppgift på provet som ni länkade till?

Nej, varför skulle det vara det? Implicitalfunktionssatsen lär man sig normalt inte i matematik D, och inte något av det andra på extentorna heller. Man måste ju lära sig saker innan man kan dem
Citera
2005-11-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz

Du måste lära dig krypa innan du kan gå
Citera
2005-11-25, 01:34
Medlem
Nu har jag tagit mig i kragen och faktiskt registrerat mig på flashback, efter att i år bara ha smugit runt här på forumet.

Jag är intresserad av att läsa TF till hösten när jag tagit studenten (NV/matte-data), och håller som bäst på att bestämma mig för vilken ort jag ska plugga på.

Idag var jag på SACO-mässan och pratade med representanter ifrån Lund, Linköping, Uppsala och Umeå. Jag försökte få ut så mycket som möjligt om orterna och TF på just deras ort, men representanterna hade märkbart svårt att motivera varför man skulle plugga hos dem. Alla utom en student från Linköping. Han berättade att i Linköping så fanns det både humanioriska(stavning?)och tekniska program, men att tyngdpunkten låg på det tekniska, vilket den enligt honom inte skulle göra i t.ex Uppsala.

De andra skolorna babblade bara om deras jätteroliga nationer, om deras sportanläggning eller om det behagliga avståndet till Stockholm - visst är sådana saker viktigt, men i första hand måste väl ändå kvalitén på utbildningen komma?

Linköping har jag funderat på länge, det verkar vara ett rätt vettigt ställe. Inte för mycket (tramsiga?) traditioner som KTH och Chalmers, inte lika långt bort som Umeå, och en frisk satsning på teknikerna.

Har någon erfarenhet av Y i Linköping, eller någon annan av TF-programmen runt om i landet? Är en TF-examen ungefär eller lika mycket värdefull oavsett var man läser den?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2005-11-25, 06:15
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanCuyl
Nu har jag tagit mig i kragen och faktiskt registrerat mig på flashback, efter att i år bara ha smugit runt här på forumet.

Jag är intresserad av att läsa TF till hösten när jag tagit studenten (NV/matte-data), och håller som bäst på att bestämma mig för vilken ort jag ska plugga på.

Idag var jag på SACO-mässan och pratade med representanter ifrån Lund, Linköping, Uppsala och Umeå. Jag försökte få ut så mycket som möjligt om orterna och TF på just deras ort, men representanterna hade märkbart svårt att motivera varför man skulle plugga hos dem. Alla utom en student från Linköping. Han berättade att i Linköping så fanns det både humanioriska(stavning?)och tekniska program, men att tyngdpunkten låg på det tekniska, vilket den enligt honom inte skulle göra i t.ex Uppsala.

De andra skolorna babblade bara om deras jätteroliga nationer, om deras sportanläggning eller om det behagliga avståndet till Stockholm - visst är sådana saker viktigt, men i första hand måste väl ändå kvalitén på utbildningen komma?

Linköping har jag funderat på länge, det verkar vara ett rätt vettigt ställe. Inte för mycket (tramsiga?) traditioner som KTH och Chalmers, inte lika långt bort som Umeå, och en frisk satsning på teknikerna.

Har någon erfarenhet av Y i Linköping, eller någon annan av TF-programmen runt om i landet? Är en TF-examen ungefär eller lika mycket värdefull oavsett var man läser den?

Mycket tacksam för svar!

Det enda jag vet om Y är att dom tror att dom är bäst ungefär.

Intressant att veta är att programansvarige professorn på KTH, "G.G.", anser att utbildningen TF bara existerar på KTH och Chalmers. Mindre skolor har inte resurs/kompetens för att ge hela utbildningen med tillräcklig kvalitet.
Mannen ifråga är av den kaxiga/skrytsamma typen men det ligger nog en hel del i vad han säger.
På större skolor i större städer får du nog tillgång till bättre labb/utrustning och professorer som i allmänhet är bättre helt enkelt.
Så satsa på något större ställe med så mycket vetenskaplig utbildning/personal som möjligt.

Och nej, en examen från brölpaltarehult är så klart inte lika mycket värd som en från Chalmers tex. Hos dom flesta arbetsgivare åker nog din ansökan i sopkorgen ganska fort om det finns någon sökande med liknande resultat från Chalmers/KTH.

Själv skulle jag undvika allt utom KTH, Chalmers, Lund och Uppsala.
Citera
2005-11-25, 14:54
Medlem
Linköping är en trevlig studentstad. Skönt också att det inte bara går teknologer här.

En TF-examen från Chalmers eller KTH smäller nog snäppet högre, men är knappast avgörande för alla arbetsgivare.
Citera
2006-07-03, 14:30
Medlem
jockelos avatar
Tänkte jag kunde bumpa denna tråden istället för att skapa en ny. Måste bara fråga en viktig sak.

Om man söker in till Chalmers och kommer in efter gymnasiet. När är isåfall intagningarna och sånt? Jag ska nämligen resa bort en månad under nästa sommar (början av Juli - Början av Augusti) men man vill ju inte missa skolstarten om man säger så? Finns det risk att jag missar någonting viktigt om jag reser bort under den tiden?

Tack på förhand!
Citera
2006-07-04, 18:00
Medlem
Mike Wadds avatar
Citat:
Tänkte jag kunde bumpa denna tråden istället för att skapa en ny. Måste bara fråga en viktig sak.

Om man söker in till Chalmers och kommer in efter gymnasiet. När är isåfall intagningarna och sånt? Jag ska nämligen resa bort en månad under nästa sommar (början av Juli - Början av Augusti) men man vill ju inte missa skolstarten om man säger så? Finns det risk att jag missar någonting viktigt om jag reser bort under den tiden?

Tack på förhand!

Jag går på gymnasiet som du men vad jag vet så börjar högskolan kring den sista veckan i augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in